Udostępnij

Obiecują szybkie, nocne pociągi w Europie, które wyprą tanie linie [MAPA]

21.09.2021

Niemieccy Zieloni stawiają na międzynarodową kolej nocną w Europie. Na ostatniej prostej kampanii przed wyborami do Bundestagu pokazali siatkę kursów alternatywnych dla połączeń samolotowych. Na mapie znajdują się również polskie miasta – Kraków, Gdańsk i Warszawa.

Tanie połączenia lotnicze są jednym z tematów kampanii przed niedzielnymi (26.09) wyborami za Odrą. Za dodatkowymi regulacjami opowiadają się Zieloni i prowadząca w sondażach socjaldemokratyczna SPD. Olof Scholz, lider drugiej z partii, zapowiedział wprowadzenie dolnego limitu ceny połączenia samolotowego. W wywiadzie dla stacji ProSieben powiedział, że żaden bilet lotniczy nie powinien być tańsze niż 50-60 euro. Z kolei współprzewodnicząca Zielonych Annalena Baerbock stwierdziła z kolei, że dobrym pomysłem będzie wprowadzenie obciążeń dla operatorów tanich połączeń na krótkie dystanse. Ma to pomóc w opanowaniu kryzysu klimatycznego. Samolot to najbardziej emisyjny środek transportu pod względem wypuszczanego do atmosfery dwutlenku węgla.

„Każdy powinien móc wyjechać na wakacje, gdzie tylko chce. Jednak przyjazne dla klimatu opodatkowanie lotów powstrzymałoby praktyki dumpingowe” – mówiła Baerbock w wywiadzie dla „Tagesspiegel”.

Kolej nocna w Europie: wspólna marka i system sprzedaży biletów

Zieloni poszli za ciosem proponując siatkę nocnych połączeń kolejowych, które połączyłyby największe europejskie miasta i wakacyjne kurorty. Mogłyby one być alternatywą dla tanich połączeń lotniczych. Propozycja deputowanego do Bundestagu Matthiasa Gastela zakłada, że nocne pociągi jeździłyby pod wspólną marką, w której barwach na tory wyjechałyby nowe, jednolite składy.

Czytaj również: Prawie cały transport publiczny na jednym, rocznym bilecie. Austria wprowadza KlimaTicketNow

Kontrolę nad europejską koleją nocną powinny mieć jego zdaniem unijne organy. Zieloni proponują wzmocnić w tym celu uprawnienia Agencji Kolejowej Unii Europejskiej. Finansowego wsparcia można poszukać z kolei w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Zakupiony w ten sposób tabor według planu byłby wynajmowany potem krajowym przewoźnikom po obniżonych stawkach. Bilety na nocne pociągi zdaniem polityka Zielonych powinny być dostępne za pomocą wspólnej dla wszystkich przewoźników strony internetowej i aplikacji mobilnej.

Gastel zwraca uwagę na absurd sytuacji, w której dbający o klimat podróżni płacą więcej niż osoby korzystające z wysokoemisyjnych połączeń lotniczych.

„Międzynarodowy ruch lotniczy jest obecnie bardzo uprzywilejowany podatkowo: linie nie płacą żadnego podatku paliwowego, a międzynarodowe bilety są nawet z podatku od sprzedaży. Te zakłócenia konkurencji wymagają pilnej korekty” – napisał polityk na swojej stronie internetowej.

 class=
Schemat mapy połączeń międzynarodowych. Źródło ilustracji: materiały prasowe niemieckiej partii ZIelonych.



Zdaniem przedstawiciela Zielonych kolej nocna w Europie może zyskać popularność w przypadku podróży nie przekraczających 9-14 godzin. Jak zaznacza, czas przejazdu na wielu trasach w przyszłości znacząco się skróci dzięki inwestycjom na liniach kolejowych. Na mapie zaproponowanych połączeń są też polskie miasta – Kraków, Warszawa i Gdańsk, z bezpośrednimi połączeniami do Chorwacji, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Mapa jest jednak mocno uproszczona i nie obejmuje niektórych z istniejących połączeń nocnych – na przykład z Krakowa do Wiednia czy z Kędzierzyna Koźla i Wrocławia do Berlina.

Międzynarodowe połączenia dziś skomplikowane i drogie

Dziś międzynarodowe podróże są drogie i skomplikowane. Schody zaczynają się już od rezerwacji miejsca. W Polsce zakup międzynarodowego biletu najczęściej możliwy jest jedynie w kasie. Strony zagranicznych przewoźników nie oferują z kolei wersji językowych wszystkich krajów członkowskich UE. Rzadkością są systemy sprzedażowe dostępne w pełni po angielsku. Kolejną przeszkodą może być cena. Stawki za bilet bywają przystępne w krajach europy środkowo-wschodniej. Idą jednak w górę po przekroczeniu granicy „starej” Unii. W krajach takich jak Francja czy Włochy ceny zwykłych, międzymiastowych biletów przewyższają często 100 euro. Podróż kolejowa na zachód Europy wiąże się więc z dużymi kosztami i wielokrotnymi przesiadkami. W zagranicznych podróżach pociągiem pomóc mogą niezależne blogi – polska strona „Kolej na Podróż” czy anglojęzyczna „Seat61„.

Jednocześnie część przewoźników już teraz zaczyna oferować nocne przewozy na rentownych trasach. W wakacje hitem prywatnego, czeskiego przewoźnika RegioJet było połączenie z Pragi do chorwackiego Splitu. Od przyszłego roku firma chce jeździć w tym samym kierunku z Polski. W siatkę nocnych połączeń inwestuje również austriackie ÖBB. pociągi pod marką Nightjet jeżdżą między innymi z Wiednia do Amsterdamu, z Monachium do Wenecji czy z Zurychu do Czeskich Budziejowic.

O wspólnym, europejskim systemie kolei międzynarodowej mówi się w Niemczech od zeszłego roku. Politycy rządzącej teraz w Berlinie koalicji CDU-CSU proponowali wtedy wskrzeszenie pociągów Trans-Europ-Express (TEE). Zlikwidowana w 1987 roku wspólna oferta kilku krajowych przewoźników obejmowała połączenia pomiędzy najważniejszymi miastami Europy Zachodniej. Pociągi jeździły z prędkością do 200 km/h. Zeszłoroczne plany niemieckiego ministerstwa transportu zakładały, że markę TEE udałoby się przywrócić do 2023-24 roku. Projekt od tamtej pory nie ruszył jednak z miejsca. Jednocześnie politycy koalicji rządowej wykluczają wzmocnienie regulacji cen połączeń lotniczych. Według nich takie rozwiązanie uderzyłoby w rodziny o niższych dochodach, które teraz mogą za stosunkowo niewielkie pieniądze podróżować po Europie.

Źródło zdjęcia: michael715 / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.