Sondaż ośrodka badawczego YouGov pokazuje, że mieszkańcy europejskich miast w dużej mierze popierają zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2030 roku. 60 proc. ankietowanych z Warszawy i Krakowa opowiedziało się „za” zakazem.
Organizacja Transport&Environment zleciła ośrodkowi badawczemu YouGov sondaż wśród mieszkańców 15 dużych miast, w ośmiu krajach Europy Zachodniej, Południowej i Wschodniej. W internetowym badaniu wzięło udział 10 050 osób. Blisko dwie trzecie popiera zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2030 roku.
Czytaj także: Samochody elektryczne górą w Norwegii. To już ponad połowa rynku nowych aut
W poszczególnych miastach poparcie dla zakazu wahało się od 51 do 77 proc. Najwyższe wartości odnotowano wśród mieszkańców Rzymu, Mediolanu i Madrytu. Również ankietowani z Polski uplasowali się wysoko. W przypadku badanych z polskich miast, czyli z Warszawy i Krakowa, poparcie dla zakazu sprzedaży aut spalinowych wyniosło po 60 proc.
NEW: Almost two-thirds of urban residents support banning the sale of new petrol and diesel cars in Europe after 2030
— Transport & Environment (@transenv) April 12, 2021
That’s according to a new YouGov poll in 15 cities
EU’s @vonderleyen and @TimmermansEU to #NameTheDate? #ICEphaseouthttps://t.co/ewIe0GtRBu pic.twitter.com/qstCkK6pBz
Czy elektryki podbiją Europę?
Jako najważniejsze czynniki wpływające na sprzedaż elektryków wskazano ceny (55 proc.), infrastrukturę (51 proc.), a także zasięg pojazdów elektrycznych (45 proc.). Równocześnie jedynie co dziesiąty badany był zdania, że elektryki w Europie nie prześcigną w przyszłości aut spalinowych, jeśli chodzi o liczbę sprzedawanych egzemplarzy.
Czytaj także: Komisja Europejska chce ostrzejszych norm emisji spalin. “De facto zakazuje samochodów spalinowych”
„Od Barcelony po Kraków istnieje szerokie poparcie dla zakończenia sprzedaży samochodów zasilanych paliwami kopalnymi w UE. Mieszkańcy miast są najbardziej narażeni na toksyczne poziomy zanieczyszczeń powietrza i nie chcą, by silniki spalinowe były sprzedawane dłużej, niż jest to konieczne” – powiedziała w oświadczeniu Julia Poliscanova z Transport&Environment. „Politycy powinni słuchać ludzi, którzy mówią, że są gotowi w pełni przejść na pojazdy bezemisyjne już w 2030 roku. Tego lata Komisja Europejska powinna zaproponować unijną datę końcową sprzedaży pojazdów spalinowych” – przekonuje Poliscanova.
_
Z pełnymi wynikami przytoczonego sondażu można zapoznać się tutaj.
Zdjęcie: Shutterstock/NadyGinzburg