Udostępnij

Samochody elektryczne górą w Norwegii. To już ponad połowa rynku nowych aut

10.01.2024

Samochody elektryczne górą, diesel dołuje. Tak wyglądał norweski rynek sprzedaży nowych samochodów w 2020 roku. Mieszkańcy skandynawskiego kraju najchętniej sięgali właśnie po samochody elektryczne, które zostawiły w tyle pojazdy z konwencjonalnymi silnikami.

W ten sposób Norwegia stała się pierwszym krajem, w którym samochody napędzane prądem stanowią większość sprzedaży nowych aut. W zeszłym roku chodziło o 54,3 proc. rynku, o czym poinformowała Norweska Federacja Drogowa (OFV). Mieszkańcy skandynawskiego kraju szybko zmieniają swoje przyzwyczajenia – jeszcze w 2011 roku 75,7 proc. całej sprzedaży nowych samochodów stanowiły diesle. Dziś ich udział w rynku wynosi zaledwie 8,6 proc. Wyniki te cieszą przedstawicieli Norweskiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych.

„Z naszej wstępnej prognozy wynika, że w 2021 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży przekroczy 65 proc. W ten sposób cel sprzedaży jedynie zeroemisyjnych aut w 2025 roku wydaje się być w naszym zasięgu” – mówiła cytowana przez „Guardiana” Christina Bu, prezeska organizacji.

Elektryczna ofensywa norweskiego rządu

O wycofaniu samochodów spalinowych z salonów do połowy dekady zdecydowały już norweskie władze, jednocześnie przyznając właścicielom elektryków liczne przywileje. Chodzi między innymi o tańsze parkowanie czy niższe ceny przejazdów płatnymi drogami i przepraw promowych, za które od użytkowników pojazdów na prąd pobiera się najwyżej połowę standardowej stawki. Auta elektryczne mogą poruszać się buspasami, a firmy korzystające z takich pojazdów korzystają z ulg podatkowych.

Czytaj również: W Tychach będą produkowane elektryczne auta. Pierwsze opuszczą zakłady Fiata w 2022 r.

W 2017 roku rząd zdecydował o budowie sieci stacji szybkiego ładowania przy drogach krajowych. Docelowo mają być od siebie oddalone o najwyżej 50 kilometrów. Co ciekawe, kierowcy z prawem jazdy kategorii B (samochody osobowe) mogą jeździć elektrycznymi dostawczakami (kategoria C1), co normalnie wymaga zdania osobnego egzaminu.

Najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Norwegii w 2020 roku było Audi e-tron. SUV wyprzedał się w liczbie ponad 9 tys. sztuk. Na dalszych miejscach znalazła się Tesla Model 3 (7770 sprzedanych egzemplarzy) i Volkswagen ID.3 (7,754 sprzedanych egzemplarzy).

Źródło zdjęcia: BMDstudio / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.