Udostępnij

Miliony starych aut trafiają do biedniejszych krajów. Większość nie spełnia norm emisji z 2005 roku

30.10.2020

Miliony używanych pojazdów, które z Europy, USA i Japonii trafiają do krajów rozwijających się, są złej jakości – wynika z najnowszego raportu przygotowanego dla ONZ. Autorzy dokumentu podkreślają, że ze względu na niespełnianie norm emisyjnych EURO 4 przyczyniają się one do problemu zanieczyszczenia powietrza, a także utrudniają wysiłki na rzecz złagodzenia skutków zmian klimatu.

Z raportu wynika, że ​​w latach 2015-2018 na całym świecie eksportowano 14 milionów używanych lekkich samochodów. Około 80 proc. z nich trafiło do krajów o niskich i średnich dochodach. Większość pojazdów miała między 16 a 20 lat, przy czym wiele z nich nie spełniało norm emisji spalin EURO4, obowiązujących w UE. Przykładowo, średni wiek samochodu sprowadzanego z zagranicy do Gambii to prawie 19 lat.

Standard EURO 4 dla nowych samochodów obowiązywał w Europie od 2006 roku. Następnie był sukcesywnie aktualizowany do standardów EURO 5 (2011) i EURO 6 (2014/15, z poprawkami w ubiegłym roku).

Czytaj także: „Musimy powstrzymać zalew starych diesli

W przypadku standardu EURO 4 – którego na ogół nie spełniają samochody eksportowane do krajów rozwijających się – wprowadzono rewolucyjne poprawki względem EURO 3. Dla aut benzynowych o ok. połowę obcięto m.in. limit dla tlenków węgla (z 2,3 g do 1 g/km) oraz tlenków azotu (z 0,15 g do 0,08 g/km). W przypadku silników wysokoprężnych była to zmiana: z 0,64 do 0,5 g CO/km oraz z 0,5 do 0,25 g NOx/km. Diesle otrzymały ponadto nową normę dla pyłów PM: 0,025 g/km, zamiast 0,05 g/km.

Najwięcej używanych pojazdów importowano do Afryki (40 proc.). Reszta trafiła do Europy Wschodniej (24 proc.), Azji i Pacyfiku (15 proc.), na Bliski Wschód (12 proc. procent) oraz do Ameryki Łacińskiej (9 proc.).

Potrzebne standardy dla importu

„Kraje rozwinięte muszą zaprzestać eksportu pojazdów, które nie przejdą inspekcji i są uważane za nienadające się do ruchu drogowego. Kraje rozwijające się powinny natomiast wprowadzić surowsze standardy jakości dla importowanych pojazdów” – powiedziała w oświadczeniu Inger Andersen, dyrektor wykonawcza Programu Środowiskowego ONZ (UNEP).

Czytaj także: “Na ulicach mamy za dużo aut”. PAS proponuje cztery kroki, które oczyszczą powietrze ze spalin

W raporcie przyjrzano się importowi samochodów w 146 krajach. Oceniono, że dwie trzecie z nich ma „słabą” lub „bardzo słabą” politykę regulującą import używanych pojazdów. Raport pokazuje jednak również, że tam, gdzie wdrożono odpowiednie prawo – zwłaszcza normy dotyczące wieku i emisyjności – zwiększył się dostęp do lepszej jakości pojazdów. Jako przykład wskazano Maroko, które zezwala na import jedynie samochodów młodszych niż 5 lat oraz spełniających normy EURO 4.

_

Z całością raportu przygotowanego dla ONZ można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Nataly Reinch

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.