Udostępnij

Młodzi dla Planety. „Coraz większa świadomość, do czego doprowadziliśmy”

26.06.2024

”Świat przyrody jest jak waga. Nie da się bezkarnie dokładać odważników na jedną z szalek, żeby waga nie straciła równowagi” – mówi nasza rozmówczyni, która wygrała Konkurs „Młodzi dla Planety”. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie organizuje go aby kształtować wrażliwość młodych na zrównoważony rozwój.

Nagrodzone prace innowacyjnie i rzetelnie przedstawiły współczesne wyzwania oraz problemy środowiskowe. Jury oceniało merytoryczną zawartość przygotowanych prac, ale także atrakcyjność formy przekazu czy zaangażowanie i wkład w ich przygotowanie. Wszystko rozstrzygnęło się pod koniec maja.

SmogLab porozmawiał z laureatką konkursu Wiktorią Dziedzic, uczennicą II LO im. Leopolda Lisa Kuli w Rzeszowie, która napisała zwycięski esej pt. „Przyczyny i skutki niszczenia środowiska – w jaki sposób uczyć o tym w szkole”, a także z dr Joanną Hady, członkinią jury, prodziekanką ds. kierunku Zarządzanie i ds. kierunku Zrównoważony Rozwój w Gospodarce.

„Świat przyrody jest jak waga”

Pani Wiktorio, co sprawia, że środowisko i walka o nie są dla Pani ważne?

Wiktoria Dziedzic: Mój pradziadek był leśnikiem. Przynosił do domu rysunki ptaków. Znał je wszystkie i do każdego z nich odnosił się z szacunkiem. Moja babcia nauczyła mnie obserwować ptaki i co roku czekała z tęsknotą na ich przylot. Nauczyła mnie ważnej zasady, że świat przyrody jest jak waga. Nie da się bezkarnie dokładać odważników na jedną z szalek, żeby waga nie straciła równowagi. Nie da się wyeliminować ze składników żółtka żadnego elementu, bo pisklę się nie rozwinie.

Dbałość o środowisko ujmuję w kategoriach racjonalnej, przemyślanej koncepcji człowieka zorientowanego aksjologicznie na takie wartości jak piękno przyrody, umiarkowanie, odpowiedzialność za siebie i innych.

A czy dziś, zdaniem młodych, są to istotne kwestie?

Dr Joanna Hady: Tak. Młodzież ma coraz większą świadomość tego, do jakiego stanu doprowadziliśmy naszą planetę. Szczególnie w zakresie postępującej dewastacji środowiska naturalnego, ale także utraty zdrowia. Niszczenie środowiska i ingerencja człowieka w naturę sprzyja rozwojowi i rozprzestrzenianie się chorób odzwierzęcych. Do produkcji żywności świat zużywa rocznie miliony ton nawozów sztucznych, a zwierzęta hodowane w systemie ferm przemysłowych faszerowane są antybiotykami. Tylko w Polsce zużywamy w tym celu ponad 800 ton antybiotyków rocznie.

Jednocześnie żywność i woda są marnowane. W Polsce rocznie wyrzucamy ok. 5 mln ton żywności. A miliony ton śmieci zalegają w oceanach. Słyszy się o tym, że niedługo w  morzach i ocenach będzie więcej plastiku niż ryb i zwierząt morskich…

Cieszy natomiast fakt, że o tych i podobnych problemach mówi się coraz więcej. Zaskoczona byłam gdy moja 5-letnia córka przypomniała o odpowiedniej segregacji śmieci w domu, a jej pytania coraz częściej dotyczą przyczyn topnienia lodowców, konieczności oszczędzania wody czy po prostu – dbania o środowisko. Wyraźnie widać, że w tej kwestii wiele się zmienia na dobre.

Młodzi wiedzą sporo. Chcą walczyć o Ziemię

To cieszy. Co może skłaniać do udziału w takich konkursach takich jak Młodzi dla Planety?

J. H.: Udział w konkursie to z pewnością jeden ze sposobów na wyrażenie swojej opinii, a nawet sprzeciwu wobec postępującej degradacji środowiska. Ale to także szansa na przekazanie innym ważnych wartości i idei. Motywacją powinna być przede wszystkim  świadomość, że w ten sposób ratujemy dobre jutro przyszłych pokoleń.

Zachętą bez wątpienia są też nagrody. W tego rocznej edycji są to zarówno nagrody pieniężne, jak i zwolnienie z czesnego na studiach I stopnia na kierunku Zrównoważony rozwój i środowisko prowadzonym przez WSIiZ.

W. D.: Zdecydowałam się na udział w konkursie, bowiem kwestiom ekologicznym przypisuję wysoką wagę. Uważam, że jednym z bardzo istotnych problemów współczesnego świata jest przywrócenie równowagi środowiskowej, która uległa wyraźnemu zakłóceniu ze względu na ekspansywną gospodarkę człowieka, prowadzącą do niszczenia środowiska naturalnego. Problematyka konkursu wyraźnie korespondowała z moimi przekonaniami.

Szerokie grono odbiorców

Co Pani zdaniem wyróżniło Pani podejście do tego tematu?

W. D.: Opracowałam projekt ekologiczny dotyczący sposobów uczenia w szkole o zagadnieniach ekologicznych, w tym przyczynach i skutkach niszczenia środowiska. Zdecydowałam się na esej ze względu na jego uniwersalności. Jest to forma, którą dobrze odbierają osoby z różnych pokoleń, zarówno ludzie młodzi jak i jednostki z pokolenia średniego i senioralnego. Chodziło o potencjalne poszerzanie grona odbiorców, do których wypowiedź może dotrzeć. W swoim projekcie zwracałam uwagę na konieczność zmiany sposobu myślenia o człowieku jako najwyższej wartości ze względu na status, w kierunku myślenia o równości wszystkich istot ludzkich i pozaludzkich, by osiągnąć integralność wspólnoty biotycznej.

Czy takich konkursów powinno być więcej?

J. H.: Niewątpliwie konkurs jest płaszczyzną wymiany poglądów i propozycji. Zawsze sprzyja dyskursowi i podkreśla rangę tematu. Skuteczność działań dotyczących świadomości środowiskowej młodego pokolenia, wymaga moim zdaniem uwzględnienia perspektywy osób bezpośrednio uczestniczących w procesie edukacji.

Fot. WSIiZ w Rzeszowie

Pozytywna komunikacja i mówienie wprost

Jak dziś zachęcić młodych do takich działań? Raczej komunikacją pozytywną czy straszeniem katastrofą?

J. H.: Uważam, że będąc w tym miejscu, w którym już jesteśmy – zarówno jednym, jak i drugim. Z pewnością nie będzie dobrym wyjściem jedynie „straszyć”. Choć mocne słowa czy zastraszające liczby z pewnością w większym stopniu trafią do odbiorców, to koniecznym jest także wskazywać na szanse, możliwości i działania, które gdy zaczniemy wdrażać w życie mogą powstrzymać katastrofę klimatyczną.

W. D.: Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Moim zdaniem kluczowe kategorie to interdyscyplinarność, aksjologia, praktyczność. Gwarantują holistyczne ujęcie problemów ekologicznych.

Interdyscyplinarnie to znaczy w oparciu łączenie wiedzy z wielu dziedzin. Praktyczne prowadzenie aktywności oparte jest na samodzielnym myśleniu i zastosowaniu twórczych, kreatywnych i wizualnych metod pracy. W tym: projektów, obserwacji, pomiarów i zajęć terenowych pozwalających w praktyce poznawać wartości i dokonywać wyborów, mapy mentalne (mapy pamięciowe, mapy mózgu) – w ciekawej, przestrzennej formie służących do wizualnego opracowania treści, metaplan – pozwalający prezentować tematykę według schematu: jak jest?, jak być powinno?, dlaczego jest tak jak jest? oraz wniosków, techniki kreatywne, w tym sześcianu (sześć perspektyw problemu, holistyczne ujęcie zagadnienia).

I to co najważniejsze, należy akcentować kwestie moralne, aksjologiczne, bo to wartości ukierunkowują wybory człowieka. Chodzi o holistyczne ujęcie jednostki i społeczeństwa w procesie zrównoważonego rozwoju. Edukacja ekologiczna powinna być realizowana bez pośpiechu, z zachowaniem umiaru w uszczegóławianiu, dialogu, bazowania na doświadczeniach, poszukiwania twórczych rozwiązań w oparciu o wiele źródeł. Ponadto ważne są projekty poza murami szkoły – obserwacje i działania terenowe oraz odejście od szufladkowania wiedzy według przedmiotów na rzecz problemowych zagadnień.

Tak więc kompleksowe podejście przede wszystkim. Co mogłoby wzmocnić świadomość środowiskową młodego pokolenia?

J. H. : Edukacja. Na wszystkich możliwych poziomach i to od najmłodszych lat. Zaczynając od nas – rodziców rozmawiających ze swoimi pociechami, po edukację w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i dalej, aż po szkolnictwo wyższe.

Zdjęcie tytułowe: WSIiZ w Rzeszowie

Autor

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Jej teksty ukazują się też w Onet.pl. Współpracuje również z Odpowiedzialnym Inwestorem. Pisze przede wszystkim o gospodarce odpadami, edukacji ekologicznej, zielonych inwestycjach, transformacji systemu żywności i energetycznej. Preferuje społeczne ujęcie tematu. Zainteresowania: ochrona przyrody; przede wszystkim GOZ i OZE, eco-lifestyle oraz psychologia.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.