Udostępnij

Największe światowe marki łączą się w walce z jednorazowymi opakowaniami

04.02.2019

Czy to będzie rewolucja w kwestii plastiku? Prawdopodobnie nie. Ale to na pewno krok w dobrą stronę. Podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos firma TerraCycle ogłosiła swój nowy projekt – platformę online Loop, gdzie będzie można kupić produkty w wielorazowych opakowaniach.

W projekt zaangażowały się największe światowe marki: Procter & Gamble, Nestlé, Pepsico, Unilever, Mars, Clorox, Coca-Cola, Mondelēz, Danone, a także kilkanaście mniejszych podmiotów.

Jak to ma wyglądać?

Za pomocą platformy Loop będzie można kupić wybrane produkty, które zostaną przywiezione do klienta kurierem. Będzie doliczona do nich kaucja za opakowanie wielokrotnego użytku. Po zużyciu produktu, kurier odbierze opakowanie, które później zostanie umyte i napełnione po raz kolejny. Zużyte artykuły, np. higieniczne, mają być w pełni recykligowane. Wszystkie produkty mają docierać do klientów w torbach wielorazowego użytku.

Projekt oparty jest na dawnej zasadzie dostarczania mleka w szklanych butelkach do domów. Po wypiciu zawartości, stawiało się opakowanie przed drzwiami, skąd było odbierane. Tak samo ma działać Loop – puszkę czy butelkę będzie trzeba wystawić i oznaczyć, a kurierzy odbiorą ją za darmo.

W ramach tej inicjatywy opracowano specjalne opakowanie na mrożonki wykonane ze stali nierdzewnej. Podczas pilotażu będą w nich dowożone lody Häagen-Dazs. Puszki mają być nie tylko estetyczne, ale także mają zapobiegać roztapianiu się – dzięki dwóm ściankom, chroniących temperaturę.

Pomysłodawcy Loop zapewniają, że ich opakowania mogą być używane ponad 100 razy.

Jesteśmy w trakcie wojny z plastikiem – mówi Tom Szaky, prezes TerraCircle. – A moim zdaniem powinniśmy przemianować ją na wojnę z jednorazowymi opakowaniami.

W ofercie Loop ma być ponad 300 produktów – płatki śniadaniowe, dezodoranty, szczoteczki do zębów, napoje. Inicjatywa promuje także pro środowiskowe rozwiązania, takie jak szczoteczki Oral- b Click, w których można wymieniać górną część – bez konieczności wyrzucania na śmietnik plastikowej rączki. To, w założeniu, ma zmniejszyć ilość wyrzucanych szczoteczek o 60 proc.

Do Loop dołączył także Carrefour, który od maja w Paryskich sklepach będzie sprzedawał w opakowaniach wielorazowego użytku (ze szkła, stali nierdzewnej lub tworzywa sztucznego) towary marki własnej – miód, olej i przyprawy.

Cały projekt jest na razie jedynie testem. Od wiosny tego roku pojawi się w Nowym Jorku i Paryżu.

Czytaj też:

Zero waste, czyli jak przestać produkować śmieci

Zdjęcie: Loop

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.