Udostępnij

Paryżanie zdecydowali: 500 ulic dla pieszych. Zniknie 10 tysięcy miejsc parkingowych

29.03.2025

Na skutek referendum 500 ulic w Paryżu zostanie przekształconych na strefy ruchu pieszego, a 10 tys. miejsc parkingowych zniknie. – Gdy mieszkańcy widzą, że transformacja działa – zaczynają jej chcieć więcej – komentuje dla SmogLabu Nina Bąk z kampanii Clean Cities Campaign.

66 proc. Paryżan biorących udział w marcowym referendum uznało, że chce kolejnych zmian w stronę zrównoważonego transportu. Choć głosy oddało tylko nieco ponad 4 proc. uprawnionych mieszkańców, władze francuskiej stolicy zamierzają się do wyników dostosować. Co się zmieni?

Paryżanie stawiają na pieszych

W referendum Paryżanie zadecydowali o przeznaczeniu dla pieszych 500 ulic. Doprowadzi to do powstania od pięciu do ośmiu zielonych ulic i deptaków w każdej z 20 paryskich dzielnic. Jak informuje „Bloomberg”, średnio na każdy projekt zostanie przeznaczone 500 tys. euro. Konkretne ulice zostaną zaś wskazane po wiosennych konsultacjach z mieszkańcami.

Konsekwencją zmian będzie też likwidacja kolejnych 10 tys. miejsc parkingowych. Kolejnych, bo od 2020 r. na skutek wprowadzanych w ruchu drogowym zmian 10 tys. miejsc parkingowych już znikło. Łącznie liczba „pieszych” ulic w Paryżu (nazywanych też „szkolnymi” lub „zielonymi”) wzrośnie do prawie 700. Uspokojony ruch zyska więc nieco ponad 10 proc. ulic w stolicy Francji.

– W Paryżu jest już ponad 200 ulic szkolnych. Wyniki referendum pokazały, że zmieniają nie tylko przestrzeń przed szkołami, ale też sposób patrzenia na miasto. To one pokazały Paryżanom, że można inaczej: bez hałasu, bezpieczniej, bardziej zielono – mówi dla SmogLabu Nina Bąk z Clean Cities Campaign.

Jej zdaniem to właśnie sukces dotychczasowych zmian otworzył drogę do najnowszej decyzji o wyłączeniu z ruchu 500 kolejnych ulic. – To przykład, że realna zmiana zaczyna się od lokalnych, codziennych doświadczeń. Gdy mieszkańcy widzą, że transformacja działa – zaczynają jej chcieć więcej – komentuje ekspertka.

Gdzie szczegóły?

W założeniu zmiany mają przynieść wiele korzyści. To m.in.:

  • zmniejszenie zanieczyszczenia,
  • zachęcenie do chodzenia pieszo i jazdy na rowerze do szkoły,
  • zmniejszenie efektu miejskiej wyspy ciepła
  • lepsze przygotowanie na ewentualne powodzie.

Jak wskazuje Reuters, dane paryskiego ratusza pokazują, że odkąd socjaliści przejęli władzę w stolicy na przełomie wieków, ruch samochodowy zmniejszył się o ponad połowę.

Agencja zauważa jednak, że mimo to Paryż pozostaje w tyle za innymi stolicami europejskimi pod względem zielonej infrastruktury. Parki, ulice obsadzone drzewami, prywatne ogrody, zbiorniki wodne, tereny podmokłe i inne tego typu przestrzenie stanowią 26 proc. powierzchni miasta, podczas gry średnia dla europejskich stolic wynosi 41 proc..

Nie wszyscy są jednak zadowoleni ze zmian. „Krytycy podkreślają, że miasto prosi mieszkańców o głosowanie nad planem, który może mieć poważny wpływ na ich dzielnice, choć urzędnicy nie podali przy tym szczegółów” – odnotowuje „Washington Post”. Nie znane są bowiem ani ulice, które mają się zmienić, ani szacunkowy wpływ modernizacji na mobilność, ani rodzaj sadzonych roślin.

Często podnoszonymi zarzutami jest też „karanie” tych, którzy nie mają innego wyjścia niż jazda samochodem. Dotyczy to zwłaszcza mieszkańców bardziej odległych dzielnic, którzy mają ucierpieć kosztem faworyzowania mieszkańców centrum i okolic.

Trzecie referendum w Paryżu

Było to już trzecie tego typu referendum w Paryżu w ciągu kilku ostatnich lat. W 2023 r. mieszkańcy zadecydowali o zakazie korzystania z hulajnóg elektrycznych, a w 2024 r. – o potrojeniu opłat parkingowych dla dużych SUV-ów.

Podczas swojej kadencji burmistrz Anne Hidalgo radykalnie zmieniła organizację ruchu w Paryżu. Głównymi powodami była chęć poprawy jakości powietrza i dostosowanie miasta do zmieniającego się klimatu. Żeby to zrealizować, przedstawiono plan budowy ponad 500 km dróg rowerowych i likwidacji kilkudziesięciu tysięcy miejsc parkingowych.

Promowana przez Hidalgo idea to „miasto 15-minutowe”, w którym mieszkańcy mogą zrealizować swoje podstawowe potrzeby dzięki kwadransowi spędzonemu na spacerze, rowerze czy w transporcie publicznym. Za konsekwentne wdrażanie planu burmistrz Paryża jest równie często chwalona, co krytykowana.

„Działania Hidalgo przyniosły jej uznanie za granicą, ale wzbudziły jeszcze większe kontrowersje w kraju” – ocenia Washington Post. Gdy w 2022 r. kandydowała na prezydenta Francji, zdobyła zaledwie 1,75 proc. głosów, co było najniższym wynikiem w historii Partii Socjalistycznej. W samym Paryżu Hidalgo zdobyła zaś nieco ponad 2 proc. głosów.

Zdjęcie tytułowe: ayC75/Shutterstock

Autor

Szymon Bujalski

Prowadzi profil „Dziennikarz dla klimatu”, który obserwuje 30 000 osób na Facebooku i 60 000 osób na Instagramie. Autor książki „Recepta na lepszy klimat. Zdrowsze miasta dla chorującego świata”. Współpracuje z Nauką o Klimacie, OKO.press, Interią, WP, Onetem i SmogLabem. Prowadzi stronę Ziemia na Rozdrożu. Zaangażowany w tematykę zmiany klimatu, ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju miast i praw zwierząt. Prywatnie weganin żyjący bez samochodu, który lubi ubierać się w second handzie.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.