Udostępnij

Pojechała na dowód i dostała mandat, bo był smog, ale nie było darmowej komunikacji

06.02.2017

To była środa, 25 stycznia. W Krakowie stężenie smogu znacząco przekraczało 150 mikrogramów na metr sześcienny. Pani Agata, krakowianka, postanowiła przesiąść się z samochodu do tramwaju. Dostała mandat, a teraz walczy o jego odwołanie.
– Sprawdziłam rano stężenia i uznałam, że norma jest przekroczona trzykrotnie, więc komunikacja powinna być darmowa. Jeżdżę tramwajami sporadycznie, nie miałam pojęcia, że trzeba jeszcze śledzić komunikaty, czy mogę jechać bez biletu czy nie. Wydawało mi się to logiczne, że jeśli jest smog, to kierowców zachęca się do przesiadki do tramwaju – opowiada pani Agata.

243,80 zł

– Zdecydowałam się pojechać do pracy tramwajem linii 14. Zrezygnowałam w tym momencie z własnej wygody i komfortu jazdy samochodem na rzecz skorzystania z miejskiej komunikacji, którą jadę dłużej, w niekomfortowych warunkach w ścisku i ogólnym tłoku, który jest codziennością w porannych godzinach szczytu – pisze w liście, który przesłała do Krakowskiego Alarmu Smogowego i do firmy, która zajmuje się wystawianiem mandatów w komunikacji miejskiej.
Bo stało się tak, że do „czternastki” wsiedli kontrolerzy. Pani Agata pokazała im swój dowód rejestracyjny, tłumacząc, że przecież jest smog, więc przejazd powinien być dla kierowców darmowy. Nie był. Dostała mandat. Łącznie do zapłaty: 243,80 zł.


– Dlaczego Miasto Kraków tak bardzo zachęca kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej podczas smogu a następnie ich karze wysokim mandatem, bo nie zdążyło czy nie uznało, iż w tym dniu ta darmowa komunikacja powinna bezwzględnie być? – pyta pani Agata.
– Zrobiłam to dla środowiska, dla naszego wspólnego dobra. Wydawało mi się, że taka postawa powinna być premiowana, a nie karana. I wiem, że nie jestem jedynym takim przypadkiem – dodaje.

To nie my

Zapytaliśmy o tę sprawę to biuro prasowe urzędu miasta. Odpowiedź brzmiała: „Proszę pytać Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.”
Zapytaliśmy ZIKIT. Odpowiedź: Pani Kasiu, my nie wprowadzamy darmowej komunikacji, to dzieje się na poziomie miasta.

***

Pani Agata pokazuje paradoks zasad wprowadzania darmowej komunikacji. Kiedy Kraków dusi się takim smogiem, jaki w Paryżu byłby nazwany katastrofą (pisaliśmy o tym TUTAJ), za transport publiczny trzeba płacić – bo dzień wcześniej stężenia były niskie. A z kolei kolejnego dnia, kiedy smog opada, jeździmy bezpłatnie.
Tak było w sobotę 4 lutego – piątkowy smog (bez darmowej komunikacji) spowodował, że kierowcy nie musieli w weekend kupować biletów – choć stężenie PM10 wynosiło już 56 mikrogramów na metr sześcienny.
 width=
– Ja osobiście po tym incydencie zostałam skutecznie i na długo zniechęcona do korzystania z miejskiej komunikacji w okresie zimowym, kiedy jakość powietrza w Krakowie jest po prostu dramatyczna. Uważam, że takie zachowania jak moje – czyli osób, które są w stanie zrezygnować z własnej wygody jazdy samochodem dla dobra naszego lokalnego środowiska powinny być raczej premiowane niż karane. Czy tak ma wyglądać polityka antysmogowa Miasta Krakowa? – pyta pani Agata.
Wciąż czeka na odpowiedź na swoje odwołanie.
Fot. Juan López/Flickr.

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.