Ośmiu na dziesięciu konsumentów z Wielkiej Brytanii chce ograniczyć ilość zużywanego przez siebie plastiku. Około połowa z nich jest gotowa zapłacić więcej za produkty w opakowaniach przyjaznych środowisku. Pokazuje to badanie zlecone przez twórców serialu dokumentalnego „Blue Planet II” autorstwa sir Davida Attenborough.
Z sondażu przeprowadzonego przez pracownię YouGov wynika również, że niemal połowa (46 procent) Brytyjczyków czuje wstyd związany z ilością plastiku, który ląduje w ich koszach na śmieci. Wymagają oni więc od producentów unikania tworzyw sztucznych i poszukiwania innych sposobów na pakowanie swoich artykułów. To poczucie winy dominuje wśród najmłodszej grupy respondentów – przyznaje się do niego 51 procent osób w wieku od 18 do 24 lat.
Kupujący najczęściej unikają pakowania w plastik świeżych warzyw i owoców – deklaruje to aż 81 procent badanych. Około jedna trzecia z nich stara się wybierać ekologiczne opakowania przy półkach z artykułami gospodarstwa domowego, lekami, pastą do zębów i produktami do pielęgnacji włosów. Osiemnaście procent deklaruje to samo w przypadku zakupów kosmetyków. Połowa respondentów twierdzi, że mogłaby zapłacić za produkty w opakowaniach biodegradowalnych o dwa funty więcej na każde wydane sto funtów, 27 procent z nich byłoby gotowych dorzucić do tego kolejne trzy funty.
Obywatele Zjednoczonego Królestwa chcą również, by rządzący robili więcej w sprawie plastiku. Niespełna siedemdziesiąt procent z nich poparło propozycję prawnej regulacji nakazującej firmom pakowanie swoich produktów w tworzywa przyjazne środowisku – nawet, jeśli nie udałoby się przy tym uniknąć wzrostu cen. Niemal tyle samo respondentów jest za podwyższeniem opłaty za plastikowe siatki na zakupy. Dziś wynosi ona pięć pensów.
Jak twierdzą autorzy badania, rosnący poziom świadomości konsumentów jest związany z ogromną popularnością serialu pomysłu Davida Attenborough, emitowanego przez BBC. Opowiada on o środowisku naturalnym i największych zagrożeniach, które mogą zaburzyć jego równowagę. Na Wyspach mówi się nawet o „efekcie Blue Planet” lub „efekcie Attenborough”. Według badania preferencji konsumentów przeprowadzonego przez sieć handlową Waitrose, prawie dziewięćdziesiąt procent widzów programu zmieniło swoje poglądy na temat ochrony środowiska – skupiając się przede wszystkim na próbie ograniczenia zużywania jednorazowego plastiku.
Źródło zdjęcia: Lev Radin/Shutterstock