Udostępnij

Polska przesiada się na pociąg? 7 proc. więcej pasażerów niż rok temu

31.07.2019

Polscy przewoźnicy kolejowi notują wzrost popularności swojej oferty. Pierwsze półrocze 2019 to wzrost o siedem punktów procentowych w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku. Przedstawiciele branży mówią o optymizmie. 
„Ponad 7-proc. wzrost liczby pasażerów oznacza, że rok może się zakończyć z wynikiem bliskim 330 mln podróżnych, którzy wybrali kolej” – mówił Polskiej Agencji Prasowej Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Najwięcej pasażerów polskie pociągi przewiozły w marcu, maju oraz czerwcu. Każdy z tych miesięcy przyniósł wynik około 28 milionów podróży. Pod względem  odległości przejazdów najlepiej wygląda z kolei czerwiec. Średni dystans, który pokonali podróżni w tym miesiącu wynosił około 70 kilometrów. Według Urzędu Transportu Kolejowego wynik ten zawdzięczamy rozpoczynającym się wakacjom.

Najpopularniejsze wśród podróżnych były jednak przejazdy lokalne. Klienci najchętniej wybierali ofertę Przewozów Regionalnych, których udział w rynku wyniósł 26,5 procenta. Zaraz za PR uplasowały się Koleje Mazowieckie z 19-proc. udziałem. Trzecią pozycję osiągnęła spółka PKP Intercity, którą wybrało 14,2 procent podróżnych.

Jeśli spełni się optymistyczny scenariusz, to na koniec roku koleje zanotują wynik o 20 milionów podróży lepszy niż w zeszłym roku. Liczba ta od 2006 roku sukcesywnie rośnie, lecz zazwyczaj o najwyżej 10 milionów sprzedanych biletów. Pociągi niestety jednak nadal są niepunktualne. Średni czas spóźnienia wyniósł w pierwszym kwartale 2019 to około 9 minut. Z wyłączeniem pociągów opóźnionych nie więcej niż sześć minut (które można uznać za „prawie” punktualne), czas ten wydłuża się do 20 minut. Najwięcej do zarzucenia ma sobie w tym przypadku spółka PKP Intercity. Aż jedna piąta składów państwowego giganta nie przyjeżdżała na czas.

Opierając się na danych UTK można zauważyć wyraźny trend wzrostowy na polskich torach. Warto jednak pamiętać, że jeszcze w pierwszej połowie lat 90. kolej przewoziła nawet około 400 milionów pasażerów. Liczba ta spadła w połowie poprzedniej dekady do poziomu zaledwie 257 milionów.

Źródło zdjęcia: Shutterstock/ Martyn Jandula

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.