Udostępnij

Recykling baterii aut elektrycznych – jak wpływa na środowisko i czy się opłaca?

27.02.2019

Naukowcy z amerykańskiego Carnegie Mellon University opublikowali na początku stycznia artykuł poświęcony recyklingowi akumulatorów pojazdów elektrycznych. Badacze zajęli się kosztami ekonomicznymi procesu, a także jego wpływem na środowisko. Tekst ukazał się w czasopiśmie „Nature Sustainability”. 

Jak informuje branżowy portal „ArsTechnica” – w badaniu przyjrzano się trzem typom akumulatorów:  NMC (opartym na atomach niklu, manganu i kobaltu), NCA (niklu, glinu, kobaltu) i LFP (na fosforze i żelazie). Pierwsze dwa rodzaje baterii są powszechnie stosowane w samochodach elektrycznych, natomiast ostatni typ w autobusach.

Recykling baterii samochodowych – metody utylizacji

W analizie zwrócono ponadto uwagę na różne – stosowane obecnie – metody recyklingu tego typu baterii:

  • recykling pirometalurgiczny, który polega na poddawaniu cennych metali wysokim temperaturom i odzyskiwanie ich w postaci stopu;
  • recykling hydrometalurgiczny, w trakcie którego cenne metale są wymywane i wychwytywane z powstałego roztworu;
  • recykling z zachowaniem części katody akumulatora i jej odnowieniem.

Badacze porównali wymionie metody recyklingu między sobą, a także z produkcją nowej baterii – w odniesieniu do każdego z trzech typów baterii (NMC, NCA i LFP) z osobna. W analizie zwrócono uwagę na emisję gazów cieplarnianych, zużycie energii oraz związane z nim koszty.

Wpływ utylizacji na środowisko

Z przeprowadzonych badań wynika, że w przypadku akumulatorów wykorzystywanych w autobusach (LFP) w obecnej chwili korzystniejsze dla środowiska jest wyprodukowanie nowych akumulatorów. Produkcja gazów cieplarnianych oraz zużycie energii są większe w przypadku recyklingu baterii samochodowych – niezależnie od wykorzystanej metody odzyskiwania.

W przypadku baterii NMC i NCA – stosowanych w elektrycznych samochodach osobowych – wyniki badań są bardziej korzystne dla idei recyklingu. Zarówno w przypadku recyklingu hydrometalurgicznego, jak i metody z zachowaniem katody akumulatora, niekorzystny wpływ na środowisko był mniejszy niż podczas produkcji nowych baterii. Podkreślić przy tym należy, że różnica była znacznie większa w przypadku recyklingu z zachowaniem części katody i jej odnowieniem.

Jeśli chodzi o recykling pirometalurgiczny – w odniesieniu do samochodowych baterii NMC i NCA – emisje związane z recyklingiem przewyższają te związane z produkcją nowych baterii, podobnie jak w przypadku LFP. Autorzy raportu zwrócili uwagę na fakt, ze metoda ta jest powszechnie stosowana w Europie. Ponadto odzyskane w ten sposób surowce są wykorzystywane powszechnie do produkcji cementu – będącej znaczącym źródłem gazów cieplarnianych na Ziemi.

Opłacalność utylizacja baterii samochodowych

Recykling baterii samochodowych został również porównany pod względem opłacalności ekonomicznej. Również w tym przypadku wyniki analiz są najkorzystniejsze dla recyklingu z zachowaniem części katody i jej odnowieniem. W przypadku akumulatorów NMC i NCA koszty odnowienia tą metodą są porównywalne z wytworzeniem nowej baterii.

W przypadku recyklingu piro- i hydrometalurgicznego opłacalność – jak wskazują autorzy badań – jest uzależniona od rynkowych cen odzyskiwanych metali, które nie są stabilne.

Opłacalne jest obecnie odzyskiwanie kobaltu, ze względu na jego wysoką cenę, jednak badacze podkreślają przy tym wysokie koszty dla środowiska i klimatu. Dlatego postulują rozwijanie metody opartej na odnawianiu katody.

Z pełną treścią wyników badań (w języku angielskim) można zapoznać się tutaj.

Źróło: Nature, Ars Technica

Zdjęcie: Shutterstock/Sergii Chernov

Czytaj też: Przyszłość należy do aut elektrycznych? Przynajmniej tak to widzą Amerykanie

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.