Kilka tygodni temu Zarząd Dróg Miasta Krakowa poinformował o zakupie czterech rowerów towarowych, które wkrótce mają być udostępniane krakowskim przedsiębiorcom. O przygotowywanej ofercie, a także związanych z nią nadziejach, opowiedział nam Marcin Wójcik – kierownik Działu ds. Mobilności Aktywnej w ZDMK.
Kupiliśmy 4 takie #rower.y towarowe. Teraz pracujemy nad regulaminem ich udostępniania krakowskim przedsiębiorcom. #ibikekrk pic.twitter.com/QBcA3KLA3m
— oficer rowerowy KRK (@oficerKRK) 7 listopada 2018
Rowery cargo
Proszę opowiedzieć o tych rowerach. W co są wyposażone i jakie są ich możliwości?
Są to najzwyklejsze rowery towarowe, seryjnej produkcji, holenderskie, dwukołowe. Mają 2,5 metra długości, czyli są porównywalne z tandemem – tylko, że zamiast miejsca z przodu, znajduje się platforma, na której zainstalować można ładunek.
Jest to skrzynia zamykana na klucz – rower można więc bezpiecznie zostawić na ulicy, wraz z towarem. Ponadto jest ona wodoszczelna w tym sensie, że chroni zawartość przed deszczem. Może nie można tym nurkować, ale z pewnością ładunek nam nie zmoknie w przypadku opadów.
Rower bardzo dobrze się prowadzi. Oczywiście promień skrętu jest nieco mniejszy niż w zwykłym rowerze, ponieważ jest on dłuższy.
Niemniej jednak można śmiało na nim jeździć po krakowskiej infrastrukturze – mam na myśli nie tylko infrastrukturę drogową (bo tam wiadomo, że się pomieści), ale również drogi przeznaczone dla rowerów.
Warunki wypożyczenia
Do kogo skierowana jest oferta i kiedy będzie dostępna?
Oferta będzie dostępna od 1 stycznia – to na pewno. Staramy się jednak, by już pod koniec tego roku rowery były w użyciu. Z propozycji będzie mógł skorzystać każdy przedsiębiorca, każda przedsiębiorczyni, także prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Wystarczy się zgłosić i zaakceptować regulamin, który właśnie kończymy opracowywać.
Celujemy przede wszystkim w przedsiębiorców prowadzących swoją działalność w śródmieściu Krakowa, gdzie obowiązuje np. strefa płatnego parkowania, albo funkcjonujących w obrębie pierwszej obwodnicy, gdzie dostęp jest limitowany. Rowerem natomiast można penetrować całe miasto, o każdej porze dnia i nocy. Taki jest pomysł.
A jak będzie wyglądać korzystanie z roweru?
Rower będzie wypożyczany na okres jednego miesiąca, z możliwością przedłużenia. Jeśli jednak będzie większa ilość chętnych, to będzie to jeden miesiąc – tak, by jak więcej przedsiębiorców mogło z tego skorzystać.
Pomysł jest taki, że jeśli komuś to się spodoba albo uzna, że rowerem towarowym jest w stanie zapewnić część albo całość swoich dostaw, to skłoni go to do zakupu własnego roweru. Rower towarowy nie jest dziś tak powszechnym dobrem, że każdy przedsiębiorca zastanawia się nad jego zakupem – rozważa, czy to mu się będzie np. bardziej opłacać niż zakup samochodu w leasingu.
Ile będzie kosztować wypożyczenie?
Planujemy, że będzie to całkowicie bezpłatne – tj. na zasadzie wypożyczenia roweru na miesiąc, na zasadzie testu. Chcemy w ten sposób promować transport rowerowy, również w przewożeniu towarów. Nie mamy więc zamiaru pobierać opłat. Zależy nam na tym, by przekonać przedsiębiorców, że rower może spełnić ich oczekiwania, przynajmniej częściowo.
Rower tego typu jest też czymś, co przyciąga oko. Więc jeśli taki rower byłby obrandowany nazwą firmy, to wtedy służyłby za bardzo dobry nośnik reklamy tego biznesu. Jeśli byłoby ich 30 tysięcy, jak ma to miejsce w Kopenhadze, to byłoby inaczej. Dziś jednak rower towarowy jest czymś, co wciąż wzbudza zainteresowanie ludzi wokół.
Jak wyglądają godziny szczytu w mieście, w którym powszechny jest transport rowerowy, można zobaczyć tutaj.
Zdjęcie: Twitter.com/oficer rowerowy KRK