Udostępnij

Sprawdzili, jak samorządy rozwijają ruch rowerowy. Pod lupą aż 510 polskich miast

11.08.2023

W raporcie Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów sprawdzono polityki rowerowe w ponad 500 miastach. Wnioski nie są optymistyczne.

– Rower stał się w Polsce tematem modnym, a zarazem budzącym emocje — zwłaszcza w większych miastach, gdzie jeszcze niedawno był słabo obecny — pisze we wprowadzeniu do raportu jego autor — Marcin Hyła ze stowarzyszenia „Miasta dla rowerów”. Jego zdaniem — ze względu na potencjał roweru, zarówno w zakresie realizacji potrzeb transportowych, jak i ograniczania emisji CO2, hałasu oraz zanieczyszczeń powietrza — temat polityk rowerowych miast wymaga dokładniejszej analizy.

Raport poszukiwał odpowiedzi między innymi na pytania:

  • Ile miast ma dokumenty dotyczące polityk transportowych?
  • Czy miasta sprawdzają stan realizacji własnych założeń?
  • Które miasta prowadziły tzw. Kompleksowe Badania Ruchu (KBR), wskazujące, jaki odsetek podróży w mieście odbywa się na rowerze?
  • Jaki procentowy poziom udziału podróży rowerowych chcą osiągnąć miasta?

Co ciekawe, osoby przygotowujące materiał do analizy chciały sprawdzić sytuację w aż 600 ośrodkach miejskich. Okazało się, że aż 90 z nich nie wywiązało się z obowiązku odpowiedzi na pytania w trybie dostępu do informacji publicznej.

Ruch rowerowy w Polsce. „Polityki rowerowe są zwykle dziełem przypadku”

Sam raport pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury rowerowej w polskich miastach. Tylko 222 miasta mają jakiekolwiek dokumenty (strategie, polityki, standardy) dotyczące rozwoju ruchu i infrastruktury rowerowej. Spośród nich — mniej niż 20 proc. (37 ośrodków) posiada standardy dla infrastruktury rowerowej. Takie wytyczne pozwalają na tworzenie spójnej i bezpiecznej infrastruktury przy publicznych inwestycjach. Definiują na przykład minimalną szerokość drogi.

Tylko w 22 miastach wykonano Kompleksowe Badania Ruchu. Rower publiczny funkcjonował z końcem 2022 r. w 86 miastach. Z deklaracji nadesłanych do autora raportu wynika, że łączna długość dróg rowerowych wynosi 8400 km. To około 13 proc. długości dróg publicznych w miastach. Niezbyt popularne jest rozwiązanie polegające na wytyczaniu kontrapasów dla rowerów, na jezdniach jednokierunkowych. Takich jest w całym kraju ledwie 400 km, z czego 70 proc. z nich znajduje się w pięciu miastach.

Marcin Hyła ocenia, że polityka rowerowa w Polsce jest zwykle dziełem przypadku. Jego zdaniem żadna z przyjętych polityk rowerowych nie przyniosła zakładanych rezultatów. Co więcej — zdarza się, że w miastach, które od lat posiadają dokument pod taką nazwą, i to przyjęty uchwałą rady miasta, zmierzone wyniki są gorsze, niż w miastach, które takich polityk nie mają — pisze autor w podsumowaniu.

Polityki rowerowe w polskich miastach. Marcin Hyła: Wiemy, jak dużo nie wiemy

– Po pierwsze wiemy, jak dużo nie wiemy. Po drugie — to, co wiemy, jest przeraźliwe — nie ukrywa Marcin Hyła w podcaście „Międzymiastowo”.

– Uważam, że wypadałoby szybko wysnuć wnioski. Ledwie 20 miast w Polsce robi Kompleksowe Badania Ruchu. A powinny to robić wszystkie większe miasta. Nie wiemy, jaki udział podróży odbywa się na rowerach, a jaki autobusami, tramwajami — wskazuje autor analizy.

Co jeszcze powinno się zmienić, aby ruch rowerowy w miastach ruszył z miejsca? Autor raportu rekomenduje między innymi:

  • Tzw. specustawę rowerową. Dokument został określony jako kluczowy dla zapewnienia jakości budowanych tras.
  • Krajowi zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej powinni być zobligowani do udostępniania nowo budowanych i rozbudowywanych mostów oraz wiaduktów dla ruchu rowerowego.
  • Wyjaśnić należy zaskakującą rozbieżność między danymi GUS o długości infrastruktury rowerowej w miastach a tymi pozyskanymi w kwerendzie.
  • Konieczne jest też uporządkowanie dokumentów planistycznych. Ponadto niezbędna jest weryfikacja założeń programów inwestycyjnych, oparcie ich na wiedzy i sprawdzonych rozwiązaniach oraz uwypuklanie zagrożeń, które notorycznie są w dokumentach lekceważone.

Pełny raport znajduje się tutaj.

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/Michele Ursi

Autor

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.