Udostępnij

Sprawdzili, jak samorządy rozwijają ruch rowerowy. Pod lupą aż 510 polskich miast

11.08.2023

W raporcie Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów sprawdzono polityki rowerowe w ponad 500 miastach. Wnioski nie są optymistyczne.

– Rower stał się w Polsce tematem modnym, a zarazem budzącym emocje — zwłaszcza w większych miastach, gdzie jeszcze niedawno był słabo obecny — pisze we wprowadzeniu do raportu jego autor — Marcin Hyła ze stowarzyszenia „Miasta dla rowerów”. Jego zdaniem — ze względu na potencjał roweru, zarówno w zakresie realizacji potrzeb transportowych, jak i ograniczania emisji CO2, hałasu oraz zanieczyszczeń powietrza — temat polityk rowerowych miast wymaga dokładniejszej analizy.

Raport poszukiwał odpowiedzi między innymi na pytania:

  • Ile miast ma dokumenty dotyczące polityk transportowych?
  • Czy miasta sprawdzają stan realizacji własnych założeń?
  • Które miasta prowadziły tzw. Kompleksowe Badania Ruchu (KBR), wskazujące, jaki odsetek podróży w mieście odbywa się na rowerze?
  • Jaki procentowy poziom udziału podróży rowerowych chcą osiągnąć miasta?

Co ciekawe, osoby przygotowujące materiał do analizy chciały sprawdzić sytuację w aż 600 ośrodkach miejskich. Okazało się, że aż 90 z nich nie wywiązało się z obowiązku odpowiedzi na pytania w trybie dostępu do informacji publicznej.

Ruch rowerowy w Polsce. „Polityki rowerowe są zwykle dziełem przypadku”

Sam raport pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury rowerowej w polskich miastach. Tylko 222 miasta mają jakiekolwiek dokumenty (strategie, polityki, standardy) dotyczące rozwoju ruchu i infrastruktury rowerowej. Spośród nich — mniej niż 20 proc. (37 ośrodków) posiada standardy dla infrastruktury rowerowej. Takie wytyczne pozwalają na tworzenie spójnej i bezpiecznej infrastruktury przy publicznych inwestycjach. Definiują na przykład minimalną szerokość drogi.

Tylko w 22 miastach wykonano Kompleksowe Badania Ruchu. Rower publiczny funkcjonował z końcem 2022 r. w 86 miastach. Z deklaracji nadesłanych do autora raportu wynika, że łączna długość dróg rowerowych wynosi 8400 km. To około 13 proc. długości dróg publicznych w miastach. Niezbyt popularne jest rozwiązanie polegające na wytyczaniu kontrapasów dla rowerów, na jezdniach jednokierunkowych. Takich jest w całym kraju ledwie 400 km, z czego 70 proc. z nich znajduje się w pięciu miastach.

Marcin Hyła ocenia, że polityka rowerowa w Polsce jest zwykle dziełem przypadku. Jego zdaniem żadna z przyjętych polityk rowerowych nie przyniosła zakładanych rezultatów. Co więcej — zdarza się, że w miastach, które od lat posiadają dokument pod taką nazwą, i to przyjęty uchwałą rady miasta, zmierzone wyniki są gorsze, niż w miastach, które takich polityk nie mają — pisze autor w podsumowaniu.

Polityki rowerowe w polskich miastach. Marcin Hyła: Wiemy, jak dużo nie wiemy

– Po pierwsze wiemy, jak dużo nie wiemy. Po drugie — to, co wiemy, jest przeraźliwe — nie ukrywa Marcin Hyła w podcaście „Międzymiastowo”.

– Uważam, że wypadałoby szybko wysnuć wnioski. Ledwie 20 miast w Polsce robi Kompleksowe Badania Ruchu. A powinny to robić wszystkie większe miasta. Nie wiemy, jaki udział podróży odbywa się na rowerach, a jaki autobusami, tramwajami — wskazuje autor analizy.

Co jeszcze powinno się zmienić, aby ruch rowerowy w miastach ruszył z miejsca? Autor raportu rekomenduje między innymi:

  • Tzw. specustawę rowerową. Dokument został określony jako kluczowy dla zapewnienia jakości budowanych tras.
  • Krajowi zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej powinni być zobligowani do udostępniania nowo budowanych i rozbudowywanych mostów oraz wiaduktów dla ruchu rowerowego.
  • Wyjaśnić należy zaskakującą rozbieżność między danymi GUS o długości infrastruktury rowerowej w miastach a tymi pozyskanymi w kwerendzie.
  • Konieczne jest też uporządkowanie dokumentów planistycznych. Ponadto niezbędna jest weryfikacja założeń programów inwestycyjnych, oparcie ich na wiedzy i sprawdzonych rozwiązaniach oraz uwypuklanie zagrożeń, które notorycznie są w dokumentach lekceważone.

Pełny raport znajduje się tutaj.

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/Michele Ursi

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.