Udostępnij

Sadzenie roślin zamiast odpytywania przy tablicy. Tak wygląda edukacja w Zielonej Wolnej Szkole

25.05.2020

Zielona Wolna Szkoła (duń. Den Grønne Friskole) to jedna z wielu społecznych szkół podstawowych w Kopenhadze. Wyróżniają ją jednak sposób nauczania i tematyka zajęć. Obok matematyki i literatury dzieci uczą się m.in. rolnictwa miejskiego, prac ręcznych oraz domowego recyklingu.

Uczniowie w kopenhaskiej podstawówce Den Grønne Friskole poznają świat poprzez naukę w duchu ekologii i zrównoważonego rozwoju. Muszą oczywiście przyswoić także wymagany przez władze materiał, co jest kontrolowane w ramach wizyt kuratorów. Obok podstawowych przedmiotów uczą się jednak także takich, które pozwolą im lepiej zrozumieć i szanować przyrodę.

„Zielona” placówka dysponuje także swobodą w metodach nauczania. Dzięki temu stawia na naukę możliwie najrzadziej związaną z pracą przy tablicy.

https://www.facebook.com/DenGronneFriskole/photos/a.136496866545092/960229027505201/?type=3

„Pomyśleliśmy o tym, czego dzieci muszą się nauczyć, by uczestniczyć w zielonej transformacji, przez którą przechodzimy” – mówi Phie Ambo, duńska filmowiec i współzałożycielka szkoły. „Dzieci muszą nauczyć odwagi i podejmować ryzyko. Muszą też nauczyć się kilku podstawowych rzeczy na temat planety i tego, jak my, istoty ludzkie, funkcjonujemy razem. Naprawdę nie widziałem, żeby miało to miejsce w duńskim systemie szkolnym” – mówi Ambo, wspominając założenie szkoły w rozmowie z Deutsche Welle.

Czytaj także: Bzdury klimatyczne w lekcji MEN. Młodzież dowie się, że globalne ocieplenie to same korzyści

Co warto jednak zaznaczyć, szkoła nie działa w całkowitym oderwaniu od państwowego systemu edukacji, lecz jest jedną z tzw. „wolnych szkół”, będących inicjatywami społecznymi. Placówki te są częściowo finansowane przez rząd, natomiast częściowo z własnych źródeł.

https://www.facebook.com/DenGronneFriskole/posts/1143232222538213

W ramach praktycznych zajęć, realizowanych obok tzw. podstawy programowej, dzieci uczą się m.in. gotowania, prac manualnych czy rolnictwa w mieście.

Mimo niezależności placówki, funkcjonowaniem szkoły chwalą się także duńskie władze. „Duński system edukacji wspiera ekologiczne nauczanie zarówno w szkołach publicznych, jak i prywatnych, zapewniając jednocześnie wysoki poziom nauczania dzieciom. (…) W 'Zielonej Wolnej Szkole’ w Kopenhadze kształcenie dzieci w świecie dotkniętym zmianami klimatu rozpoczyna się od ich właściwego nastawienia [do świata – przyp. red.]” – możemy przeczytać w komunikacie konsulatu generalnego w Istambule, który chwali się edukacją w duchu zrównoważonego rozwoju.

https://www.facebook.com/DenmarkinIstanbul/videos/vb.571824269533505/2352647111503638/

Jak podkreśla współzałożycielka szkoły, Karen MacLean, w rozmowie z publicystą Robem Hopkinsem, istotnym elementem ich metody jest kontakt z naturą. Ponieważ szkoła działa w dużym mieście, miejscem spotkania jest tutaj szkolny ogród, gdzie odbywa się część zajęć. W nauczaniu stawia się na pobudzenie wyobraźni i ciekawości wśród dzieci, a zajęcia przyjmują formę swobodnej pracy w ramach projektów, zamiast przerabiania zagadnień w narzuconej z góry kolejności.

W przypadku kopenhaskiej „Wolnej Zielonej Szkoły” obowiązuje czesne w wysokości ok. 350 euro miesięcznie. Szkoła przeznacza także część wpływów na program stypendialny dla tych dzieci, których rodziców nie stać na nauczenie w placówce.

_

Źródła: Den Grønne Friskole, FB/DenmarkinIstanbul, Deustche Welle, robhopkins.net

Zdjęcie: Shutterstock/Charlie Edward

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.