Udostępnij

Sadzenie roślin zamiast odpytywania przy tablicy. Tak wygląda edukacja w Zielonej Wolnej Szkole

25.05.2020

Zielona Wolna Szkoła (duń. Den Grønne Friskole) to jedna z wielu społecznych szkół podstawowych w Kopenhadze. Wyróżniają ją jednak sposób nauczania i tematyka zajęć. Obok matematyki i literatury dzieci uczą się m.in. rolnictwa miejskiego, prac ręcznych oraz domowego recyklingu.

Uczniowie w kopenhaskiej podstawówce Den Grønne Friskole poznają świat poprzez naukę w duchu ekologii i zrównoważonego rozwoju. Muszą oczywiście przyswoić także wymagany przez władze materiał, co jest kontrolowane w ramach wizyt kuratorów. Obok podstawowych przedmiotów uczą się jednak także takich, które pozwolą im lepiej zrozumieć i szanować przyrodę.

„Zielona” placówka dysponuje także swobodą w metodach nauczania. Dzięki temu stawia na naukę możliwie najrzadziej związaną z pracą przy tablicy.

https://www.facebook.com/DenGronneFriskole/photos/a.136496866545092/960229027505201/?type=3

„Pomyśleliśmy o tym, czego dzieci muszą się nauczyć, by uczestniczyć w zielonej transformacji, przez którą przechodzimy” – mówi Phie Ambo, duńska filmowiec i współzałożycielka szkoły. „Dzieci muszą nauczyć odwagi i podejmować ryzyko. Muszą też nauczyć się kilku podstawowych rzeczy na temat planety i tego, jak my, istoty ludzkie, funkcjonujemy razem. Naprawdę nie widziałem, żeby miało to miejsce w duńskim systemie szkolnym” – mówi Ambo, wspominając założenie szkoły w rozmowie z Deutsche Welle.

Czytaj także: Bzdury klimatyczne w lekcji MEN. Młodzież dowie się, że globalne ocieplenie to same korzyści

Co warto jednak zaznaczyć, szkoła nie działa w całkowitym oderwaniu od państwowego systemu edukacji, lecz jest jedną z tzw. „wolnych szkół”, będących inicjatywami społecznymi. Placówki te są częściowo finansowane przez rząd, natomiast częściowo z własnych źródeł.

https://www.facebook.com/DenGronneFriskole/posts/1143232222538213

W ramach praktycznych zajęć, realizowanych obok tzw. podstawy programowej, dzieci uczą się m.in. gotowania, prac manualnych czy rolnictwa w mieście.

Mimo niezależności placówki, funkcjonowaniem szkoły chwalą się także duńskie władze. „Duński system edukacji wspiera ekologiczne nauczanie zarówno w szkołach publicznych, jak i prywatnych, zapewniając jednocześnie wysoki poziom nauczania dzieciom. (…) W 'Zielonej Wolnej Szkole’ w Kopenhadze kształcenie dzieci w świecie dotkniętym zmianami klimatu rozpoczyna się od ich właściwego nastawienia [do świata – przyp. red.]” – możemy przeczytać w komunikacie konsulatu generalnego w Istambule, który chwali się edukacją w duchu zrównoważonego rozwoju.

https://www.facebook.com/DenmarkinIstanbul/videos/vb.571824269533505/2352647111503638/

Jak podkreśla współzałożycielka szkoły, Karen MacLean, w rozmowie z publicystą Robem Hopkinsem, istotnym elementem ich metody jest kontakt z naturą. Ponieważ szkoła działa w dużym mieście, miejscem spotkania jest tutaj szkolny ogród, gdzie odbywa się część zajęć. W nauczaniu stawia się na pobudzenie wyobraźni i ciekawości wśród dzieci, a zajęcia przyjmują formę swobodnej pracy w ramach projektów, zamiast przerabiania zagadnień w narzuconej z góry kolejności.

W przypadku kopenhaskiej „Wolnej Zielonej Szkoły” obowiązuje czesne w wysokości ok. 350 euro miesięcznie. Szkoła przeznacza także część wpływów na program stypendialny dla tych dzieci, których rodziców nie stać na nauczenie w placówce.

_

Źródła: Den Grønne Friskole, FB/DenmarkinIstanbul, Deustche Welle, robhopkins.net

Zdjęcie: Shutterstock/Charlie Edward

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.