Udostępnij

Airbus zapowiedział samoloty na wodór. Pierwszy ma wystartować w 2035 roku

22.09.2020

Airbus ogłosił w poniedziałek, że jednym z jego kluczowych projektów będzie samolot na wodór. Pierwsze Airbusy napędzane wodorem mają latać już 2035 roku. Ich robocza nazwa to ZERO, co ma podkreślać zeroemisyjność. Uwagę zwraca tempo prac nad nową technologią.

Jeszcze pięć lat temu – przekonywano w materiałach dotyczących projektu – w ogóle nie myślano w Airbusie o tym, że wodór stanie się metodą na ograniczenie emisji samolotów produkowanych przez tę korporację.

– Ale wtedy zaczęły pojawiać się przekonujące dane z innych sektorów transportu i szybko zmieniliśmy zdanie. Dziś ekscytujemy się niezwykłym potencjałem ograniczania emisji, który wodór daje przemysłowi lotniczemu. – napisał Glenn Llewellyn, wiceprezydent Airbusa.

Airbus pokazał trzy projekty tego, jak będzie wyglądał samolot na wodór. Od przypominającego dzisiejsze samoloty pasażerskie do futurystycznego skrzydła. Źródło: Airbus.
Airbus pokazał trzy projekty tego, jak będzie wyglądał samolot na wodór. Od przypominającego dzisiejsze samoloty pasażerskie do futurystycznego skrzydła. Źródło: Airbus.

Inne sektory transportu, o których wspomniał, dotyczą statków oraz ciężarówek. W jednym i drugim przypadku od dłuższego czasu eksperymentuje się z rozwojem napędu wodorowego i wiele osób widzi w nim ogromny potencjał. A sama technologia jest już na tyle rozwinięta, że stosują się ją już nawet w miejskich autobusach. Na przykład w Londynie od dłuższego czasu jeżdżą autobusy napędzane wodorem, a miasto jest z nich na tyle zadowolone, że zamówiło już serię czerwonych piętrusów.

Jeden będzie kosztował pół miliona funtów.

 class=
Piętrowy autobus napędzany wodorem. Londyn kupił 20 takich pojazdów.

Autobusy tego rodzaju są też produkowane w Polsce, a na naszych uczelniach da się znaleźć laboratoria zajmujące się rozwojem silników wodorowych wykorzystywanych m.in. w pojazdach ciężarowych.

Media pisząc o pomyśle Airbusa, przypomniały, że wodór był już stosowany w statkach powietrznych. Zrezygnowano z nich jednak po katastrofie sterowca Hindenburg, do której doszło w 1937 roku.

Do katastrofy Hindenburga doszło w 1937 roku. Zginęło w niej 35 osób. Zakończyła epokę transportu lotniczego opartego o wodór. Teraz Airbus chce przygotować samolot na wodór.
Do katastrofy Hindenburga doszło w 1937 roku. Zginęło w niej 35 osób. Zakończyła epokę transportu lotniczego opartego o wodór. Teraz Airbus chce przygotować samolot na wodór.

Dziś jednak technologia jest o wiele bardziej rozwinięta, a także procedury bezpieczeństwa pozostawiają niewiele miejsca na pomyłki. Dlatego Airbus oczekuje, że już za 15 lat bezemisyjne samoloty pojawią się na lotniskach.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w gazetach lokalnych i branżowych. Bloguje na Krowoderska.pl.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.