Chcą przerabiać stuosobowe samoloty na elektryczne. Za 5 lat będą gotowe do lotu

Podziel się:

Start-up Wright Electric zapowiada, że za 5 lat będzie mieć gotowy w pełni elektryczny samolot, zdolny do przewożenia 100 pasażerów i pokonania 740 kilometrów bez ładowania baterii. Nie będzie to jednak nowa maszyna, a zmodernizowany samolot BAe 146. Model ten znajduje się we flotach wielu linii lotniczych od lat 80.

Zeroemisyjny transport lotniczy to idea, która stoi za projektami wielu start-upów, ale i wiodących koncernów oferujących samoloty. Do grona firm starających się wyjść naprzeciw oczekiwaniom strategii klimatycznych należy start-up Wright Electric, który niedawno ogłosił ambitne plany. W pełni elektryczna maszyna ma być gotowa już w 2026 roku.

Czytaj także: Jak duży ślad węglowy ma podróż samolotem? Można to obliczyć samodzielnie

Firma ze Stanów Zjednoczonych stawia jednak nie na nową konstrukcję, a modernizację dobrze znanego modelu samolotu BAe 146. Produkowany od lat 80-tych znajduje się dziś na wyposażeniu wielu linii lotniczych. Dwie z nich, brytyjski EasyJet i meksykański Viva Aerobus, współpracują z Wright Electric, dlatego można się spodziewać, że byłyby pierwszym miejscem zastosowania zmodernizowanych BAe 146.

Planowana modernizacja obejmuje wyposażenie maszyny w cztery silniki elektryczne i odpowiednie baterie, pozwalające na jednogodzinny lot. W pełni elektryczny samolot ma zabierać na pokład 100 pasażerów i być w stanie pokonać ok. 740 kilometrów. Czy to wiele? Wright Electric zapewnia na swoich stronach, że taki zasięg pozwoliłby obsłużyć wiele popularnych połączeń regionalnych. W Europie mogłyby to być trasy, takie jak Londyn-Paryż, Frankfurt-Paryż, czy Madryt-Lizbona.

Czytaj także: Samoloty elektryczne czy na wodór? Firma, która to opracuje, zostanie zwolniona z opłat za lądowanie

Według harmonogramu, opublikowanego na stronach start-upu, elektryczny silnik będzie gotowy jeszcze w tym roku. Na lata 2022-2025 przewidziano testowe loty z początkowo jednym, później dwoma, a finalnie czterema silnikami elektrycznymi. Firma zakłada, że dopuszczenie do czynnego lotnictwa nastąpi w 2026 roku.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Alfio Ferlito

Podziel się: