Udostępnij

Sieć sklepów testuje sprzedaż owoców bez opakowań foliowych. Zamiast tego oferuje worki materiałowe

02.08.2019

Działająca na Wyspach Brytyjskich sieć sklepów Sainsbury’s sprawdza, jak jej klienci zareagują na całkowitą rezygnację z opakowań foliowych na warzywa i owoce. W zamian mogą oni przyjść na zakupy z własnymi pojemnikami lub zakupić worki materiałowe wielokrotnego użytku. Testem objęto dwa brytyjskie sklepy.

Firma deklaruje, że jest to pierwszy krok do całkowitej rezygnacji z plastiku w jej sklepach. „Cieszymy się, że dokładamy dalszych starań w stosunku do naszych klientów, ponieważ współpracujemy z nimi, aby zaoferować nowe sposoby zmniejszenia niepotrzebnego plastiku” – skomentowała przedsięwzięcie Judith Batchelar, dyrektor ds. komunikacji w Sainsbury’s.

Eksperyment prowadzony jest w sklepach w miejscowościach Lincoln oraz Kidlington. Ze sklepów usunięte zostały wszystkie plastikowe opakowania na owoce i warzywa, będące widokiem dość powszechnym także w Polsce. [O tym, jak sieci sklepów działające na terenie kraju tłumaczą się z wszechobecności plastiku, pisaliśmy tutaj.]

W zamian klientom zaoferowano worki materiałowe wielokrotnego użytku, które kupić można za 30 pensów. Można również skorzystać z innych, preferowanych przez siebie opakowań. Firma poinformowała, że „eksperyment” potrwa do końca sierpnia. Póki co nie ujawniono jednak, czy i kiedy planowane jest wycofanie plastikowych opakowań z większej liczby sklepów.

Podobne testy prowadzi także sieć sklepów Waitrose, z tym że obejmują one szerszą gamę produktów – także m.in. kasze, makarony, kawę, a nawet produkty chemii domowej. [Więcej na ten temat tutaj.]

Plastik w brytyjskich sklepach

Jak wynika z raportu brytyjskiego Greenpeace – pt. „Checking out on plastics” – 10 największych sieci sklepów na Wyspach opuszcza rocznie 810 tysięcy ton jednorazowych opakowań plastikowych – wśród nich opakowania na poszczególne produkty, w tym owoce i warzywa, a także jednorazowe torebki foliowe, zwane reklamówkami lub foliówkami.

Jednym ze sposobów na walkę z tymi ostatnimi są przyjęte przez władze regulacje odnośnie opłat za popularne foliówki. Jak wynika z danych strony rządowej, w ciągu ostatniego roku ich sprzedaż w Anglii spadła o połowę. [Więcej na ten temat informowaliśmy tutaj.]

 

Źródła: Sainsbury’s, Greenpeace

Zdjęcie: Shutterstock/SpelaG91

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.