Udostępnij

Sprzedaż foliówek w Anglii w ciągu roku spadła o połowę – oraz o 90 procent w cztery lata

12.12.2023

Dane opublikowane przez stronę rządową wskazują, że w ciągu roku sprzedaż reklamówek plastikowych w Anglii spadła o blisko 50 procent. Wśród prawdopodobnych przyczyn zmiany zachowań mieszkańców wskazuje się z jednej strony nałożoną na foliówki opłatę (podobną do tej w Polsce), z drugiej natomiast zmianę przekonań mieszkańców kraju, m.in. za sprawą serialu z udziałem Davida Attenborough.

W środę na stronach rządowych pojawiła się tegoroczna edycja raportu, informującego o sprzedaży detalicznej plastikowych toreb. Dane na ten temat są zbierane, analizowane i prezentowane w tej formie od 2015 roku, kiedy to w Anglii wprowadzono nowe prawo regulujące sprzedaż foliówek. Od tego czasu w każdym sklepie naliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 5 pensów, czyli mniej więcej 25 groszy. Wcześniej podobne regulacje dotyczące reklamówek foliowych wprowadziły również władze innych części składowych Zjednoczonego Królestwa.

[Czytaj także: Do 2050 r. plastiku w oceanach będzie więcej niż ryb. Chyba że zmniejszymy jego zużycie]

Z raportu wynika, że główni sprzedawcy w kraju (jak m.in. Asda, Marks and Spencer, Morrisons, Sainsbury’s, The Co-operative Group, Tesco i Waitrose) między kwietniem 2018 a 2019 roku sprzedali 549 milionów toreb plastikowych. To blisko o połowę mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, kiedy do rąk Brytyjczyków trafiło nieco ponad 1 miliard foliówek. Największe spadki odnotowały sieci Tesco i Morrisons, odpowiednio po 63 i 64 procent.

Co ciekawe, od roku 2015 sprzedaż reklamówek spadła o ponad 90 procent. Według szacunków organizacji WRAP, na które powołuje się brytyjski rząd, jeszcze w 2014 roku w największych sieciach sprzedawano łącznie ponad 7 miliardów foliówek rocznie. Warto w tym miejscu podkreślić, że sprzedaż toreb foliowych w największych sieciach na Wyspach obejmuje ok. 97 proc. całości ich sprzedaży w kraju.

Zmiana postaw Brytyjczyków

Komentatorzy w brytyjskich mediach – m.in. w BBC oraz Independent – podkreślają, że tak radykalna zmiana to skutek wprowadzonej polityki, zwiększającej opłaty za torebki plastikowe.

Zwraca się ponadto uwagę na to, że Brytyjczycy w większym stopniu niż wcześniej są wrażliwi na kwestie środowiskowe, których wcześniej nie byli świadomi. Dużą rolę przypisuje się w tym serialowi „Blue Planet II” z udziałem cieszącego się autorytetem sir Davida Attenborough. [O zmianie postaw Brytyjczyków i roli przypisywanej brytyjskiemu przyrodnikowi pisaliśmy m.in. tutaj.]

 

Źródła: gov.uk, BBC, Independent

Zdjęcie: Shutterstock/magnusdeepbelow

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.