Udostępnij

Sieć supermarketów w Finlandii wprowadziła „happy hours”, by walczyć z marnowaniem żywności

25.10.2019

Działająca w Finlandii sieć supermarketów S-Market wprowadziła przed miesiącem nowe rozwiązania, które mają przeciwdziałać marnotrawieniu żywności. Produkty, których termin ważności dobiega końca, obłożone są 30-procentową zniżką, natomiast w ostatniej godzinie funkcjonowaniu sklepu wynosi już ona 60 procent.

Fińska sieć sklepów wprowadziła innowacyjne rozwiązanie, której celem jest walka z marnowaniem niesprzedanej żywności.

Ceny produktów, które wkrótce miałyby trafić na śmietnik z powodu upływającego terminu spożycia, zostają najpierw obniżone o 30 procent, by w ramach tzw. happy hours (codziennie po 21.00) spaść o 60 procent względem ceny początkowej.

Jak mówią przedstawiciele spółki finlandzkiej prasie, firma nie zarabia na sprzedaży w czasie promocji, ale zyskuje to, że nie musi ponosić strat finansowych. A tak byłoby w przypadku bezpłatnego rozdania żywności lub – teoretycznie – jej wyrzucenia. Firma podkreśla jednak, że to, co nie zostanie sprzedane w ramach „happy hours”, ostatecznie i tak nie trafia na śmietnik, lecz do blisko 80 organizacji charytatywnych, działających na terenie Finlandii.

Innym ciekawym rozwiązaniem, skierowanym przeciw marnowaniu żywności, jest działająca również w Polsce aplikacja „Too Good To Go”. Za jej pośrednictwem sklepy, restauracje mogą zadeklarować posiadanie żywności nadającej się wciąż do spożycia, która wkrótce trafiłaby na śmietnik, natomiast inni użytkownicy mogą się po nią zgłosić. [Więcej na temat rozwiązania można przeczytać tutaj.]

 

Według relacji „New York Timesa” w związku z nową promocją pod sklepami ustawiają się grupy klientów, oczekujących na wybicie godziny 21.00. Potencjalnie, walka z przeciwdziałaniem marnowaniu żywności może być więc okazją do oszczędności, zarówno wśród osób potrzebujących, jak i klasycznych „łowców okazji”. Niestety nic nie gwarantuje, szczególnie w przypadku tych ostatnich, że żywność nie zmarnuje się już po zakupie.

Czytaj także: Sejm przyjął ustawę o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności

Jak szacuje działająca przy ONZ Światowa Organizacja Żywności, rocznie na całym świecie marnowana jest aż jedna trzecia żywności, czyli około 1,3 miliarda ton. Mieszkańcy Europy i Ameryki Północnej marnują średnio po 115 kg żywności na głowę, natomiast miejsc najsilniej dotkniętych problemem głodu (m.in. w Afryce Subsaharyjskiej i Azji Południowo-Wschodniej) średnio po 11 kg.

W Polsce do wyrzucania jedzenia przyznaje się aż 42 proc. obywateli – jak wynika z tegorocznego badania Kantar Millward Brown, zrealizowanego na zlecenie Federację Polskich Banków Żywności. Na śmietnik najczęściej trafia pieczywo, a w dalszej kolejności niezjedzone owoce, wędliny i warzywa.

 

Źródła: weforum.org, Helsinki Times, NY Times, FAO, FPBŻ

Zdjęcie: Shutterstock/Lizardflms

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.