Udostępnij

Skandal „diesel gate”: Volkswagen przegrał sprawę w Trybunale Sprawiedliwości

20.12.2020

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w czwartek, że Volkswagen naruszył prawo, instalując w swoich samochodach urządzenie oszukujące testy emisji spalin i nie może twierdzić, że służyło to jedynie ochronie silników samochodowych.

W 2015 roku wyszło na jaw, że niemiecki producent zaniżał pomiary toksycznych substancji wydostających się do powietrza wraz ze spalinami swoich aut, reklamowanych jako “czyste diesle”. Służyło do tego oprogramowanie 40-krotnie obniżające pomiar stężenia tlenków azotu. Według szacunków wyposażonych w nie zostało ponad 11 milionów pojazdów. Podobnej manipulacji dopuścili się również inni niemieccy producenci: Mercedes i Porsche.

Jens Müller: To przełomowe orzeczenie

Sprawa została rozpatrzona przez Trybunał Sprawiedliwości po wszczęciu śledztwa przez prokuraturę w Paryżu, która sprawdza, czy Volkswagen oszukał nabywców samochodów z silnikiem Diesla wyposażonych w to urządzenie.

„To przełomowe orzeczenie jest dobrą wiadomością dla uzyskania czystszego powietrza w Europie” – powiedział Jens Müller, koordynator ds. Jakości powietrza w Transport & Environment, grupie parasolowej organizacji pozarządowych prowadzących kampanię na rzecz czystszego transportu.

„Władze krajowe nie mogą już pozwolić producentom samochodów na stawianie zysków przed naszym zdrowiem. Teraz nie ma już wymówek: zmanipulowane samochody muszą zostać naprawione, a konsumenci muszą otrzymać odszkodowanie w całej Europie” – dodał.

Czytaj także: Dlaczego warto zrezygnować z samochodu w mieście?

W odrębnym orzeczeniu tego lata Trybunał stwierdził, że konsumenci z UE mogą pozwać producenta w kraju, w którym kupili samochody Volkswagena wyposażone w to urządzenie, zamiast zlecać sprawę w Niemczech, co ułatwi im wytoczenie powództwa. Do tej pory skandal kosztował Volkswagena 30 miliardów euro (35 miliardów dolarów) w postaci grzywien i ugód cywilnych i doprowadził do wycofania milionów pojazdów.

Volkswagen skomentował, że orzeczenie Trybunału nie będzie miało wpływu na toczące się spory prawne, zwłaszcza dlatego, że sąd nie wypowiedział się w kwestii możliwych szkód dla właścicieli samochodów.

Toksyczne tlenki azotu

Związki azotu są głównym składnikiem “samochodowego” smogu. Za ich emisję odpowiadają głównie samochody z silnikiem diesla. Narażenie na podwyższone stężenie tych gazów może mieć dramatyczne skutki przede wszystkim dla osób z chorobami układu oddechowego.

“U osób cierpiących na astmę dwutlenek azotu może powodować zwiększenie reaktywności oskrzeli, a u osób zmagających się z przewlekłą chorobą obturacyjną płuc dodatkowo ograniczyć sprawność tego narządu” – pisał dla Smoglabu Przemysław Ćwik.

Dopuszczalna średnia dla całego roku wynosi 40 µg/m3. W największych miastach Polski jest regularnie przekraczana.

__

Źródło: AP News

Zdjęcie: Shutterstock

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i pieśniarka, opiekunka projektu Mantra Ziemia łączącego świadomą sztukę i głęboką ekologię. Publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach najchętniej opowiada o prawdzie ludzkiego serca oraz naturze jako podmiocie. Autorka dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.