Udostępnij

Skandal „diesel gate”: Volkswagen przegrał sprawę w Trybunale Sprawiedliwości

20.12.2020

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w czwartek, że Volkswagen naruszył prawo, instalując w swoich samochodach urządzenie oszukujące testy emisji spalin i nie może twierdzić, że służyło to jedynie ochronie silników samochodowych.

W 2015 roku wyszło na jaw, że niemiecki producent zaniżał pomiary toksycznych substancji wydostających się do powietrza wraz ze spalinami swoich aut, reklamowanych jako “czyste diesle”. Służyło do tego oprogramowanie 40-krotnie obniżające pomiar stężenia tlenków azotu. Według szacunków wyposażonych w nie zostało ponad 11 milionów pojazdów. Podobnej manipulacji dopuścili się również inni niemieccy producenci: Mercedes i Porsche.

Jens Müller: To przełomowe orzeczenie

Sprawa została rozpatrzona przez Trybunał Sprawiedliwości po wszczęciu śledztwa przez prokuraturę w Paryżu, która sprawdza, czy Volkswagen oszukał nabywców samochodów z silnikiem Diesla wyposażonych w to urządzenie.

„To przełomowe orzeczenie jest dobrą wiadomością dla uzyskania czystszego powietrza w Europie” – powiedział Jens Müller, koordynator ds. Jakości powietrza w Transport & Environment, grupie parasolowej organizacji pozarządowych prowadzących kampanię na rzecz czystszego transportu.

„Władze krajowe nie mogą już pozwolić producentom samochodów na stawianie zysków przed naszym zdrowiem. Teraz nie ma już wymówek: zmanipulowane samochody muszą zostać naprawione, a konsumenci muszą otrzymać odszkodowanie w całej Europie” – dodał.

Czytaj także: Dlaczego warto zrezygnować z samochodu w mieście?

W odrębnym orzeczeniu tego lata Trybunał stwierdził, że konsumenci z UE mogą pozwać producenta w kraju, w którym kupili samochody Volkswagena wyposażone w to urządzenie, zamiast zlecać sprawę w Niemczech, co ułatwi im wytoczenie powództwa. Do tej pory skandal kosztował Volkswagena 30 miliardów euro (35 miliardów dolarów) w postaci grzywien i ugód cywilnych i doprowadził do wycofania milionów pojazdów.

Volkswagen skomentował, że orzeczenie Trybunału nie będzie miało wpływu na toczące się spory prawne, zwłaszcza dlatego, że sąd nie wypowiedział się w kwestii możliwych szkód dla właścicieli samochodów.

Toksyczne tlenki azotu

Związki azotu są głównym składnikiem “samochodowego” smogu. Za ich emisję odpowiadają głównie samochody z silnikiem diesla. Narażenie na podwyższone stężenie tych gazów może mieć dramatyczne skutki przede wszystkim dla osób z chorobami układu oddechowego.

“U osób cierpiących na astmę dwutlenek azotu może powodować zwiększenie reaktywności oskrzeli, a u osób zmagających się z przewlekłą chorobą obturacyjną płuc dodatkowo ograniczyć sprawność tego narządu” – pisał dla Smoglabu Przemysław Ćwik.

Dopuszczalna średnia dla całego roku wynosi 40 µg/m3. W największych miastach Polski jest regularnie przekraczana.

__

Źródło: AP News

Zdjęcie: Shutterstock

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o ludziach, nauce i mieście. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.