Dane opublikowane przez stronę rządową wskazują, że w ciągu roku sprzedaż reklamówek plastikowych w Anglii spadła o blisko 50 procent. Wśród prawdopodobnych przyczyn zmiany zachowań mieszkańców wskazuje się z jednej strony nałożoną na foliówki opłatę (podobną do tej w Polsce), z drugiej natomiast zmianę przekonań mieszkańców kraju, m.in. za sprawą serialu z udziałem Davida Attenborough.
W środę na stronach rządowych pojawiła się tegoroczna edycja raportu, informującego o sprzedaży detalicznej plastikowych toreb. Dane na ten temat są zbierane, analizowane i prezentowane w tej formie od 2015 roku, kiedy to w Anglii wprowadzono nowe prawo regulujące sprzedaż foliówek. Od tego czasu w każdym sklepie naliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 5 pensów, czyli mniej więcej 25 groszy. Wcześniej podobne regulacje dotyczące reklamówek foliowych wprowadziły również władze innych części składowych Zjednoczonego Królestwa.
Z raportu wynika, że główni sprzedawcy w kraju (jak m.in. Asda, Marks and Spencer, Morrisons, Sainsbury’s, The Co-operative Group, Tesco i Waitrose) między kwietniem 2018 a 2019 roku sprzedali 549 milionów toreb plastikowych. To blisko o połowę mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, kiedy do rąk Brytyjczyków trafiło nieco ponad 1 miliard foliówek. Największe spadki odnotowały sieci Tesco i Morrisons, odpowiednio po 63 i 64 procent.
Co ciekawe, od roku 2015 sprzedaż reklamówek spadła o ponad 90 procent. Według szacunków organizacji WRAP, na które powołuje się brytyjski rząd, jeszcze w 2014 roku w największych sieciach sprzedawano łącznie ponad 7 miliardów foliówek rocznie. Warto w tym miejscu podkreślić, że sprzedaż toreb foliowych w największych sieciach na Wyspach obejmuje ok. 97 proc. całości ich sprzedaży w kraju.
Zmiana postaw Brytyjczyków
Komentatorzy w brytyjskich mediach – m.in. w BBC oraz Independent – podkreślają, że tak radykalna zmiana to skutek wprowadzonej polityki, zwiększającej opłaty za torebki plastikowe.
Zwraca się ponadto uwagę na to, że Brytyjczycy w większym stopniu niż wcześniej są wrażliwi na kwestie środowiskowe, których wcześniej nie byli świadomi. Dużą rolę przypisuje się w tym serialowi „Blue Planet II” z udziałem cieszącego się autorytetem sir Davida Attenborough. [O zmianie postaw Brytyjczyków i roli przypisywanej brytyjskiemu przyrodnikowi pisaliśmy m.in. tutaj.]
Źródła: gov.uk, BBC, Independent
Zdjęcie: Shutterstock/magnusdeepbelow