Udostępnij

Francja planuje wprowadzić opłaty za wjazd do centrów miast

18.01.2019

Francja szykuje się na kolejną odsłonę walki ze spalinami i ruchem samochodowym w centrach miast. Pod koniec ubiegłego roku przygotowano projekt nowelizacji, które mają być głosowane na wiosnę przez Zgromadzenie Narodowe. Najważniejsza z nich będzie dotyczyła opłat za wjazd do wyznaczonych stref w miastach. Według jej założeń miejscowości, w których mieszka więcej niż 100 tysięcy mieszkańców, będą mogły wyznaczać strefy, do których samochody wjadą dopiero po zapłaceniu wjazdówki.

Jak to będzie wyglądało?

Francuskie władze, proponując takie strefy, nie skupiają się na walce z zanieczyszczeniami powietrza. Chodzi bardziej o rozładowanie ruchu w centrach miast i przystosowanie ich do ruchu pieszego. To rozwiązanie nie przewiduje zwalniania z opłat samochodów nieemisyjnych. Zapłaci każdy, kto będzie chciał wjechać.

To, jakiej wielkości będzie strefa i jakie ulice będzie obejmować, ma zależeć od lokalnych władz. Odgórnie ustalone są stawki: Miasta do 500 tys. mieszkańców dostaną możliwość wprowadzenia opłaty w wysokości 2,5 euro za każdy wjazd. Dla pojazdów dostawczych stawka jest wyższa – 10 euro. Paryż, Marsylia i Lyon, czyli największe miasta będą kasować odpowiednio 5 i 20 euro. System na być oparty na opłatach internetowych i kamerach, które będą czytać numery rejestracyjne wjeżdżających do strefy samochodów.

Z opłat nie będą zwolnione auta komercyjne, czyli taksówki i ubery. To nauka, którą Francja zaczerpnęła z londyńskiego doświadczenia. Brytyjska stolica jako pierwsze miasto w Europie wprowadziło opłaty za wjazd do centrum. Bardzo wysokie – aż 11,5 funta. Nie płacą jednak samochody komercyjne i dostawcze, przez co w centrum pojawiło się jeszcze więcej aut, niż przed wprowadzeniem strefy.

Francja planuje także promować tych, którzy do pracy dojeżdżają rowerami albo za pomocą car sharingu – będzie to ulga podatkowa w wysokości 400 euro.

Paryż od dawna wprowadza różne inicjatywy, które mają pomóc w walce z zanieczyszczeniem powietrza i korkami w mieście. Wprowadzono specjalne naklejki, które musi mieć każdy samochód – ich kolor oznacza poziom  emisyjności. Od 2016 roku do wyznaczonej w Paryżu strefy nie wjeżdżają pojazdy zarejestrowane przed 1997 rokiem. Według planów już w 2020 roku nie będzie można po Paryżu jeździć samochodem wyprodukowanym przed 2010 rokiem.  Do strefy niskiej emisji dołączają także inne miejscowości w Metropolii Paryskiej. Już od lipca 2019  samochody wyposażone w silniki wysokoprężne i wyprodukowane przez 2000 rokiem, nie będą mogły poruszać się wewnątrz obszaru wyznaczonego przez drogę A86. Pięć lat później zakaz obejmie także wszystkie diesle wyprodukowane przed 2010 i benzyniaki sprzed 2006 roku, czyli nie spełniające normy EURO 4.

Czy miasta, w tym także stolica, zdecydują się na wprowadzenie takiego rozwiązania? To nie jest do końca jasne. W przeszłości Paryż odrzucił taki pomysł, tłumacząc, że opłaty zniechęcą do wjazdu do centrum jedynie niezamożnych mieszkańców. Dla tych bogatych opłata byłaby w pełni akceptowalna i nadal jeździliby samochodami po mieście.

 O pierwszej w Polsce Strefie Czystego Transportu czytaj TUTAJ

Fot. Mariano Mantel/Flickr. Licencja CC.

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.