Udostępnij

Strefa Czystego Transportu w Krakowie za mniej niż rok. Stare diesle poza centrum?

30.12.2021

Kraków ma rok na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT). Od wigilii Bożego Narodzenia 2022 ma ona objąć centrum miasta. Niektórzy mieszkańcy obawiają się nowych regulacji, choć urzędnicy obiecują im wsparcie.

W listopadzie 2022 r. Rada Miasta Krakowa zdecydowała o ustanowieniu pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. O jej ostatecznym kształcie i najczęściej pojawiających się pytaniach można przeczytać na SmogLabie – 15 najczęstszych pytań o Strefę Czystego Transportu w Krakowie.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie musi powstać, bo miasto powinno dopasować się do decyzji wojewódzkich radnych. To oni umieścili zapis o SCT w Krakowie w nowym Programie Ochrony Powietrza. Taką możliwość dała im nowelizacja ustawy o elektromobilności. Teraz władze i miejskich radnych czeka dyskusja na temat nowych reguł wjazdu do centrum. Będą one dotyczyły wszystkich samochodów na terenie wyznaczonym tak zwaną „drugą obwodnicą”, czyli drogami okalającymi między innymi Stare Miasto z Kazimierzem czy fragment dzielnicy Grzegórzki.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie: najlepsze będą małe kroki

To jednak jedyny „twardy” warunek postawiony władzom miasta przez nowe wojewódzkie prawo. Poza tym radni będą mieli dowolność w ustalaniu wieku czy emisyjności samochodów, które będą wpuszczane do Strefy. Według Bartosza Piłata z Polskiego Alarmu Smogowego na początku obowiązywania nowe warunki będą raczej łagodne dla posiadaczy starszych aut.

– Mam nadzieję, że tak będzie. Mieszkańcy powinni mieć czas na przyzwyczajenie się do nowych regulacji, które nie mogą odstraszać. Rada Miasta może samodzielnie określać katalog pojazdów dopuszczonych do ruchu w SCT. Mimo to w ustawie zapisano, że Strefa ma poprawiać jakość powietrza, a miejskie prawo powinno brać pod uwagę klasę emisyjności i rodzaj paliwa, którym są zasilane auta – zaznacza Piłat.

Z zapowiedzi magistratu wynika, że Strefa Czystego Transportu w Krakowie w pierwszej kolejności wykluczy z ruchu stare samochody tankowane olejem napędowym.

„Szerokie badania przeprowadzone w 2019 r. w Krakowie pokazało, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 proc. to przede wszystkim kilkunastoletnie lub starsze diesle. Z badań emisji spalin w ruchu ulicznym wynika, że silniki produkowane od 2006 r. zanieczyszczają znacząco mniej” – czytamy w informacji Urzędu Miasta.

Niektórych mieszkańców i tak nie da się przekonać

Do nowych ograniczeń sceptycznie podchodzą mieszkańcy cytowani przez lokalne media. „Wprowadzenie kolejnych restrykcji tylko jeszcze bardziej obrzydzi mieszkanie w tym rejonie i doprowadzi do dalszego wyludniania się centrum” – komentuje w „Gazecie Krakowskiej” jeden z nich. Miejscy urzędnicy zapowiadają, że nie pozostawią osób zamieszkujących centrum bez pomocy. Według obietnic będą oni mogli liczyć na okres przejściowy oraz wsparcie – na przykład dopłaty do roweru elektrycznego czy darmowy, dwuletni bilet komunikacji miejskiej.

Czytaj również: Mniej samochodów to straty dla handlu? Nowy raport: nic bardziej mylnego

– Jest na pewno grupa mieszkańców, których nic nie przekona. Takie argumenty mogą trafić jednak do tych, którzy mają wątpliwości i oczekują od miasta propozycji alternatywy dla samochodu. Nie powinno być jednak dopłat do wymiany 15-letnich aut na 10-letnie – twierdzi Piłat. Jego zdaniem przede wszystkim należy wyznaczyć okresy przejściowe dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą wymienić swojego auta na nowsze.

– Chodzi na przykład o busy, które codziennie przywożą tysiące ludzi spod Krakowa do miasta. To często są bardzo stare, wysłużone pojazdy, które mimo to zastępują wielokrotnie wyższą liczbę samochodów osobowych. Być może ich właściciele powinni być objęci wyjątkiem i dostać możliwość dopłaty do zamiany starego busa na nowszy pojazd. Im nie można powiedzieć: „Od dziś nie wjedziecie do Krakowa”. Tak samo jak kurierom, taksówkarzom i wszystkim, którzy zarabiają jeżdżąc – mówi ekspert Polskiego Alarmu Smogowego.

Program Ochrony Powietrza zakłada, że po zakończeniu budowy czwartej obwodnicy Krakowa SCT obejmie cały objęty nią obszar. Plany wykonawców zakładają, że odcinki dróg S7 i S52 potrzebne do domknięcia ringu wokół miasta potrwają do 2024 roku.

Źródło zdjęcia: Agnes Kantaruk / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.