Udostępnij

Strefa Czystego Transportu w Warszawie już za rok. Dwie trzecie kierowców za wprowadzeniem

28.06.2023

Warszawa odetchnie? Ratusz podsumował konsultacje społeczne dotyczące Strefy Czystego Transportu (SCT) w stolicy. Urząd zapowiada znaczące zmiany i podaje datę wprowadzenia nowych przepisów. Poznaliśmy także wyniki badania opinii. Wynika z nich, że za strefą są sami kierowcy.

Wprowadzenie ograniczeń dla najbardziej trujących samochodów jest wynikiem zapisów, które znalazły się w Programie Ochrony Powietrza dla województwa mazowieckiego. Jak zwykle najważniejsze są szczegóły, a o nie miasto postanowiło zapytać samych mieszkańców. Wyniki konsultacji i pierwsze komentarze do nowych założeń prezentujemy w dalszej części tekstu.

Ogólny kierunek leżący u podstaw SCT dotyczy stopniowego ograniczania wjazdu do pewnych części miasta najstarszych samochodów. Szczególnie tych z silnikiem Diesla. Te trują nas bowiem zdecydowanie najbardziej. To pokazały na przykład badania z Krakowa, który zdecydował się o wprowadzeniu strefy na terenie całego miasta. W stolicy małopolski auta z silnikiem Diesla to 2/5 wszystkich samochodów poruszających się po mieście. Tymczasem odpowiadają za niemal 70 proc. emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu. Dla porównania 3/5 wszystkich samochodów z silnikiem benzynowym odpowiada za nieco ponad 30 proc. zanieczyszczeń.

Z tego powodu Diesle są traktowane dużo surowiej niż auta benzynowe. Żeby to zobrazować porównajmy 22-letnie auto benzynowe, czyli takie, które spełnia normę Euro 3. Taki pojazd emituje tyle samo zanieczyszczeń co 7-letni Diesel wyprodukowany w 2015 r. spełniający normę Euro 6.

 class=

Co powiedzieli mieszkańcy?

Miasto zapytało społeczeństwo o kilka kwestii. Główne z nich to:

  • obszar planowanej strefy
  • harmonogram jej wprowadzania
  • wymagania wobec pojazdów
  • rozwiązania dotyczące wprowadzenia strefy, jej utrzymania i egzekwowania przepisów

Jakie są główne wnioski? Włodarze zapewniają, że wezmą pod uwagę sytuację ekonomiczną mieszkańców, którzy mieszkają na terenie planowanej strefy. Na szczególne traktowanie mogą liczyć seniorzy i osoby z niepełnosprawnościami. Kluczowa kwestia dotyczy obszaru obowiązywania strefy. Ten ma być większy względem pierwotnej propozycji. Choć szczegółów miasto na razie nie podaje, z odpowiedzi wynika, że SCT obejmie 18 proc. powierzchni miasta i 40 proc. mieszkańców.

Pełny raport dostępny jest tutaj.

SCT w Warszawie: zdążyć przed wyborami

– Bardzo nas cieszy, że tak duży odsetek mieszkańców Warszawy chce wprowadzenia SCT – mówi nam Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego (PAS). – Aż 70 proc. warszawiaków chce takiej strefy. Również 66 proc. kierowców popiera jej wprowadzenie. To dobrze wróży na przyszłość – dodaje Siergiej, powołując się na badania ankietowe, które przeprowadził urząd. Z nich rzeczywiście wynika, że posiadacze samochodów, także ci, którzy używają ich na co dzień do przemieszczania się po ulicach stolicy, w zdecydowanej większości wspierają wprowadzenie SCT.

 class=

– Nasz niepokój budzi to, że jak na razie – mimo poparcia mieszkańców, sam zakres strefy jest dosyć mały – zaznacza rzecznik PAS. – Wprawdzie miasto planuje ten obszar powiększyć, jednak wciąż nie znamy szczegółów. Obawiamy się, że jeśli miasto będzie zwlekać z decyzją, to rozważania zbiegną się z kalendarzem wyborczym. Wtedy na pół roku będziemy mogli zapomnieć o SCT – przypomina Siergiej.

 class=

Miasto Jest Nasze: krok w dobrą stronę, ale wciąż wiele niewiadomych

O komentarz poprosiliśmy także warszawskie stowarzyszenie Miasto Jest Nasze (MJN). – Cieszymy się, że miejscy urzędnicy nie wycofują się z decyzji o powstaniu SCT. Popieramy jej powstanie, ale obawiamy się osłabiających jej działanie zapisów – mówi nam Adam Orzechowski z MJN. Społecznik podkreśla, że nie zostały przedstawione konkretne zapisy. Nie wiadomo, w którą stronę mają pójść zapisy dotyczące sytuacji seniorów, osób z niepełnosprawnościami, czy też te odnoszące się do sytuacji ekonomicznej mieszkańców strefy. – Trudno jest odnieść się do czegoś, co nie zostało przedstawione. Dlatego obawiamy się tutaj ograniczenia głosu mieszkańców miasta na etapie przedstawienia projektu Radzie Miasta – mówi nam Orzechowski.

Niewiadomą pozostaje także dokładny obszar terytorialny strefy. – W uwagach możemy przeczytać, że chodzi o jej powiększenie z 7 do 18 proc. powierzchni miasta. Nadal nie wiemy, jakie osiedla mają być nią objęte. Jest to oczywiście krok w dobrą stronę, choć w naszej opinii niezbyt pewny. Mieszkańcy dzielnic dalej położonych od centrum również chcą żyć w miejscu, gdzie znacząco zostaną ograniczone szkodliwe emisje pochodzące z samochodów. Z drugiej strony, wiemy również, że z jej granic ma zostać wyjęty Dworzec Zachodni i droga dojazdowa do niego. Ponieważ nadal nie wiemy, jak ma zostać poszerzona strefa, to równie dobrze może się okazać, że do Zachodniego będzie prowadzić korytarz będący takim „wyłomem” w SCT – komentuje Adam Orzechowski z MJN w rozmowie ze SmogLabem.

Stowarzyszenie wskazuje także na zapis o rozłożeniu w czasie pierwszych etapów harmonogramu. – Konsultowane zapisy nie były zbyt restrykcyjne. Tutaj również obawiamy się, że na efekty spadku emisji wraz z wprowadzeniem strefy będziemy musieli zbyt długo czekać. Problem z nimi niestety jest obecny już teraz i konieczne są pilne działania, abyśmy mogli w Warszawie oddychać czystym powietrzem. Mamy cały czas nadzieję, że będzie ona mogła w efektywny sposób temu służyć i liczymy na rozsądek władz miasta w tym zakresie – podsumowuje członek stowarzyszenia.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – co dalej?

Teraz sprawą zajmie się stołeczna rada miasta. Według urzędu w ciągu kolejnych 60 dni odbędzie się głosowanie nad zaktualizowanym projektem uchwały ws. SCT. Proponowany termin wprowadzenia strefy został utrzymany jako 1 lipca 2024 r.

W warszawskiej radzie zasiada w sumie 60 osób. 38 z nich należą do Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej, 18 do klubu PiS, a 4 jest niezrzeszonych. To oznacza, że propozycja urzędników Rafała Trzaskowskiego powinna znaleźć większość wśród radnych.

Czytaj także: Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Apel o mocniejsze przepisy

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/PhotoRK

Autor

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.