Udostępnij

Strefa Czystego Transportu w Warszawie już za rok. Dwie trzecie kierowców za wprowadzeniem

28.06.2023

Warszawa odetchnie? Ratusz podsumował konsultacje społeczne dotyczące Strefy Czystego Transportu (SCT) w stolicy. Urząd zapowiada znaczące zmiany i podaje datę wprowadzenia nowych przepisów. Poznaliśmy także wyniki badania opinii. Wynika z nich, że za strefą są sami kierowcy.

Wprowadzenie ograniczeń dla najbardziej trujących samochodów jest wynikiem zapisów, które znalazły się w Programie Ochrony Powietrza dla województwa mazowieckiego. Jak zwykle najważniejsze są szczegóły, a o nie miasto postanowiło zapytać samych mieszkańców. Wyniki konsultacji i pierwsze komentarze do nowych założeń prezentujemy w dalszej części tekstu.

Ogólny kierunek leżący u podstaw SCT dotyczy stopniowego ograniczania wjazdu do pewnych części miasta najstarszych samochodów. Szczególnie tych z silnikiem Diesla. Te trują nas bowiem zdecydowanie najbardziej. To pokazały na przykład badania z Krakowa, który zdecydował się o wprowadzeniu strefy na terenie całego miasta. W stolicy małopolski auta z silnikiem Diesla to 2/5 wszystkich samochodów poruszających się po mieście. Tymczasem odpowiadają za niemal 70 proc. emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu. Dla porównania 3/5 wszystkich samochodów z silnikiem benzynowym odpowiada za nieco ponad 30 proc. zanieczyszczeń.

Z tego powodu Diesle są traktowane dużo surowiej niż auta benzynowe. Żeby to zobrazować porównajmy 22-letnie auto benzynowe, czyli takie, które spełnia normę Euro 3. Taki pojazd emituje tyle samo zanieczyszczeń co 7-letni Diesel wyprodukowany w 2015 r. spełniający normę Euro 6.

 class=

Co powiedzieli mieszkańcy?

Miasto zapytało społeczeństwo o kilka kwestii. Główne z nich to:

  • obszar planowanej strefy
  • harmonogram jej wprowadzania
  • wymagania wobec pojazdów
  • rozwiązania dotyczące wprowadzenia strefy, jej utrzymania i egzekwowania przepisów

Jakie są główne wnioski? Włodarze zapewniają, że wezmą pod uwagę sytuację ekonomiczną mieszkańców, którzy mieszkają na terenie planowanej strefy. Na szczególne traktowanie mogą liczyć seniorzy i osoby z niepełnosprawnościami. Kluczowa kwestia dotyczy obszaru obowiązywania strefy. Ten ma być większy względem pierwotnej propozycji. Choć szczegółów miasto na razie nie podaje, z odpowiedzi wynika, że SCT obejmie 18 proc. powierzchni miasta i 40 proc. mieszkańców.

Pełny raport dostępny jest tutaj.

SCT w Warszawie: zdążyć przed wyborami

– Bardzo nas cieszy, że tak duży odsetek mieszkańców Warszawy chce wprowadzenia SCT – mówi nam Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego (PAS). – Aż 70 proc. warszawiaków chce takiej strefy. Również 66 proc. kierowców popiera jej wprowadzenie. To dobrze wróży na przyszłość – dodaje Siergiej, powołując się na badania ankietowe, które przeprowadził urząd. Z nich rzeczywiście wynika, że posiadacze samochodów, także ci, którzy używają ich na co dzień do przemieszczania się po ulicach stolicy, w zdecydowanej większości wspierają wprowadzenie SCT.

 class=

– Nasz niepokój budzi to, że jak na razie – mimo poparcia mieszkańców, sam zakres strefy jest dosyć mały – zaznacza rzecznik PAS. – Wprawdzie miasto planuje ten obszar powiększyć, jednak wciąż nie znamy szczegółów. Obawiamy się, że jeśli miasto będzie zwlekać z decyzją, to rozważania zbiegną się z kalendarzem wyborczym. Wtedy na pół roku będziemy mogli zapomnieć o SCT – przypomina Siergiej.

 class=

Miasto Jest Nasze: krok w dobrą stronę, ale wciąż wiele niewiadomych

O komentarz poprosiliśmy także warszawskie stowarzyszenie Miasto Jest Nasze (MJN). – Cieszymy się, że miejscy urzędnicy nie wycofują się z decyzji o powstaniu SCT. Popieramy jej powstanie, ale obawiamy się osłabiających jej działanie zapisów – mówi nam Adam Orzechowski z MJN. Społecznik podkreśla, że nie zostały przedstawione konkretne zapisy. Nie wiadomo, w którą stronę mają pójść zapisy dotyczące sytuacji seniorów, osób z niepełnosprawnościami, czy też te odnoszące się do sytuacji ekonomicznej mieszkańców strefy. – Trudno jest odnieść się do czegoś, co nie zostało przedstawione. Dlatego obawiamy się tutaj ograniczenia głosu mieszkańców miasta na etapie przedstawienia projektu Radzie Miasta – mówi nam Orzechowski.

Niewiadomą pozostaje także dokładny obszar terytorialny strefy. – W uwagach możemy przeczytać, że chodzi o jej powiększenie z 7 do 18 proc. powierzchni miasta. Nadal nie wiemy, jakie osiedla mają być nią objęte. Jest to oczywiście krok w dobrą stronę, choć w naszej opinii niezbyt pewny. Mieszkańcy dzielnic dalej położonych od centrum również chcą żyć w miejscu, gdzie znacząco zostaną ograniczone szkodliwe emisje pochodzące z samochodów. Z drugiej strony, wiemy również, że z jej granic ma zostać wyjęty Dworzec Zachodni i droga dojazdowa do niego. Ponieważ nadal nie wiemy, jak ma zostać poszerzona strefa, to równie dobrze może się okazać, że do Zachodniego będzie prowadzić korytarz będący takim „wyłomem” w SCT – komentuje Adam Orzechowski z MJN w rozmowie ze SmogLabem.

Stowarzyszenie wskazuje także na zapis o rozłożeniu w czasie pierwszych etapów harmonogramu. – Konsultowane zapisy nie były zbyt restrykcyjne. Tutaj również obawiamy się, że na efekty spadku emisji wraz z wprowadzeniem strefy będziemy musieli zbyt długo czekać. Problem z nimi niestety jest obecny już teraz i konieczne są pilne działania, abyśmy mogli w Warszawie oddychać czystym powietrzem. Mamy cały czas nadzieję, że będzie ona mogła w efektywny sposób temu służyć i liczymy na rozsądek władz miasta w tym zakresie – podsumowuje członek stowarzyszenia.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – co dalej?

Teraz sprawą zajmie się stołeczna rada miasta. Według urzędu w ciągu kolejnych 60 dni odbędzie się głosowanie nad zaktualizowanym projektem uchwały ws. SCT. Proponowany termin wprowadzenia strefy został utrzymany jako 1 lipca 2024 r.

W warszawskiej radzie zasiada w sumie 60 osób. 38 z nich należą do Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej, 18 do klubu PiS, a 4 jest niezrzeszonych. To oznacza, że propozycja urzędników Rafała Trzaskowskiego powinna znaleźć większość wśród radnych.

Czytaj także: Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Apel o mocniejsze przepisy

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/PhotoRK

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.