Udostępnij

Kraków. Strefa Czystego Transportu już w 2023 roku [MAPA]

14.03.2022

Kraków wkracza w decydującą fazę wprowadzania Strefy Czystego Transportu (STC). Na konferencji prasowej wiceprezydent miasta Andrzej Kulig oraz dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek ogłosili plan działania na najbliższe miesiące. Poznaliśmy pierwsze propozycje miasta. Teraz wypowiedzą się sami mieszkańcy, a na koniec decydujący głos będą mieli miejscy radni.

Aktualizacja. W listopadzie 2022 r. Rada Miasta Krakowa zdecydowała o ustanowieniu pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. O jej ostatecznym kształcie i najczęściej pojawiających się pytaniach można przeczytać na SmogLabie – 15 najczęstszych pytań o Strefę Czystego Transportu w Krakowie. Ostateczny kształt krakowskiej SCT zatwierdzony w listopadzie 2022 prezentuje poniższa grafika.

 class=

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a także małopolski Program Ochrony Powietrza. Na tej podstawie w Krakowie powstanie pierwsza w Polsce SCT. Według planów początkowy etap obejmie ograniczony obszar wewnątrz drugiej obwodnicy miasta.

Od 1 marca 2023 nie wjadą do niego posiadacze samochodów odpowiadających normom EURO 1 i EURO 2. To oznacza, że zakaz obejmie samochody benzynowe oraz te z silnikiem diesla wyprodukowane w latach 1993-2000 (i starsze). Co ważne pierwszy etap nie będzie dotyczył osób, które mieszkają wewnątrz tej strefy oraz przedsiębiorców prowadzących działalność na jej obszarze. Z ograniczeń zostaną wykluczone również samochody zabytkowe.

– Do 24 grudnia tego roku musi wejść w życie uchwała dotycząca SCT. Jest to wynik uchwały Sejmiku Małopolskiego. Miasto musi wprowadzić tego typu rozwiązania w obrębie drugiej obwodnicy. Naszym obowiązkiem jest informować o tym, z odpowiednim wyprzedzeniem, wszystkich mieszkańców i przyjezdnych – mówił na konferencji prasowej wiceprezydent Kulig. Według zastępcy prezydenta Krakowa uchwała ma być przyjęta z końcem czerwca 2022 roku. – Konsultacje powinny dać możliwość wypowiedzenia się w tej kwestii wszystkim, w sposób pełny i otwarty. Także po to, aby wyjaśnić wątpliwości i pytania, których jest całe mnóstwo – podkreślał Andrzej Kulig.

 class=
Propozycja 1 etapu wprowadzania STC. Źrodło: materiały prasowe

2500 zł na rower elektryczny

W ramach działań poprzedzających wprowadzenie strefy miasto uruchamia konsultacje społeczne. Proces startuje 17 marca 2022 roku. Przewidziano otwartą ankietę oraz spotkanie informacyjne online, a także szereg spotkań warsztatowych z mieszkańcami. Wszystkie informacje dostępne są na stronie ZTP. Osobne warsztaty zaplanowano dla przedsiębiorców. – Bardzo ważnym jest, aby strefa była rozwiązaniem wypracowanym wspólnie. Dlatego te konsultacje traktujemy w sposób bardzo poważny i szczegółowy – zapewniał Łukasz Franek, dyrektor ZTP w Krakowie.

Aby uniknąć zarzutów o nakładanie ograniczeń i nie dawanie niczego w zamian, urząd przygotował plan zachęt.

Mowa na przykład o bezpłatnym bilecie na komunikację zbiorową w okresie 24 miesięcy. Oprócz tego dopłata do roweru elektrycznego lub cargo w wysokości 2500 złotych, bezpłatny abonament na wynajem długoterminowy roweru elektrycznego na 24 miesiące oraz pakiet wsparcia dla przedsiębiorców bazujących na transporcie. Ten miałby powstać we współpracy ze stroną rządową.

Oprócz tego zwiększona ma zostać dostępność do komunikacji zbiorowej. Chodzi zarówno o autobusy, tramwaje, jak i pociągi. Sumarycznie dodatkowe połączenia mają obsłużyć 80 tysięcy dodatkowych pasażerów. Pomóc ma w tym także integracja miejskiej komunikacji publicznej (KMK) z kolejami (SKA).

Czytaj także: Strefy Czystego Transportu potrzebne od zaraz. Inaczej w miastach nie odetchniemy

 class=
Pozostałe etapy wprowadzania STC i ich wpływ na emisje. Źrodło: materiały prasowe

„Kolejny krok w walce o czyste powietrze”

Dlaczego wprowadzenie strefy jest sprawą ważną? Tak samo, jak w przypadku smogu: chodzi o nasze zdrowie.

W strefie poruszać się będą jedynie pojazdy spełniające określone normy. Dzięki temu poprawi się jakość powietrza. Toksyczne tlenki azotu (NOx) trafiają do naszych płuc głównie za pośrednictwem rur wydechowych samochodów. W Krakowie aż 75% tych substancji pochodzi ze spalin aut. Najwięcej zanieczyszczeń emitują samochody z silnikiem diesla, choć oczywiście trzeba pamiętać o rozróżnieniu na normy EURO. Te im są wyższe, tym mniej szkodliwe są spaliny produkowane przez dany pojazd.

– Jako Krakowski Alarm Smogowy cieszymy się, że Kraków podejmuje kolejny krok w walce o czyste powietrze – mówi nam Anna Dworakowska z KAS. – Trzeba pokreślić, że nie chodzi o ograniczanie ruchu samochodowego samego w sobie, a o ograniczanie samochodów emitujących najwięcej zanieczyszczeń, tych najbardziej szkodliwych. Głównie starszych samochodów diesla – przekonuje działaczka KAS.

Pierwszy krok według Anny Dworakowskiej jest dość łagodny. – Do centrum nie będą mogły wjeżdżać samochody starsze niż 22 lata. Dalsze kroki będą zależeć od wyników rozpoczętych dziś konsultacji – podkreśla.

Posłuchaj komentarza Anny Dworakowskiej z Krakowskiego Alarmu Smogowego:

Anna Dworakowska, Krakowski Alarm Smogowy

 class=
Strefa Czystego Transportu wewnątrz drugiej obwodnicy. Źródło: materiały prasowe

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.