Udostępnij

Mniej samochodów to straty dla handlu? Nowy raport: nic bardziej mylnego

29.12.2021

Europejczycy chętniej wybierają się na przedświąteczne zakupy tam, gdzie jeździ mniej samochodów. Tak wynika z informacji podanych przez Kampanię na rzecz Czystych Miast. Organizacja zbadała sytuację w dużych metropoliach, w których strefy ograniczonego ruchu pojawiły się już kilka lat temu.

Badania przeczą więc obawom wielu przedsiębiorcom, którzy sprzeciwiają się wprowadzaniu ograniczeń w ruchu samochodowym w miastach. Okazuje się, że obroty sklepów, restauracji czy punktów usługowych w miejscach z mniejszą liczbą samochodów rosną. Przedstawiciele organizacji twierdzą wręcz, że Strefy Czystego Transportu mogą uratować handel w czasie pandemicznego spowolnienia gospodarczego.

„Regulacje, które zniechęcają do korzystania z samochodów, mogą być prawdziwym ratunkiem dla lokalnej gospodarki” – komentuje Barbara Stoll, dyrektor Kampanii na rzecz Czystych Miast. – „Miejscy decydenci muszą zwiększyć swoje wysiłki w celu wprowadzenia stref niskoemisyjnych lub o niskim natężeniu ruchu. To potrójne zwycięstwo dla czystszego powietrza, klimatu i lokalnego biznesu. Właściciele sklepów dotkniętych przez COVID zasługują na świąteczny prezent.”

Strefy Czystego Transportu: handel kwitnie tam, gdzie nie wjeżdżają samochody

Na poparcie swoich tez członkowie Kampanii pokazują dane. W Madrycie bezpośrednio przed świętami trzy lata temu ruch największy ruch panował właśnie w obszarze objętym strefą niskiej emisji. Wydatki mieszkańców wzrosły tam o 8,6 proc. w porównaniu z 3,3 proc. w cały mieście. Obowiązująca w centrum Madrytu strefa mimo to nie przetrwała. O jej likwidacji zdecydował hiszpański Sąd Najwyższy, powołując się na błędy formalne przy jej wprowadzaniu. Mimo to pod koniec 2021 i na początku 2022 roku wyznaczone mają być trzy kolejne obszary ograniczonego ruchu aut. Zachęcają do tego pomiary zanieczyszczenia – jak podaje dziennik „El Pais” w obrębie „starej” strefy stężenie tlenków azotu spadło o 37 proc.

Czytaj również: Oliwer Palarz pozwał Polskę za smog. Zapadł przełomowy wyrok!

Tam, gdzie priorytetowo traktuje się rowerzystów i pieszych, maleje też liczba pustostanach w lokalach handlowych. Obliczenia dotyczące Londynu wykazały, że jest ich o 17 proc mniej niż w okolicach, gdzie nie zastosowano takich rozwiązań. Autorzy analizy piszą również o dającym do myślenia przykładzie ze Szwajcarii. „Badanie z Berna wykazało, że przekształcenie miejsc parkingowych w parkingi rowerowe może zapewnić wzrost wydatków na zakupy detaliczne o 13% na metr kwadratowy powierzchni parkingowej” – czytamy w podsumowaniu raportu.

Polska w tyle

“Ograniczanie ruchu samochodowego wspiera lokalną gospodarkę – wyniki badań z Madrytu czy Londynu to świetne wiadomości dla polskich miast. Pokazują, że można poprawić jakość powietrza i jednocześnie wspierać funkcję handlową miasta. Handlowe ulice to podczas pandemii dobra alternatywa dla zatłoczonych centrów handlowych.” – komentuje Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

W Europie jest obecnie około 250 stref czystego transportu (SCT). Holandia i francja w planach mają ich utworzenie we wszystkich największych miastach odpowiednio do końca 2022 i 2024 roku. W Polsce jedyna, już nieistniejąca SCT funkcjonowała dotychczas w Krakowie.

Źródło zdjęcia: Evannonostro / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.