Udostępnij

Te dzieci rozumieją przyrodę, jak mało kto. W przedszkolu mają ogródek, bawią się w lesie

08.12.2020

Norwegowie mówią: “det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær”, czyli “nie ma złej pogody, są tylko źle dobrane ubrania”. Dzięki temu wychowankowie “leśnych przedszkoli” spędzają całe dnie w przyrodzie. Bez względu na to, czy wieje, pada albo robi się zimno. Nie chodzi tu jednak o budowanie odporności na warunki atmosferyczne, a o budowanie takiej relacji z otaczającym światem, która będzie motywacją, by o ten świat dbać i go chronić.

Zdaniem Gosi, jednej z przedstawicielek projektu Fundacji Gaj “Leśne Przedszkole Cztery Żywioły” we wsi Golędzinów na Dolnym Śląsku, to właśnie mocna więź z przyrodą, pielęgnowana od najmłodszego wieku, jest “kluczem, żeby była jeszcze nadzieja w przyszłości”. W końcu czym skorupka za młodu nasiąknie…

Gosia, założycielka projektu Justyna i ich kilkuletni podopieczni są bohaterami kolejnego odcinka MOŻNA INACZEJ. Pokazujemy w nim ludzi, inicjatywy i projekty, które idą wbrew utartemu myśleniu, otwierając oczy na inny sposób podejścia do problemów naszej planety w dobie kryzysu klimatycznego.

Pierwsza taka placówka powstała w Białymstoku. I od tamtej pory leśnych przedszkoli przybywa, choć wciąż wiele osób nie zna tego trendu. Inspiracja przypłynęła ze Skandynawii. Dla przykładu, w Norwegii, przedszkola na świeżym powietrzu stanowią około 10 procent ogółu. Z kolei w Niemczech działa ich ponad trzy tysiące (a zapewne już więcej, bo przytaczam wyliczenia z 2016 roku**). To miejsca, w których dzieci mają być wychowywane w zgodzie z naturą i jej cyklicznością. Nowe umiejętności i wiedzę zdobywają tutaj przez poszanowanie środowiska naturalnego, głęboki i osobisty kontakt z przyrodą. 

Leśne „przedszkole” uczy empatii

Podopieczni “Czterech Żywiołów” wiedzą, że drzewa, do których tak lubią się przytulać, to brzozy. Nauczyły się tego na polance, nie z książki. Rozpoznają klucz przelatujących żurawi. Uprawiają własny ogródek warzywny i rozróżniają, które zioła można wrzucić do butelki wody, a którymi opatruje się ranę. Efekty takiego wychowania widać nie tylko w znajomości nazw roślin, zwierząt, czy zjawisk atmosferycznych. Widać je także we wrażliwości – dzieci zauważają śmieci w lesie, czy wycięte drzewo. Równie ważna jest też empatia do siebie nawzajem. Każdy dzień zaczynają od kręgu, w którym rozmawiają o swoich emocjach. 

Czytaj także: Dzięki sąsiedztwu zieleni dzieci są inteligentniejsze. Niezależnie od zamożności rodziny

Leśne „przedszkole” to nie jest szkoła przetrwania. Dzieci mają do dyspozycji budynek, w którym mogą się ogrzać, a w nim kilka materiałów do zabawy. Byłam jednak zaskoczona tym, że podczas całej naszej wizyty, wcale nie były zainteresowane tą możliwością. Znacznie bardziej fascynowało je bieganie w trawach, tworzenie magicznej różdżki z patyków i leczenie słabego drzewa.

Lekcja dla dorosłych

Oczywiście nie każdy ma możliwość wysłania swojej pociechy pod skrzydła takiej fundacji. Ale wszyscy mogą wpływać na publiczne placówki, by czasu w naturze było jak najwięcej. I to już się dzieje – organizowane są cotygodniowe wyprawy do lasów, czy zielona godzina dla przedszkolaka.

Niezwykle istotne jest, jak kształtujemy dzieci w obliczu kryzysu klimatycznego. My sami też możemy się wiele od nich nauczyć. Spędziłam jeden dzień w leśnej krainie, gdzie nikt nie jest anonimowy, wszyscy traktują siebie nawzajem partnersko i ze współczuciem – bez względu na to, czy mowa o człowieku, czy roślinie; gdzie działania dyktuje wyobraźnia, a szczęście napędzane jest wolnością i najprostszym byciem. I pomyślałam sobie, że gdybyśmy jako dorośli częściej wracali właśnie do takiej rzeczywistości i przypominali sobie, że jest ona możliwa, to prawdopodobnie podejmowalibyśmy więcej lepszych decyzji dla środowiska, w którym żyjemy.

_

Reżyseria: Karolina Gawlik

Zdjęcia i montaż: Zygfryd Turchan

*

** Źródło: Leśne przedszkola zachwycają też Polaków

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i pieśniarka, opiekunka projektu Mantra Ziemia łączącego świadomą sztukę i głęboką ekologię. Publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach najchętniej opowiada o prawdzie ludzkiego serca oraz naturze jako podmiocie. Autorka dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.