Udostępnij

Te dzieci rozumieją przyrodę, jak mało kto. W przedszkolu mają ogródek, bawią się w lesie

08.12.2020

Norwegowie mówią: “det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær”, czyli “nie ma złej pogody, są tylko źle dobrane ubrania”. Dzięki temu wychowankowie “leśnych przedszkoli” spędzają całe dnie w przyrodzie. Bez względu na to, czy wieje, pada albo robi się zimno. Nie chodzi tu jednak o budowanie odporności na warunki atmosferyczne, a o budowanie takiej relacji z otaczającym światem, która będzie motywacją, by o ten świat dbać i go chronić.

Zdaniem Gosi, jednej z przedstawicielek projektu Fundacji Gaj “Leśne Przedszkole Cztery Żywioły” we wsi Golędzinów na Dolnym Śląsku, to właśnie mocna więź z przyrodą, pielęgnowana od najmłodszego wieku, jest “kluczem, żeby była jeszcze nadzieja w przyszłości”. W końcu czym skorupka za młodu nasiąknie…

Gosia, założycielka projektu Justyna i ich kilkuletni podopieczni są bohaterami kolejnego odcinka MOŻNA INACZEJ. Pokazujemy w nim ludzi, inicjatywy i projekty, które idą wbrew utartemu myśleniu, otwierając oczy na inny sposób podejścia do problemów naszej planety w dobie kryzysu klimatycznego.

Pierwsza taka placówka powstała w Białymstoku. I od tamtej pory leśnych przedszkoli przybywa, choć wciąż wiele osób nie zna tego trendu. Inspiracja przypłynęła ze Skandynawii. Dla przykładu, w Norwegii, przedszkola na świeżym powietrzu stanowią około 10 procent ogółu. Z kolei w Niemczech działa ich ponad trzy tysiące (a zapewne już więcej, bo przytaczam wyliczenia z 2016 roku**). To miejsca, w których dzieci mają być wychowywane w zgodzie z naturą i jej cyklicznością. Nowe umiejętności i wiedzę zdobywają tutaj przez poszanowanie środowiska naturalnego, głęboki i osobisty kontakt z przyrodą. 

Leśne „przedszkole” uczy empatii

Podopieczni “Czterech Żywiołów” wiedzą, że drzewa, do których tak lubią się przytulać, to brzozy. Nauczyły się tego na polance, nie z książki. Rozpoznają klucz przelatujących żurawi. Uprawiają własny ogródek warzywny i rozróżniają, które zioła można wrzucić do butelki wody, a którymi opatruje się ranę. Efekty takiego wychowania widać nie tylko w znajomości nazw roślin, zwierząt, czy zjawisk atmosferycznych. Widać je także we wrażliwości – dzieci zauważają śmieci w lesie, czy wycięte drzewo. Równie ważna jest też empatia do siebie nawzajem. Każdy dzień zaczynają od kręgu, w którym rozmawiają o swoich emocjach. 

Czytaj także: Dzięki sąsiedztwu zieleni dzieci są inteligentniejsze. Niezależnie od zamożności rodziny

Leśne „przedszkole” to nie jest szkoła przetrwania. Dzieci mają do dyspozycji budynek, w którym mogą się ogrzać, a w nim kilka materiałów do zabawy. Byłam jednak zaskoczona tym, że podczas całej naszej wizyty, wcale nie były zainteresowane tą możliwością. Znacznie bardziej fascynowało je bieganie w trawach, tworzenie magicznej różdżki z patyków i leczenie słabego drzewa.

Lekcja dla dorosłych

Oczywiście nie każdy ma możliwość wysłania swojej pociechy pod skrzydła takiej fundacji. Ale wszyscy mogą wpływać na publiczne placówki, by czasu w naturze było jak najwięcej. I to już się dzieje – organizowane są cotygodniowe wyprawy do lasów, czy zielona godzina dla przedszkolaka.

Niezwykle istotne jest, jak kształtujemy dzieci w obliczu kryzysu klimatycznego. My sami też możemy się wiele od nich nauczyć. Spędziłam jeden dzień w leśnej krainie, gdzie nikt nie jest anonimowy, wszyscy traktują siebie nawzajem partnersko i ze współczuciem – bez względu na to, czy mowa o człowieku, czy roślinie; gdzie działania dyktuje wyobraźnia, a szczęście napędzane jest wolnością i najprostszym byciem. I pomyślałam sobie, że gdybyśmy jako dorośli częściej wracali właśnie do takiej rzeczywistości i przypominali sobie, że jest ona możliwa, to prawdopodobnie podejmowalibyśmy więcej lepszych decyzji dla środowiska, w którym żyjemy.

_

Reżyseria: Karolina Gawlik

Zdjęcia i montaż: Zygfryd Turchan

*

** Źródło: Leśne przedszkola zachwycają też Polaków

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o ludziach, nauce i mieście. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.