Udostępnij

Tego nigdy nie powiedzą Ci sieci handlowe [RAPORT]

05.01.2024

Sieci handlowe kształtują nasze codzienne wybory konsumenckie. Stosują rozmaite strategie, które mają przyciągnąć naszą uwagę, zainteresować konkretnym produktem, a w konsekwencji doprowadzić do jego zakupu. Pozostaje jednak pytanie, czy działanie sieci jest przejrzyste i uwzględnia wpływ żywności na klimat, środowisko i zdrowie.

Sprawdzono to w najnowszym raporcie MEAT US HALF WAY, nad którym pracowały Green REV Institute, Future Food 4 Climate i partnerzy z całej Europy. Okazuje się, że nie wszystkie informacje są dostępne i podawane po zapytaniu. Sieci zgodnie milczą, nie uwzględniając jednocześnie swojego wpływu na planetę. Ponadto w ofertach, promocjach, gazetkach i przepisach kreują raczej przekaz bynajmniej nie wegetariański.

Na tapet wzięto najpopularniejsze sieci handlowe w Polsce: Biedronkę, Lidl, Kaufland, Żabkę i Dino. Padło 21 pytań o ich przejrzystość i odpowiedzialność.

 class=
Źródło: Raport MEAT US HALF WAY

Milczenie na wielką skalę

W ramach projektu MEAT US HALF WAY opracowano raport pokazujący, czy największe sieci handlowe przejrzyście raportują i prezentują wpływ sektora hodowlanego na klimat i emisje gazów cieplarnianych. Pod lupę wzięto te najpopularniejsze, które kształtują system żywnościowy, wpływają na zachowania konsumenckie oraz ostateczną zawartość koszyków zakupowych.

– Prowadziłyśmy analizę, jak największe sieci w Polsce: Biedronka, Lidl, Kaufland, Dino, Żabka, monitorują emisje w zakresie „3” – zgodnie z dyrektywą o raportowaniu niefinansowym. Czyli w ramach mięsa i nabiału – tłumaczy SmogLabowi Green REV Institute.

Co sprawdzono?

  • Czy sieci tylko mówią o zrównoważonym i zielonym podejściu, jednocześnie stawiając na reklamy mięsa i nabiału?
  • Co promują w swoich przepisach kulinarnych?
  • Czy sieci pokazują w liczbach emisje pochodzące z produkcji zwierzęcej?
  • Czy wprowadzają wegańskie zamienniki, pokazując, że zmniejszają liczbę produktów zwierzęcych?

– Dodam, że od sierpnia bezskutecznie dobijałyśmy się do sieci, żadna nie odpisała, nie odpisała też Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji – mówi nam Anna Spurek, COO Green REV Institute, ekspertka systemów certyfikacji technologii produkcji.

Wysłano do sieci handlowych wiele e-maili oraz wiadomości w mediach społecznościowych. Do dnia publikacji odpowiedzi nie nadeszły. Dlatego też, autorki raportu przeanalizowały wszystkie strategie sieci, ich strony WWW i aplikacje. Weszły także do sklepów.

Sieci stawiają na mięso i nabiał

Ta tendencja dotyczy wszelkich obszarów ich działań: w reklamach, gazetkach, w aplikacjach, w przepisach.

Analiza miała pokazać, „czy sieci grają w greenwashing jedzeniowy, czy jednak faktycznie liczą, kalkulują i transparentnie pokazują emisje z produktów z sektora hodowlanego”.

Jak wynika z raportu, wszystkie badane sieci mają strategie zrównoważonego rozwoju. Każda z nich wymienia żywność w części dotyczącej odpowiedzialnego konsumenta/konsumentki, zdrowia, ale nie w zakresie emisji. – Nie pokazują, czy faktycznie redukują na półkach i w reklamach mięso oraz nabiał, czy tylko greenwashingują za pomocą komunikacji o roślinnych produktach – zwraca uwagę nasza rozmówczyni.

– Opracowanie wykazuje, że sieci nie budują odpowiedzialnej komunikacji o wpływie sektora hodowlanego na klimat, emisje oraz całe środowisko naturalne. Mówią, że mają nowe pozycje wegańskie czy wegetariańskie, ale nie pokazują, czy przy tych działaniach redukują liczbę mięsnych i nabiałowych produktów na półkach – stwierdzi Anna Spurek.

Greenwashing nieustannie ma się świetnie

W związku z tym nie brakuje kuriozalnego „zazieleniania” działań sieci.

Doszło nawet do absurdu: Aplikacja Żabki zachęca do kupowania kanapek z mięsem i nabiałem jako wartościowych przekąsek i śniadań do szkoły powołując się na raport Green REV Institute i Future Food 4 Climate dot. niskiej dostępności zrównoważonych posiłków w placówkach oświatowych z 2022 r. – informuje raport.

– Milczenie sieci to dla nas duże zaskoczenie. Spodziewałyśmy się, że największe podmioty w Polsce, które chwalą się działaniami dla klimatu, środowiska naturalnego, zrównoważonym podejściem, przedstawią nam dane o emisji gazów cieplarnianych – przyznaje Spurek. Do tych emisji przyczyniają się, jak dodaje, poprzez sprzedaż mięsa i nabiału.

Podkreśla, o czym to świadczy. – To znak, że sieci korzystają z braku debaty o wpływie sektora hodowlanego na klimat i bioróżnorodność. A ich działania w zakresie wprowadzania roślinnych zamienników absolutnie nie zmieniają faktu, że nie są transparentne. I boją się konfrontacji z faktami ich własnego wpływu na niszczenie klimatu oraz planety.

Sieci unikają odpowiedzi, ale i odpowiedzialności

Jak ma się objawiać się ta dewastacja?

  • stawianiem na reklamy i promocją mięsa oraz nabiału,
  • promowaniem zakupu żywności, która szkodzi (przepisy kulinarne, promocje w sklepach, reklamy w gazetkach, aplikacjach).

Spurek nie pozostawia złudzeń. – Sieci muszą przestać unikać odpowiedzialności za swoje działania, które kierują nas – osoby konsumenckie – do konkretnej półki.

Jej zdaniem dla sieci handlowych nadszedł już czas na rzetelną odpowiedź sobie, organizacjom i osobom konsumenckim na pytanie: czy promujemy zakupy zrównoważonej żywności? – Czy wzmacniamy business as usual, czy jednak budujemy kulturę zakupów odpowiedzialną środowiskowo, klimatycznie, zdrowotnie? Jaka jest nasza rola w katastrofie klimatycznej? 

Przerzucenie odpowiedzialności na klientów

– Milczenie sieci oznacza, że świetnie zdają sobie sprawę z tego, że ich działania to za mało. Są kompletnie nieadekwatne do skali ich działania i funkcjonowania.

Zamiast promować żywność lokalną i roślinną, sieci stawiają na mięso, nabiał oraz  jaja. – Jednocześnie wskazując nas – osoby konsumenckie – jako odpowiedzialnych za nasze wybory.

Tylko, jak wyjaśnia – to promocje, reklamy i wszelkie obniżki powodują, że kupujemy.

– I sieci świetnie to wykorzystują, kierując nas do półek z mięsem i nabiałem. Powodując, że nasze koszyki to tykające bomby zdrowotne, klimatyczne i środowiskowe. 

COO Green REV Institute ubolewa nad brakiem zrozumienia przez sieci pewnej kluczowej kwestii. Jak mówi, sieci te muszą rozpocząć dialog z organizacjami dbającymi o prawo dostępu do zdrowej żywności.

– Wchodzimy do ery watchdoggingu skierowanego do sklepów, supermarketów, dyskontów. Jesteśmy głosem konsumentów i konsumentek, skazanych na szum i hałas reklam, promocji, dezinformacji żywnościowej. Bo opakowania nie pokazują śladu środowiskowego ani tego, że dany produkt pochodzi z konkretnego miejsca. 

„Ofiary systemu”

Anna Spurek nazywa obecnych konsumentów i konsumentki ofiarami systemu żywności. Ta rola nieodłącznie wiąże się z wpływem reklam i promocji oraz działaniem sektora hodowlanego.

– Potrzebujemy działań społeczności, ludzi. Dlatego jako REV w 2024 r. chcemy oddać głos konsumentom i konsumentkom – osobom młodym, z mniejszych miejscowości. I rozpocząć kampanię na rzecz odpowiedzialności tych, którzy mówią, że dbają o nasze zdrowie, planetę – mówi SmogLabowi.  

Chcą, żeby sklepy, dyskonty, supermarkety, hipermarkety miały obowiązek pokazywania, jak ich działania budują przyszłość planety.

– Tabu wokół emisji ze sprzedaży mięsa i nabiału, produktów zwierzęcych, musi zostać przełamane. Jesteśmy skazywane i skazywani na szkodliwą żywność. Bo taką oferują i promują ci, którzy chcą otrzymywać zielone medale – podsumowuje Spurek.

Z całością raportu można zapoznać się TUTAJ

Zdjęcie tytułowe: Ksw Photographer/Shutterstock

Autor

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Jej teksty ukazują się też w Onet.pl. Współpracuje również z Odpowiedzialnym Inwestorem. Pisze przede wszystkim o gospodarce odpadami, edukacji ekologicznej, zielonych inwestycjach, transformacji systemu żywności i energetycznej. Preferuje społeczne ujęcie tematu. Zainteresowania: ochrona przyrody; przede wszystkim GOZ i OZE, eco-lifestyle oraz psychologia.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.