Udostępnij

Toksyczne odpady na portalach aukcyjnych. Władze nie radzą sobie z handlem trucizną

21.02.2019

Ten problem nie jest nowością dla wielu gmin leżących w ciągu ważnych tras kolejowych. Gdy są remontowane, w internecie można znaleźć ogłoszenia zachęcające do kupna starych podkładów, które zastępowane są nowymi. Wydawało się, że po interwencji Inspektora Ochrony Środowiska będzie choć trochę lepiej. Zmieniło się jednak niewiele. 

Według sprzedających idealnie nadają się one do dekoracji ogródka. Można z nich też złożyć porządne, drewniane schody. Kiedyś były reklamowane również jako świetny i tani opał. Jedynym problemem jest to, że podkłady kolejowe stanowią one zagrożenie dla zdrowia i środowiska.

Są one nasączone olejem kreozotowym, substancją silnie toksyczną, więc nie powinny trafiać do obrotu. Z jednym wyjątkiem: stare podkłady mogą być wykorzystane do budowy kolejnego torowiska, na przykład w kamieniołomie. Wtedy jest to legalne, bo nie zmieniają przeznaczenia, więc nie stają się odpadami. – powiedział nam w zeszłorocznym wywiadzie Krzysztof Smolnicki z Dolnośląskiego Alarmu Smogowego.

Co może grozić człowiekowi po zetknięciu się z kwasem kreozotowym? Odpowiada na to pytanie w jednej ze swoich publikacji dr Izabela Betlej z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie:

“Nawet niewielkie ilości mogą powodować nudności, wymioty, przyspieszenie oddechu, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, zatrzymanie krążenia, nawet śmierć. Jednym z głównych składników oleju kreozotowego jest benzo[a]piren, który należy do pierwszej kategorii czynników rakotwórczych i zgodnie z prawem nie może być wprowadzany do obrotu dostępnego dla konsumentów.”

Po interwencji Dolnośląskiego Alarmu podkłady przestały pojawiać się na łamach serwisów aukcyjnych jako materiał do ogrzewania domów. Nadal można było je jednak zakupić właśnie jako dekorację lub materiały budowlane. O usuwanie takich ogłoszeń Główny Inspektorat Ochrony Środowiska poprosił w zeszłym roku Allegro.pl, Sprzedajemy.pl i OLX.pl. Dwa pierwsze serwisy zapewniły, że dostosują się do prośby. Ostatni jedynie przeniósł oferty dotyczące podkładów z działu “opał” do innych, odpowiadających ogrodnictwu i budownictwu. Ponad rok później podkłady można kupić wchodząc na każdy z wymienionych portali. Jedynie Sprzedajemy.pl deklaruje, że moderatorzy treści usuwają na bieżąco wszystkie ogłoszenia dotyczące tych materiałów i zachęcają użytkowników do zgłaszania ich administracji strony. Allegro dopuszcza handel podkładami, do czego właścicielom serwisu wystarczy zapewnienie wystawiającego, że podkład nie jest nasączony niebezpiecznymi substancjami. OLX z kolei nadal umożliwia swobodną sprzedaż podkładów w kategoriach budowlanych i ogrodniczych. Jak zauważają działacze lokalnych Alarmów Smogowych, niebezpieczne materiały często dostępne na łamach serwisu aukcyjnego mogą pochodzić z remontowanej właśnie linii kolejowej między Krakowem a Katowicami.

 

Odpowiedzialność ponosi wytwórca


– Przede wszystkim podkłady nie powinny według prawa być sprzedawane klientom indywidualnym. Dlatego portale, za pośrednictwem których są sprzedawane muszą jak najszybciej zablokować tę możliwość. Nie pomaga w tej sytuacji też przeniesienie ich z działu z opałem do działu z materiałami do domu i ogrodu.  – mówi Magdalena Kidoń z Krzeszowickiego Alarmu Smogowego. Krzeszowice to jedna z miejscowości, przez które biegnie remontowana właśnie linia kolejowa do Trzebini i Katowic.

Zapytaliśmy przedstawicielkę portalu OLX o to, czy serwis nie może blokować możliwości dodawania ofert sprzedaży podkładów kolejowych. Jak się okazało, popularny serwis aukcyjny umywa w tej sytuacji ręce.

– Jak mówią przepisy, odpowiedzialność za wprowadzenie ich do obrotu ponosi wytwórca tego typu odpadów. Podkłady jako własność kolei podlegające wymianie podczas prac modernizacyjnych wprowadzane są do obrotu przez podmiot prowadzący tego typu prace. Można zlecić wykonanie badań laboratoryjnych, które pozwolą na stwierdzenie, czy rzeczywiście badane podkłady kolejowe stanowią odpady niebezpieczne. Jeżeli w wyniku przeprowadzonych badań zostanie stwierdzone, że badane odpadowe podkłady kolejowe nie należą do odpadów niebezpiecznych, to ich wytwórca może dokonać zmiany klasyfikacji odpadowych podkładów kolejowych i uzyskać pozwolenie na przekazanie tych odpadów, jako odpadów innych niż niebezpieczne, pod kodem “17 02 01 Drewno”.- czytamy w mailu od Pauliny Rezmer z OLX. W rzeczywistości nie ma jednak żadnej gwarancji, że zakupione na którymkolwiek z portali ogłoszeniowych drewno nie będzie zawierało szkodliwych substancji, i że nie skończy w domowym piecu.

– Podkłady kolejowe to materiał, który nie może być używany ani jako materiał budowlany, ani jako opał. Podkłady zawierają toksyczne substancje, którymi były nasączone przed układaniem na liniach kolejowych. W związku z tym tego typu odpady niebezpieczne nie powinny być przekazywane osobom fizycznym, lecz do wyspecjalizowanych podmiotów do bezpiecznego unieszkodliwienia tych odpadów. Dlatego poprosiliśmy serwisy aukcyjne Allegro.pl, Sprzedajemy.pl i OLX.pl o usuwanie ogłoszeń zawierających oferty sprzedaży podkładów. Dwie pierwsze firmy zapewniły, że będą to robić w każdym przypadku. OLX.pl nie udzieliło odpowiedzi, w związku z czym ponowiliśmy prośbę o blokowanie tego typu ogłoszeń. Nie możemy jednak ukarać serwisu, który jedynie wykonuje usługę w zakresie zamieszczania ogłoszeń, a nie jest podmiotem, który rozprowadza ten materiał.  – mówi Izabela Szadura z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

 

Pouczenie dla PKP


Instytucja pouczyła też PKP PLK w tej sprawie. Państwowa spółka w efekcie wydała instrukcje dla podwykonawców, którzy po wykonaniu robót na torach są odpowiedzialni za poradzenie sobie z odpadami powstałymi w ich trakcie. Jak dodaje Szadura, GIOŚ prowadzi na bieżąco kontrole podmiotów rozprowadzających podkłady, a w połowie przypadków ich przeznaczenie nie było zgodne z prawem. Przedstawicielka Inspektoratu nie chciała podzielić się niestety danymi o liczbie poszczególnych kontroli, które GIOŚ przeprowadził w związku z handlem podkładami. Stwierdziła jedynie, że nie jest ona “oszałamiająca”. Kilkukrotnie dopytywana przez nas o to, ile razy GIOŚ zajął się sprawą, była wyraźnie poirytowana. Zaczęła tłumaczyć, że podkłady kolejowe wcale nie są najbardziej szkodliwym z materiałów, który urzędnicy biorą pod lupę, a Inspektorat ma do załatwienia wiele innych spraw.

Być może dlatego w serwisie OLX.pl można było w momencie zamykania tego tekstu przebierać w ponad dwustu ogłoszeniach dotyczących podkładów kolejowych – między innymi z  małopolskiej Skawiny, mazowieckiej Wilgi czy Siemianowic Śląskich.

Które – warto wspomnieć – do obiegu trafiły po remontach nadzorowanych przez państwowe instytucje.

„Inspekcja Ochrony Środowiska jest jak alkoholik, który nie potrafi przyznać, że pije”

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.