Udostępnij

Unia bierze się za autobusy miejskie i TIR-y. Ogłoszono cele

19.02.2023

Komisja Europejska przedstawiła nowe propozycje dotyczące dekarbonizacji transportu. Zaproponowane cele dotyczącą nowych autobusów miejskich oraz nowych ciężarówek. Pierwsze miałyby być zeroemisyjne już od 2030 roku. W przypadku drugich emisje miałyby być ograniczane stopniowo, aż do redukcji wynoszącej 90 proc. w roku 2040. Przyszłość transportu w UE niepokoi czeskich producentów samochodów ciężarowych, którzy już zgłosili krytyczne uwagi.

W ostatnim tygodniu Komisja Europejska ogłosiła nowe propozycje dotyczące branży motoryzacyjnej. W związku z unijnymi celami ograniczenia emisji CO2 w transporcie, dotyczą one nowych ciężarówek, a także nowych autobusów miejskich.

Zwrócono przy tym uwagę na wysoką emisyjność tego segmentu transportu. Samochody ciężarowe, autobusy miejskie oraz dalekobieżne odpowiadają łącznie za ponad 6 proc. całkowitych emisji gazów cieplarnianych w UE. To jedna czwarta emisji z transportu drogowego.

Przyszłość autobusów miejskich i ciężarówek

Komisja Europejska zapowiada, że chce zachęcić do szybszego wprowadzania autobusów zeroemisyjnych w miastach. Stąd propozycja, by wszystkie nowe pojazdy tego typu były bezemisyjne od 2030 roku.

Łagodniejsze przepisy zaproponowano względem aut ciężarowych. Te jednak podróżują po dłuższych trasach niż miejski zbiorkom, dlatego dekarbonizacja tego segmentu wydaje się znacznie poważniejszym wyzwaniem.

Komisja zaproponowała stopniowe wprowadzanie surowszych norm dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężkich, o certyfikowanych emisjach CO2. Punktem odniesienia są w tym przypadku poziomy emisji z 2019 roku. Redukcja miałaby wynosić:

  • 45 proc. redukcji emisji od 2030 roku;
  • 65 proc. redukcji emisji od 2035 roku;
  • 90 proc. redukcji emisji od 2040 roku.

W opublikowanym w związku z propozycjami komunikacie zwrócono uwagę na korzyści płynące z obranego kierunku. Ograniczenie emisji wpłynąć ma pozytywnie m.in. na transformację energetyczną, zmniejszając popyt na paliwa stałe. Będzie to również stymulować inwestycje. Chodzi np. o innowacje w zakresie zeroemisyjnego transportu, a także infrastrukturę ładowania i tankowania bezemisyjnych pojazdów.

Jeśli chodzi miasta, zyskają oczywiście ich mieszkańcy, w związku z redukcją transportowych zanieczyszczeń powietrza.

Transport i ambicje klimatyczne UE

Komisja Europejska wskazuje, że dekarbonizacja transportu jest ważna dla realizacji celów klimatycznych UE. A to ze względu na skalę jego emisyjności. Jak podaje KE, emisje w sektorze pojazdów ciężkich rosną z roku na rok od 2014 roku. Wyjątkiem był tylko rok 2020, co miało związek z pandemią COVID-19.

Szczególnie szybko emisje rosną w sektorze transportu towarowego. Wynika to przede wszystkim z coraz większego popytu na transport drogowy, który – jak pokazują prognozy – w przyszłości nadal będzie rósł.

„Nasze cele w zakresie klimatu i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że wszystkie części sektora transportu aktywnie uczestniczą w tym procesie. W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy na naszych drogach muszą być bezemisyjne. Wymaga tego nasze prawo o klimacie, domagają się tego nasze miasta, a producenci już się do tego przygotowują” – powiedział w oświadczeniu Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.

„Dzięki dzisiejszemu wnioskowi zadbamy o to, by nowe samochody ciężarowe coraz mniej zanieczyszczały środowisko i by po ulicach naszych miast jeździło więcej bezemisyjnych autobusów. Walka z kryzysem klimatycznym, poprawa jakości życia naszych obywateli i zwiększenie konkurencyjności przemysłowej Europy idą ze sobą w parze” – zwraca uwagę Timmermans.

Producenci krytycznie o planach KE

Głosy krytyczne pojawiły się m.in. ze strony producentów pojazdów. Jak podaje portal EURACTIV, swoje zastrzeżenia ogłosiło już Czeskie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego.

W wydanym oświadczeniu pojawiła się opinia, że oczekiwania Komisji Europejskiej są zbyt wygórowane. Stąd oczekiwanie producentów, by czeski rząd forsował złagodzenie wymagań. Proponują oni, by cel redukcji emisji CO2 dla ciężarówek wynosił 40 proc. do 2035 roku oraz 50 proc. do 2040 roku.

_

Zdjęcie: Scharfsinn/Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.