Udostępnij

Woda ma czasami strasznego „peHa”. Ruszył cykl warsztatów dla najmłodszych, każdy może się zgłosić

12.06.2024

Woda ma czasami strasznego „peHa” – dowiedziały się tego dzieci z Samorządowego Przedszkola nr 112 w Krakowie. Rozpoczęły się darmowe zajęcia w przedszkolach i szkołach, prowadzone przez naukowców Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH.

Ochrona wody powinna być dla nas priorytetem. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Skąd to wiemy? Przykładów jest wiele.

Zasolone i zanieczyszczone ściekami Wisła i Odra, ścieki w rzece Rabie, zanieczyszczona Brynica po pożarze składowiska w Siemianowicach, katastrofa na niewielkiej Wildze, czy cyklicznie zanieczyszczany Potok Olszanicki.

– Nie chcę ulegać pesymizmowi, tylko próbuję robić co w mojej mocy, żeby zaradzić tej tragicznej sytuacji. Zanieczyszczenie środowiska to kwestia ważna nie tylko dla naszego pokolenia, ale szczególnie dla naszych dzieci. Sama jestem mamą przedszkolaka i wiem, jak dzieci są przejęte losem planety. Chcą, żeby była czysta, przyjazna dla ludzi, zwierząt i roślin. Żeby tak było, musimy dbać o czystą wodę w rzekach i jeziorach oraz pod ziemią – mówi dr inż. Dorota Pierri, kierownik Laboratorium Hydrodynamicznego Katedry Hydrogeologii i Geologii Inżynierskiej AGH i pomysłodawczyni warsztatów edukacyjnych dla dzieci „Czysta woda dla zdrowej Planety”.

Naukowcy z AGH zainaugurowali wspomniane warsztaty w Przedszkolu Samorządowym nr 112 na os. Na Wzgórzach Krzesłwickich w Krakowie. Przedszkolaki mogły się poczuć jak mali naukowcy. Na zajęciach poznali tajniki obiegu wody w przyrodzie oraz zagrożenia, jakie mogą doprowadzić do jej zanieczyszczenia.

Obieg wody w przyrodzie jak krwioobieg u człowieka

– Obieg wody to trochę taki krwiobieg jak u człowieka. Jeśli czujemy się źle, wiemy, że coś jest z nami nie tak i idziemy do lekarza i pierwsze badanie, które nam zleca to morfologia krwi. W kontekście wody dokładnie tym się zajmują hydrogeolodzy, ja i Pan prof. Mariusz Czop. Jesteśmy takimi lekarzami kuli ziemskiej. Jeżeli widzimy, że coś jest nie w porządku, mamy jakieś zanieczyszczenie, woda dziwnie pachnie, albo ma dziwny kolor, czy pojawia się piana, to zaczynamy badać te „krew” planety, czyli wodę – tłumaczyła przedszkolakom ekspertka.

Dzieci dowiedziały się jak badać wodę i że czasami ma ona strasznego „peHa”. Czyli o tym, czym jest odczyn pH wody. Prawdziwą furorę zrobiło badanie odczynu pH przy pomocy papierków lakmusowych i soku z czerwonej kapusty. Dzieci doskonale wiedziały, że ludzie często zanieczyszczają wodę. Wiedziały też, dlaczego nie można jej pić prosto z rzeki. Mogły też samodzielnie wykonać filtr.

– W ramach działalności Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH jest dostępna oferta edukacyjna dla młodzieży i dzieci we wszystkich grupach wiekowych. Mamy zajęcia dla przedszkolaków, czy dla początkowych klas szkół podstawowych i starszej młodzieży –  wyjaśnia prof. Mariusz Czop z Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH. Dodaje, że cel jest prosty. – Po pierwsze chodzi o to, aby kształtować świadomość ekologiczną, szacunek do wody, działania mające na celu jej ochronę. Druga kwestia to zainteresowanie dzieci nauką przez eksperymenty i praktyczne działania, bo potrzebujemy świadomych studentów – podkreśla naukowiec.

– Dzieci mają większą wiedzę ekologiczne niż nam się wydaje – przyznaje dr. Pierri.  Wystarczyło jedno pytanie: czym jest woda? – I padają odpowiedzi, że jest to nasze życie, to co pijemy codziennie, w czym się kąpiemy. Mają świadomość tego, że woda może być łatwo zanieczyszczona i wszystko to wyląduje w rzece i morzu, że mamy zanieczyszczenie plastikiem i ściekami. Są po prostu genialne!

Szkoły i przedszkola mogą się zgłaszać

– Nasze przedszkole od kilku lat uczestniczy w wielu programach ekologicznych. Są to programy np. prowadzone w współpracy ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną „Czyste powietrze wokół nas”, czy „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”, również bierzemy udział w takich akcjach, jak „Kino za baterie”, czy „Mistrzowie recyklingu” – wyjaśnia  dyrektor placówki Stanisława Bożek.

W ramach dni przedszkolaka w ubiegłym roku prowadzono akcję z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych. – Nasze Panie nauczycielki opracowują swoje programy edukacyjne „Zdrowo i Sportowo”, czy „Kropelka Wody”. Mamy rowerowy maj. Wprowadziliśmy też plan pracy dzięki, któremu oszczędzamy papier i wodę – wymienia jednym tchem.

– To budzi ogromną nadzieję – przyznają naukowcy AGH. Mamy nadzieję, że w przyszłości ochrona wód nie będzie pustym frazesem powtarzanym przez polityków, decydentów i urzędników, ale stanie się faktem – dodają.

Szkoły Podstawowe i przedszkola, które byłyby zainteresowane przeprowadzeniem zajęć edukacyjnych przez naukowców AGH, z wodą w roli głównej mogą zgłaszać się na adres e-mail: pierri@agh.edu.pl

Autor

Przemysław Błaszczyk

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.