Udostępnij

Kolejne władze chcą zakazu sprzedaży aut spalinowych. Kalifornia pierwsza w USA

23.09.2022

Po 2035 roku w Kalifornii nie będą mogły być sprzedawane nowe samochody zasilane paliwami kopalnymi. Takie są najnowsze regulacje przyjęte przez władze stanowe. Zakaz sprzedaży aut spalinowych spowodowany jest troską o emisje spalin, szkodliwych dla jakości powietrza i klimatu. Podobne ograniczenia zapowiedziała niedawno także jedna z chińskich prowincji.

Blisko 40-milionowa Kalifornia stawia na transport zeroemisyjny. Przyjęte właśnie regulacje zakładają wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi, po 2035 roku.

W międzyczasie planuje się stopniowy wzrost sprzedaży aut elektrycznych i hybrydowych, przy czym te ostatnie także znikną z oferty salonów w połowie lat trzydziestych. Później wciąż możliwy będzie handel używanymi pojazdami napędzanymi benzyną czy ropą.

Pierwszy w USA zakaz sprzedaży aut spalinowych

Amerykańskie media zwracają uwagę, że to rewolucyjny krok ze strony stanu, który już wcześniej wyznaczał nowe standardy. To właśnie tam, w 1966 roku, wprowadzono pierwsze w USA limity poziomów emisji spalin z rur wydechowych. Komentatorzy zwracają uwagę, że w ślad za Kalifornią mogą niebawem pójść inne stany.

Nowe regulacje wynikają z planów ograniczenia emisji spalin, które są niekorzystne zarówno dla klimatu, jak i jakości powietrza. To od kalifornijskiego Los Angeles nazwę wziął typ smogu, powodowany przez ruch samochodów.

Jak podaje CNBC, sektor transportu jest przy tym największym źródłem emisji gazów cieplarnianych w Kalifornii.

Regulacje czekają na akceptację organów federalnych

Ogłoszenie strategii odejścia od aut spalinowych spotkało się z pozytywnym przyjęciem dużej części organizacji ekologicznych. Pojawiły się jednak i głosy, że stan zakłada zbyt wolną dekarbonizację transportu.

Nieco ambitniejsze plany ma na przykład chińskie Hainan. Jak wynika z niedawnych zapowiedzi władz, na 10-milionowej wyspie-prowincji zakaz miałby wejść w życie już za osiem lat. Podmioty publiczne mają dokonywać zakupów wyłącznie aut elektrycznych, począwszy od 2026 roku.

W przypadku Kalifornii krytyczne głosy padły ze strony Alliance for Automotive Innovation, organizacji reprezentującej w USA m.in. Volksvagena, Toyotę i General Motors. BBC podaje, że według niej władze powinny robić więcej, by zwiększyć popyt na pojazdy elektryczne. Czyli zachęcać Amerykanów do przesiadki na elektryki.

Póki co, przyjęte w Kalifornii regulacje czekają jeszcze na akceptację ze strony organów federalnych.

_

Zdjęcie: Scharfsinn / Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.