Udostępnij

Prezenty mają wpływ na powietrze. Rozwiązanie na horyzoncie

26.12.2022

Zanieczyszczenia wyemitowane przez ciężarówki w samym grudniu się podwoją. Toksyczne tlenki azotu osiągają wyjątkowo wysokie poziomy. Wszystko za sprawą zamawianych przez nas świątecznych prezentów.

Jak wyliczyła organizacja Transport&Environment (T&E) ciężarówki przewożące prezenty dla Europejczyków wyemitują w grudniu dodatkowe 10,300 ton tlenków azotu (NOX). Przewoźnicy ze względu na wzrost zamówień podarunków świątecznych, wysyłają na drogi więcej ciężarówek z silnikiem Diesla.

NOx powodują 49 tys. przedwczesnych zgonów Europejczyków rocznie

W związku z tym poziom zanieczyszczeń powietrza może wzrosnąć aż dwukrotnie. Emisje tlenków azotu z pojazdów ciężarowych przewożących towary w Europie wzrosną w grudniu o 133 proc. Wyliczenia są podane w porównaniu z przeciętnym miesiącem. Obliczenia pomijają przewóz towarów żywnościowych. Najnowsza analiza T&E wskazuje wyraźnie, że wynika to z transportowaniem świątecznych upominków.

Same tlenki azotu są toksyczne i odpowiadają za 49 tys. przedwczesnych zgonów wśród Europejczyków rocznie – donosi Transport&Environment.

W związku z przewozem prezentów emisje dwutlenku węgla (CO2) pochodzące z transportu ciężarowego wzrosną w grudniu o tyle samo (133 proc.). Takie emisje wygenerowałoby 9,5 tys. lotów w obie strony z Paryża do Nowego Jorku. Zdaniem T&E zanieczyszczenia NOX i CO2 to dodatkowy ważny argument uzasadniający przechodzenie na ciężarówki o zerowej emisji. Jednak unijne organy regulacyjne muszą wysłać odpowiedni sygnał producentom ciężarówek, aby rozpoczęli masową produkcję platform elektrycznych.

– Dzisiejszy transport samochodowy to brudny biznes, który tylko rośnie w okresie świąt Bożego Narodzenia. Ale tak nie musi być. Zeroemisyjne ciężarówki są już dostępne i szybko stałyby się tańszą opcją, gdyby UE wymagała od producentów ciężarówek rozpoczęcia ich masowej produkcji – mówi Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Problemem są CO2 i NOX

Raport stwierdza również, że 60 proc. CO2 generowanego w związku z wysyłką prezentów z Chin do Madrytu pochodzi z przewozu pojazdami ciężarowymi. W przypadku transportu prezentów z Chin do Warszawy ciężarówki emitują nieco ponad połowę zanieczyszczeń.

Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego dodaje: Możemy starać się o to, by emisje związane z obdarowywaniem członków rodziny lub przyjaciół były jak najniższe, kupując podarki lokalne, krajowe. Jednak chcemy przecież mieć możliwość wyboru prezentów, które sprawią największą radość, czasami także sprowadzonych z daleka. Regulatorzy unijni i producenci pojazdów powinni zadbać, byśmy nie musieli zastanawiać się przy tym nad konsekwencjami dla klimatu i dla naszego zdrowia. Do 2035 r. zostało 12 lat. To dość czasu na wprowadzenie zmian, jeśli tylko decyzja w tej sprawie zostanie podjęta teraz.

Raport wskazuje, że ciężarówki o zerowej emisji mogą radykalnie obniżyć szkodliwy wpływ transportu drogowego na klimat. Wyznaczenie teraz celu dla wszystkich producentów samochodów ciężarowych, aby od 2035 r. sprzedawali wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, zmniejszyłoby emisje CO2 pochodzące z ciężarówek o 11 proc. już w 2030 r. A do 2035 r. niemal o połowę w stosunku do 2022 r.

W 2035 r. ma nastąpić przełom

T&E wzywa producentów pojazdów do wyznaczenia przełomowego terminu na 2035 r. Ma on oznaczać nakaz sprzedaży w Europie wyłącznie ciężarówki o zerowej emisji spalin. W jakim celu? Ma to przyspieszyć wprowadzanie ciężarówek elektrycznych i wodorowych. W styczniu Komisja Europejska ma zaproponować projekt celów w zakresie emisji CO2 dla producentów ciężarówek.

Koalicja firm, w skład której wchodzą Siemens, Unilever, Maersk i PepsiCo, poinformowała Unię Europejską, że cel zerowej emisji dla nowych ciężarówek towarowych do 2035 r. zapewni producentom pojazdów pewność inwestycji i umożliwi poszerzenie  ich ofert w zakresie pojazdów elektrycznych bateryjnych i napędzanych ekologicznym wodorem.

– Wręczanie prezentów bożonarodzeniowych powinno być radosną okazją, która nie wiąże się ze szkodzeniem naszej planecie. Ciężarówki odgrywają ogromną rolę w problemie emisji CO2, a sytuacja pogarsza się wraz ze wzrostem ruchu towarowego – dodaje Bajczuk.

Zdjęcie tytułowe: LeManna/Shutterstock

Autor

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Jej teksty ukazują się też w Onet.pl. Współpracuje również z Odpowiedzialnym Inwestorem. Pisze przede wszystkim o gospodarce odpadami, edukacji ekologicznej, zielonych inwestycjach, transformacji systemu żywności i energetycznej. Preferuje społeczne ujęcie tematu. Zainteresowania: ochrona przyrody; przede wszystkim GOZ i OZE, eco-lifestyle oraz psychologia.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.