Udostępnij

Zginąć na Powązkowskiej

26.10.2018

Zginąć? Ale jak to?
Jakiś czas temu warszawskimi mediami wstrząsnęła historia młodej kobiety, rowerzystki, która uległa śmiertelnemu wypadkowi na moście Poniatowskiego w Warszawie. Bez względu na okoliczności, przepisy i inne podnoszone „larum” wokół tej sprawy zdecydowana większość ludzi w wypowiedziach podkreślała tragizm i bezsensowność tej śmierci.
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w czasie burzy szukania winnych tragedii udostępnił wyniki pomiarów badania prędkości chwilowej pojazdów i natężenia ruchu wraz ze strukturą rodzajową:
https://www.facebook.com/ZDM.Warszawa/posts/1109985922483034
 
Pomiary te pokazały m.in. że w ciągu doby na tym odcinku średnia prędkość przekraczana jest przez 78.8% i 89.3% pojazdów (w zależności od kierunku).
Tragedia na moście na prawdę wstrząsnęła – jej bezsens i wzajemne przerzucanie się winą różnych instytucji są szokujące. Do dziś, blisko miesiąc po wypadku wciąż nie zaczęto nawet wprowadzać rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo. Pomiary ZDM jasno pokazały, że systemowo coś jest serio nie tak, jeżeli przepisy drogowe nie działają.
Wtedy przeraziła mnie myśl, że w naszej okolicy ktoś mógłby zginąć na drodze, że mogłaby to być bliska mi osoba lub ja sam. Czy to możliwe?

Pomiary na ul. Powązkowskiej

Ponieważ w wielu dyskusjach z mieszkańcami pojawiały się uwagi nt. naszego podwórka – czyli ul. Powązkowskiej postanowiłem zapytać ZDM o podobne pomiary. Napisałem pismo – odpowiedzieli… spodziewałem się, że nie będzie najlepiej – ale na ul. Powązkowskiej jest jeszcze gorzej niż na moście Poniatowskiego!
Pomiary:

pomiary_przekroczenia

Tak, tak, dobrze widzicie 90.2% > 89.3%. Procentowo więcej pojazdów przekracza prędkość na Powązkowskiej niż na moście Poniatowskiego. Ale chciałbym aby każdy dobrze zrozumiał te liczby – bo obie ostrzegają o zbliżającej się tragedii:
W kierunku Krasińskiego 90.2% pojazdów przekracza prędkość!
W kierunku pl. Niemena 55.4% pojazdów przekracza prędkość!
Przyjrzyjmy się szczegółom tych przekroczeń, bo jeśli przekroczenia są o 0-10 km/h to można by przymknąć oko? Otóż nie – przekroczona prędkość powyżej 10km/h dot. 65.8% pojazdów w kierunku Krasińskiego i 28.7% w kierunku pl. Niemena.
pomiary_przekroczenia_rozklad
Pomiary to suche dane – ktoś może powiedzieć: „No i co z tego? Jest długa prosta, więc można jechać szybko, ale bezpiecznie!”.
Czy bezpiecznie – postanowiłem to też sprawdzić używając portalu Sewik. Od 1 stycznia 2015 do 24 października 2018 na ul. Powązkowskiej miało miejsce 393 zdarzenia, przy czym 93 – czyli 23.7% z nich było spowodowanych niedostosowaniem prędkości. Okres danych obejmuje 1392 dni, co oznacza że wypadek na ul. Powązkowskiej ma miejsce średnio co 3.5 dnia – dwa razy w tygodniu. I są to tylko oficjalnie zgłoszone zdarzenia, a nie wszystko jest zgłaszane…
sewik_przyczyny
Ktoś powie: „Żadnych wypadków nie widziałem!” – no to patrz:
– https://tvnwarszawa.tvn24.pl/ulice,news,wypadek-na-powazkowskiej-fiat-na-dachu-zniszczone-bariery,277133.html (dziś, 24 października 2018)
– https://tvnwarszawa.tvn24.pl/ulice,news,powazkowska-zderzenie-trzech-aut-kierowca-uciekl,254119.html
– https://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,wypadek-na-powazkowskiej-brtrzy-samochody-rozbite,130148.html
– https://tvnwarszawa.tvn24.pl/ulice,news,zderzenie-na-powazkowskiej-brkierowca-mial-2-promile,209253.html
– https://tvnwarszawa.tvn24.pl/ulice,news,wypadek-na-powazkowskiej-jedna-osoba-w-szpitalu,260350.html
– https://tvnwarszawa.tvn24.pl/ulice,news,bmw-i-seat-zderzyly-sie-brna-powazkowskiej,239149.html
– https://tvnwarszawa.tvn24.pl/ulice,news,zderzenie-auta-i-skutera-brna-powazkowskiej,274136.html
– … i wiele, wiele innych, wystarczy wpisać w wyszukiwarki.
Wokoło jest dużo osiedli, tysiące mieszkańców. Powązkowską pokonuje dziennie blisko 20 tys. pojazdów i nawet 90% z nich przekracza prędkość. Pomimo prostej, z pozoru bezpiecznej jezdni ludzie tracą kontrolę i rozbijają się na latarniach. Kosmos!
W świetle tych statystyk i coraz większej liczby mieszkańców – pytanie czy na ul. Powązkowskiej można zginąć jest w zasadzie retoryczne. Można zginąć w każdej chwili. Z punktu widzenia statystki w zasadzie zaskakujące jest, że to się jeszcze nie stało.

Bezpieczeństwo można poprawić

Mam nadzieję, że lokalni aktywiści podejmą temat, a władze dzielnicy i miasta w końcu dostrzegą problem – i nie będzie to spowodowane kolejną bezsensowną tragedią oraz opłacone śmiercią przypadkowej osoby. Jest szereg działań, które mogą poprawić sytuację, minimum które można by zrobić już teraz:
– regularne patrole policji z pomiarem prędkości na odcinku Krasińskiego – pl. Niemena,
– utoworzenie przejścia dla pieszych ze światłami w połowie odcinka Krasińskiego – pl. Niemena,
– stały fotoradar w obu kierunkach (lub przynajmniej w kierunku Krasińskiego, gdzie ponad 90% pojazdów przekracza dozwolną prędkość),
– zwężenia i szykany spowalniające.
Te zmiany można wprowadzić – tylko trzeba chcieć. Po wyborach, nowi radni powinni wykazać się dynamizmem w działaniu.

Prędkość vs. hałas

Chciałem jeszcze zwrócić uwagę na aspekt przekraczania prędkości, który dot. osób zamieszkałych w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Powązkowskiej. Może część osób nie zdaje sobie sprawy – ale prędkość bezpośrednio przekłada się na akustykę. To jest dosyć proste – im szybciej się jedzie, tym głośniej pracuje silnik (w wyciszonym wnętrzu może tego nie słychać, ale jednak!) oraz kolokwialnie mówiąc – opony „bardziej” szurają o asfalt. Aby uzmysłowić Wam to zjawisko znalazłem doskonały wykres tej relacji:
halas_porownanie
Z danych ZDM wiemy, że 65% przekroczeń jest powyżej 10km/h, a dominanta przekroczeń jest w zakresie 21-50 km/h. Hałas działa tak, że słyszymy najgłośniejsze – a zatem 50km/h powyżej dop. prędkości. Czytając z wykresu – pojazd lekki nowego typu (2011r.) jadący 50km/h zamiast 100km/h generuje 67dB, zamiast 78dB, czyli redukcja o 11dB.
Aby uzmysłowić Wam o jakiej różnicy mowa to 67dB jest poziomem np. rozmowy, a 78dB odpowiada głośnej muzyce. Gdy sąsiad rozmawia – nie słyszymy, ale jeśli puszcza muzykę to jesteśmy poirytowani.
powierzchnia_slyszalnosci
Znane są badania, które dokładnie opisują relację pomiędzy zmniejszeniem hałasu, a prędkością pojazdów.
halas_zmniejszenie
Jak widać na załączonej tabeli – każde 10km/h mniej to ponad 1dB ciszej.
Jak obecnie wygląda sytuacja naszej okolicy? To także zostało zmierzone, mapa pochodzi z bazy Map Urzędu Miasta:
halas_mapa-1024x544
Gdyby kierowcy pojazdów stosowali się do obowiązujących przepisów dot. ograniczeń prędkości, byłoby nie tylko bezpieczniej, ale także znacznie ciszej.

Prędkość vs. Smog

Dodatkowym aspektem nadmiernej prędkości pojazdów jest większa emisja zanieczyszczeń, która przyczynia się do znacznego pogorszenia zdrowia mieszkańców okolicy jak i całego miasta. Poniższe opracowanie ukazuje reducję NOx (tlenki azotu), PM10 i CO2 przy redukcji prędkości z 50 do 30km/h. Nie zupełnie odpowiada to naszemu przypadkowi, ale pozwala uzmysłowić sobie, że ograniczenia prędkości mają także realne przełożenie na jakość powietrza.
 width=
Warto tutaj podkreślić, że tlenki azotu, które pochodzą z samochodów są silnie niebezpiecznymi i toksycznymi substancjami (więcej można przeczytać np. na SmogLab), których wdychanie bezpośrednio skutkuje chorobami takimi jak:
– astma oskrzelowa,
– przewlekła obturacyjna choroba płuc,
– choroby układu sercowo-naczyniowego
– i nowotwory, w szczególności płuc i piersi.
Każda redukcja obecności tych substancji, zwłaszcza w sąsiedztwie ruchliwych ulic może bezpośrednio przelożyć się o proporcjonalną redukcję przypadków zachorowań w okolicy.

Prędkość vs. Rowery

Dodatkowym problemem przy takich przekroczeniach prędkości jest uniemożliwienie używania rowerów w ruchu po ulicy. Zaledwie krótki fragment ul. Powązkowskiej wyposażony jest w ścieżkę rowerową, na pozostałej części – według przepisów ruchu drogowego, rowerzyści zobowiązani są do jazdy wśród rozpędzonych samochodów. Oczywiście to jest praktycznie samobójstwo. Dotyka nas analogicznie ten sam problem, który występuje na moście Poniatowskiego. Brak bezpieczeństwa zmusza ludzi do nielegalnej jazdy po chodnikach lub wogóle zniechęca do wybrania bezemisyjnego roweru zamiast samochodu. Strach jest w pełni uzasadniony. Jak słusznie zauważył jeden z komentujących problem w mediach społecznościowych – „Tak i w dużej części nie ma tam DDRa mimo ze są stacje Veturilo, wiec siłą rzeczy miasto prowokuje niebezpieczne sytuacje z udziałem pieszych i rowerzystów.” – i trudno się z tym nie zgodzić.
Pełny raport, który otrzymałem z ZDM do pobrania: tutaj
Zdjęcie wypadku z 24 października 2018, ul. Powązkowska róg pl. Niemena. Autor zdjęcia: M. Oryński.
Tekst pochodzi ze strony zielonaulica.pl

Autor

Maciej Wisniewski

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.