Udostępnij

Prawie 27 tys. elektryków na polskich drogach. Co trzeci zarejestrowany w ostatnim półroczu

25.07.2021

Po polskich drogach jeździ już blisko 27 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym – wynika z danych „Licznika elektromobilności”, zestawienia PSPA i PZPM. Co ciekawe, niemal jedna trzecia z nich została zarejestrowana w I. połowie tego roku.

„Licznik elektromobilności” to zestawienie regularnie przygotowywane przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Z najnowszego wydania dowiadujemy się m.in. że na koniec czerwca 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było 26 985 samochodów osobowych z napędem elektrycznym.

49 proc. z nich to pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles). 51 proc. stanowią z kolei hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

Czytaj także: Samochody elektryczne górą w Norwegii. To już ponad połowa rynku nowych aut

Trwa boom na elektryki

8 249 sztuk, czyli 30,6% ze wszystkich osobowych „elektryków” w Polsce, zostało zarejestrowanych w pierwszej połowie 2021 roku. Dane wskazują więc, że w dalszym ciągu trwa dynamiczny wzrost liczby aut na prąd na polskich drogach.

Przybyło także elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, których nad Wisłą jest już 1001 sztuk. Do 532 wzrosła liczba elektrycznych autobusów w naszym kraju.

Czytaj także: Co piąta firma w Polsce chce inwestować w auta elektryczne

Auta na prąd będą coraz tańsze

Choć dziś entuzjaści jazdy na prąd muszą liczyć się z wyższymi kosztami kupna pojazdu, prognozy wskazują, że wkrótce się to zmieni.

Według najnowszych szacunków Bloomberg New Energy Finance (BNEF), wykonanych na zlecenie organizacji Transport&Environment, najpóźniej do 2027 roku w całej Europie „elektryki” będą tańsze w produkcji niż pojazdy napędzane paliwami kopalnymi. Dotyczy to wszystkich segmentów aut osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych.

 class=
Źródło: Transport&Environment

BNEF szacuje, że w przypadku elektrycznych sedanów (segmenty C i D) i SUV-ów, koszty produkcji spadną wystarczająco do 2026 roku. W przypadku aut mniejszych (segment B) stanie się to najpóźniej w roku 2027. Za sprawą coraz niższych kosztów baterii oraz linii produkcyjnych zakup „elektryków” będzie wówczas przeciętnie tańszy, niż w przypadku samochodów na paliwa kopalne, i to bez potrzeby dotacji.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Nick Starichenko

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.