Udostępnij

Google i YouTube nie pozwolą zarabiać na kłamstwach o klimacie

17.10.2021

Gigant z Doliny Krzemowej uderza w negacjonizm klimatyczny. Treści szerzące nieprawdziwe informacje na temat zmian klimatycznych nie będą mogły zarabiać za sprawą reklam Google. YouTuberów, którzy kłamią w sprawie klimatu czeka demonetyzacja. Treści nadal będzie można publikować, jednak ich popularność nie przyniesie twórcom zysków.

Decyzja korporacji uderzy w kieszenie twórców, którzy w tworzonych przez siebie treściach, np. filmach, negują fakty na temat zmian klimatycznych. Nowe wytyczne dotyczą reklam Google, a także monetyzacji w serwisie YouTube.

Skąd taka decyzja? „W ostatnich latach coraz częściej otrzymujemy od naszych partnerów reklamowych i wydawców sygnały wyrażające zaniepokojenie wyświetlaniem reklam obok treści zawierających lub promujących nieprawdziwe twierdzenia dotyczące zmian klimatycznych. Reklamodawcy po prostu nie chcą, aby ich reklamy wyświetlały się obok takich treści. Wydawcy i twórcy nie chcą, aby reklamy promujące takie twierdzenia wyświetlały się na ich stronach lub w ich filmach” – napisano w oświadczeniu opublikowanym przez Google.

Czytaj także: Eksperci PAN mieszkańcy polskich miast ucierpią przez zmianę klimatu. Upały zwiększą śmiertelność

O klimacie tylko zgodnie z wiedzą naukową

Google zapewnia, że treści na temat klimatu będą mogły zarabiać jedynie wtedy, gdy są zgodne z aktualną wiedzą naukową. Wlicza się w to również omawianie i demaskowanie jawnie fałszywych treści. Dlatego nazwiska i twierdzenia denialistów (negacjonistów) wciąż będą mogły się pojawiać. Tyle, że z odpowiednim komentarzem.

„Oceniając treści pod kątem tych nowych zasad, starannie przeanalizujemy kontekst, w jakim pojawiają się takie twierdzenia. Będziemy zwracać uwagę na to, czy dany materiał podaje fałszywe twierdzenia jako prawdziwe, czy też informuje o istnieniu takich twierdzeń lub je omawia. Nadal będziemy też zezwalać na wyświetlanie reklam i zarabianie w związku z innymi zagadnieniami dotyczącymi klimatu, takimi jak publiczne debaty na temat polityki klimatycznej, rozmaite konsekwencje zmian klimatycznych, nowe badania itd” – podkreślono w komunikacie.

Czytaj także: Czy wulkany emitują więcej CO2 niż ludzie?

Demonetyzacja za kłamstwa o klimacie

Decyzja właściciela Google i Youtube to kolejny przypadek w ostatnim czasie, w którym gigant medialny chce walczyć z negacjonizmem klimatycznym. Na początku roku Facebook ogłosił, że poszukujący informacji na temat zmian klimatu będą odsyłani do specjalnie przygotowanych treści.

Chodzi konkretnie o serwis edukacyjny (w przypadku kilkunastu państw) lub stronę Programu Środowiskowego ONZ (początkowo, w przypadku reszty). Podobną taktykę zastosowano w przypadku treści na temat pandemii COVID-19. Więcej na ten temat pisaliśmy na początku roku.

_

Zdjęcie: Shutterstock/PixieMe

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.