Udostępnij

Szwedzi stworzyli ogniwa z odzysku. Rocznie chcą przetwarzać 125 tys. ton odpadów

27.11.2021

Northvolt chwali się stworzeniem pierwszej ogniwa, którego katoda niemal w całości powstała na bazie metali pochodzących z recyklingu. Szwedzka firma chce w najbliższych latach otworzyć zakład, zdolny do przetwarzania rocznie 125 tys ton odpadów. Eksperci od lat ostrzegają, że rosnąca popularność samochodów elektrycznych może oznaczać lawinę elektrośmieci. I problemy z pozyskaniem odpowiedniej ilości rzadkich metali.

Wzrost popularności pojazdów elektrycznych nieuchronnie prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na metale rzadkie. Jednym z pomysłów, by temu zaradzić, jest rozwój recyklingu baterii, nad którym pracuje wiele grup naukowców, przedsiębiorstwa i start-upy.

Szwedzka firma Northvolt pochwaliła się niedawno, że udało jej się po raz pierwszy wyprodukować baterię z katodą opierającą się niemal w całości na materiałach z odzysku: manganie, kobalcie i niklu. I chce rozwijać się dalej w tym kierunku, przetwarzając także kluczowy dla baterii lit.

Recykling 125 tys. ton odpadów rocznie

„W procesie recyklingu można odzyskać do 95% metali z baterii, które będą miały poziom czystości porównywalny ze świeżym materiałem pierwotnym. To, czego teraz potrzebujemy, to zwiększenie możliwości recyklingu w oczekiwaniu na przyszłe ilości ogniw wymagających recyklingu” – powiedziała w oświadczeniu Emma Nehrenheim, dyrektor ds. środowiska w Northvolt i szefowa programu Revolt. „Istnieje zrównoważona, preferowana ze względów środowiskowych, alternatywa dla konwencjonalnego górnictwa w celu pozyskiwania surowców do produkcji baterii” – podkreśliła Nehrenheim.

Póki co, szwedzki Northvolt planuje zacząć od produkcji akumulatorów, które w 50 proc. opierać się będą na surowcach z recyklingu. W najbliższych latach firma chce zbudować zakład, zdolny do odzysku 125 tys. ton zużytych baterii rocznie.

Czytaj także: Samochody elektryczne górą w Norwegii. To już ponad połowa rynku nowych aut

Problem braku surowców i nadmiaru odpadów

Jednym z problemów, na które odpowiadać będzie rozwijany w przyszłości recykling baterii litowo-jonowych, jest problem z dostępnością metali rzadkich.

Kluczowym spośród nich jest lit. Jak podaje portal Science News, jeszcze w 2018 roku na potrzeby różnego rodzaju ogniw zużywano 25 proc. wydobywanego litu. Szacuje się, że w 2025 roku będzie to już 50 procent. Jeśli chodzi o wielkość popytu na ten metal, w ciągu najbliższych 10-15 lat może on wzrosnąć o nawet 800 procent. Już dziś, wzrost zapotrzebowania na „białe złoto” prowadzi do wzrostu jego ceny na rynkach światowych.

Innym problemem są odpady, których ilość – w przypadku braku recyklingu – może rosnąć lawinowo wraz z postępującym boomem na pojazdy elektryczne.

Czytaj także: Chcą przerabiać stuosobowe samoloty na elektryczne. Za 5 lat będą gotowe do lotu

W stronę gospodarki o obiegu zamkniętym?

Według zeszłorocznego raportu Greenpeace East Asia, w latach 2021-2030 z eksploatacji wyłączonych zostanie 12,85 mln ton baterii litowo-jonowych pochodzących z pojazdów elektrycznych. Zużycie litu do produkcji ogniw do 2030 roku może wzrosnąć blisko 30-krotnie, w porównaniu do poziomu z 2018 roku. Stąd apel organizacji o działania w kierunku rozwoju recyklingu baterii.

„Wysoka konsumpcja i gospodarka 'jednorazowości’ spowodowały zmianę klimatu i eksploatację zasobów. Aby pojazdy elektryczne były zrównoważonym rozwiązaniem, społecznym obowiązkiem producentów baterii i firm motoryzacyjnych jest wspieranie modelu gospodarek o obiegu zamkniętym. A rządy mają obowiązek nakazania recyklingu” – powiedziała w oświadczeniu Ada Kong z Greenpeace East Asia.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Smile Fight

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.