Udostępnij

Tak działa londyńska strefa: zanieczyszczenie tlenkami azotu spadło o 1/3, z ulic zniknęło 35 tys. starych aut

18.11.2019

W Londynie od pół roku funkcjonuje tzw. strefa ultraniskiej emisji (ultra-low emission zone, ULEZ), wprowadzająca ograniczenia dla ruchu samochodowego w centrum miasta. Przed paroma dniami władze stolicy Wielkiej Brytanii pochwaliły się rezultatami jej działania: w ramach ULEZ zanieczyszczenie tlenkami azotu spadło średnio o ok. jedną trzecią, a z objętych monitoringiem ulic zniknęło 35 tys. przestarzałych samochodów. 

Strefa ULEZ uruchomiona została 8 kwietnia 2019 r. i na ten moment pokrywa się ona z obowiązującą już wcześniej strefą opłat za wjazd do centrum. Od teraz jednak funkcjonuje ona przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, a na barki kierowców doszły nowe ograniczenia, w postaci limitów emisyjności pojazdów. W październiku 2021 roku planowane jest natomiast rozszerzenie obowiązywania strefy ULEZ do granic wyznaczonych przez północną i południową obwodnicę miasta.

Kierowcy pojazdów, które nie spełniają obowiązujących norm, muszą płacić 12,50 £ dziennie za korzystanie z nich na terenie ULEZ – nawet jeśli są mieszkańcami strefy. W przypadku poruszania się ciężarówką lub autobusem, opłata ta wynosić może nawet 100 £ dziennie. Jak informowaliśmy m.in. tutaj, prowadzone restrykcje obejmą przede wszystkim samochody benzynowe wyprodukowane przed 2006 rokiem oraz diesle sprzed 2015 roku.

Czytaj także: Rada Miasta Bristolu poparła ograniczenie ruchu pojazdów z silnikiem Diesla. Chcą, by zakaz objął także mieszkańców

Za przestrzeganie nowych norm odpowiada system kamer rejestrujący tablice rejestracyjne i weryfikujący pojazdy po zadeklarowanych przez producenta poziomów emisje spalin. W przypadku gdy normy nie są spełnione a ze strony kierowcy nie wpłynie opłata, na jego adres trafi mandat.

Aktualnie Londyn dysponuje tysiącem specjalistycznych kamer, natomiast rozwinięty (w 2021 r.) system ma być nawet 18-krotnie większy.

Mniej tlenków azotu

Z opublikowanego przez władze miasta raportu wynika, że Londyńczycy mogą już odczuć pierwsze efekty funkcjonowania strefy ULEZ. Według zebranych danych zanieczyszczenie dwutlenkiem azotu (NO2) między lutym 2017 roku a wrześniem 2019 spadło średnio o 36 proc., przy czym odpowiedzialny jest za to również wprowadzony wcześniej system opłat za wjazd do centrum. W dokumencie stwierdzono, że wprowadzeniu ULEZ można przypisać 29 punktów procentowych ze wspomnianego spadku.

Łącznie spadek wszystkich tlenków azotu (NOx), które pochodzą z ruchu drogowego spadły średnio o 31 procent. Podkreślono również, że w żadnych z punktów pomiarowych nie odnotowano wzrostu poziomu zanieczyszczeń tlenkami azotu.

Mniej moto-kopciuchów

Widoczne zmiany są widoczne również jeśli chodzi o pojazdy, jakie dziś można spotkać na terenie obowiązywania ULEZ. Autorzy raportu szacują, że dziennie po ulicach w ramach strefy porusza się o 35 tys. mniej przestarzałych samochodów, które w największym stopniu odpowiadały do tej pory za zanieczyszczenia z ruchu drogowego. Obecnie ok. 77 proc. samochodów poruszających się po strefie spełnia nowe wymagania – znacznie więcej niż w lutym 2017 (wówczas 39 proc.) i jeszcze w marcu 2019 roku (61 proc.).

Regulacje skłoniły więc część kierowców do rezygnacji z wjazdu do strefy pojazdami niespełniającymi norm, a w przypadku części  mieszkańców strefy – najprawdopodobniej – do zmiany samochodu lub rezygnacji na rzecz innych środków transportu. Nadal istnieją jednak osoby skłonne do zapłacenia opłaty wjazdowej, ustalonej dla ULEZ.

„Wprowadzenie [strefy] ULEZ  było znaczącym momentem dla [ochrony – SM] zdrowia Londyńczyków, co wyraźnie pokazują dane z pierwszych sześciu miesięcy jej funkcjonowania” – powiedział Alex Williams, dyrektor ds. planowania transportu w londyńskim magistracie, cytowany przez brytyjskie media. „Niemal cztery piąte pojazdów wjeżdżających dziś do strefy spełniają surowe normy emisji, zmniejszając szkodliwe zanieczyszczenie NO2 o prawie jedną trzecią”.

 

Źródło: london.gov.uk

Zdjęcie: Shutterstock/Alena Veasey

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.