Londyn uruchomił strefę ultra-niskiej emisji (ULEZ)

698
0
Podziel się:
Londyn strefa niskoemisjna strefa niskiej strefa ultra ultraniskiej strefa ultra-niskiej emisji ultra low emission zone Londyn uruchomił strefę ultra-niskiej emisji (ULEZ) ULEZ

W poniedziałek w Londynie uruchomiono strefę ultra-niskiej emisji (Ultra Low Emission Zone – ULEZ). Od teraz właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych, będą musieli płacić za wjazd do strefy – w przeciwnym wypadku grożą im mandaty. Nad sprawnym egzekwowaniem nowych przepisów czuwa system monitoringu.

Aktualnie system opiera się na strefie obowiązującej wcześniej – teraz jednak będzie ona funkcjonować przez całą dobę, każdego dnia. W październiku 2021 roku, obszar objęty restrykcjami zostanie rozszerzony do granic wyznaczonych przez północną i południową obwodnicę miasta.

System obejmuje wszystkich kierowców poruszających się po obszarze ULEZ – także mieszkańców. Za możliwość poruszania się po strefie samochodem niespełniającym norm trzeba płacić 12,50 £ dziennie, natomiast ciężarówką lub autobusem – 100 £ dziennie. Eksperci szacują, że wprowadzone restrykcje obejmą przede wszystkim samochody benzynowe wyprodukowane przed 2006 rokiem, a także diesle sprzed 2015 roku.

Londyn jest pierwszą metropolią, której władze zdecydowały się na tak zdecydowane działania, jeśli chodzi o ograniczenie emisji pochodzących z transportu.

Więcej na temat szczegółów działania systemu, a także związanych z nim kontrowersjach, pisaliśmy tutaj.

Stop zanieczyszczeniom

Aktualnie 2 miliony londyńczyków żyją na obszarze o notorycznie przekraczanych normach dla tlenków azotu – a wśród nich 400 tysięcy dzieci. Toksyczne związki pochodzą przede wszystkim z transportu drogowego.

„Zanieczyszczenie powietrza może mieć poważne konsekwencje zdrowotne dla rozwijającego się dziecka, a wczesne narażenie zwiększa ryzyko astmy i zakażeń płuc, a to może zagrażać życiu” – powiedział prof. Jonathan Grigg z Royal College of Pediatrics and Child Health, cytowany przez stację CNN.

Tlenki azotu mogą również wpływać na zdrowie psychiczne dorastającej młodzieży – o czym szerzej informowaliśmy tutaj.

„Chodzi również o sprawiedliwość społeczną – ludzie w najbardziej ubogich częściach Londynu, którzy mają najmniejsze szanse na posiadanie samochodu, odczuwają najgorsze skutki szkodliwego zanieczyszczenia powietrza” – powiedział podczas konferencji prasowej burmistrz Londynu, Sadiq Khan.

 

Źródła:  tfl.gov.uk, CNN

Zdjęcie: Shutterstock/Kevin J. Frost

Podziel się:
Wesprzyj nas!

Ładowanie danych zbiórki...

Wesprzyj SmogLab!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o