Udostępnij

Londyn uruchomił strefę ultra-niskiej emisji (ULEZ)

09.04.2019

W poniedziałek w Londynie uruchomiono strefę ultra-niskiej emisji (Ultra Low Emission Zone – ULEZ). Od teraz właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych, będą musieli płacić za wjazd do strefy – w przeciwnym wypadku grożą im mandaty. Nad sprawnym egzekwowaniem nowych przepisów czuwa system monitoringu.

Aktualnie system opiera się na strefie obowiązującej wcześniej – teraz jednak będzie ona funkcjonować przez całą dobę, każdego dnia. W październiku 2021 roku, obszar objęty restrykcjami zostanie rozszerzony do granic wyznaczonych przez północną i południową obwodnicę miasta.

System obejmuje wszystkich kierowców poruszających się po obszarze ULEZ – także mieszkańców. Za możliwość poruszania się po strefie samochodem niespełniającym norm trzeba płacić 12,50 £ dziennie, natomiast ciężarówką lub autobusem – 100 £ dziennie. Eksperci szacują, że wprowadzone restrykcje obejmą przede wszystkim samochody benzynowe wyprodukowane przed 2006 rokiem, a także diesle sprzed 2015 roku.

Londyn jest pierwszą metropolią, której władze zdecydowały się na tak zdecydowane działania, jeśli chodzi o ograniczenie emisji pochodzących z transportu.

Więcej na temat szczegółów działania systemu, a także związanych z nim kontrowersjach, pisaliśmy tutaj.

Stop zanieczyszczeniom

Aktualnie 2 miliony londyńczyków żyją na obszarze o notorycznie przekraczanych normach dla tlenków azotu – a wśród nich 400 tysięcy dzieci. Toksyczne związki pochodzą przede wszystkim z transportu drogowego.

„Zanieczyszczenie powietrza może mieć poważne konsekwencje zdrowotne dla rozwijającego się dziecka, a wczesne narażenie zwiększa ryzyko astmy i zakażeń płuc, a to może zagrażać życiu” – powiedział prof. Jonathan Grigg z Royal College of Pediatrics and Child Health, cytowany przez stację CNN.

Tlenki azotu mogą również wpływać na zdrowie psychiczne dorastającej młodzieży – o czym szerzej informowaliśmy tutaj.

„Chodzi również o sprawiedliwość społeczną – ludzie w najbardziej ubogich częściach Londynu, którzy mają najmniejsze szanse na posiadanie samochodu, odczuwają najgorsze skutki szkodliwego zanieczyszczenia powietrza” – powiedział podczas konferencji prasowej burmistrz Londynu, Sadiq Khan.

 

Źródła:  tfl.gov.uk, CNN

Zdjęcie: Shutterstock/Kevin J. Frost

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.