Udostępnij

Rada Miasta Bristolu poparła ograniczenie ruchu pojazdów z silnikiem Diesla. Chcą, by zakaz objął także mieszkańców

07.11.2019

Rada Miasta Bristolu głosowała we wtorek nad zakazem poruszania się pojazdów z silnikiem Diesla, przez większość czasu dnia, po obszarze obejmującym centrum miasta. Większość radnych wyraziła poparcie, jednak by zakaz mógł wejść w życie, potrzebna jest jeszcze akceptacja ze strony rządu. Bristol zmaga się z ponadprzeciętnym zanieczyszczeniem powietrza, głównie tlenkami azotu pochodzącymi z ruchu samochodowego. 

Jak donosi brytyjski „The Guardian”, we wtorek bristolska rada miasta zagłosowała za zakazem ruchu pojazdów z silnikiem Diesla, który będzie obowiązywać między 7 rano a 15 po południu i dotyczyć centralnej części miasta. W ten sposób Bristol chce walczyć z zanieczyszczeniami powietrza, których głównym źródłem w jego przypadku jest właśnie ruch samochodowy.

Ograniczenia także dla mieszkańców

By jednak zakaz mógł wejść w życie, radni potrzebują jeszcze akceptacji przepisów przez władze centralne, co póki co nie jest przesądzone. Gdyby jednak do tego doszło, byłby to pierwszy na Wyspach przypadek przepisów tak silnie uderzających w diesle i obejmujących także samochody mieszkańców. Dla wielu z nich będzie to w praktyce konieczność pożegnania się z samochodem z silnikiem Diesla, o ile nie będą w stanie dostosować się do ograniczeń czasowych.

Proponowany zakaz, jak wynika z projektu, miałby obejmować ścisłe centrum Bristolu, tzw. stare miasto, a także otaczające je dzielnice.  By egzekwować nowe przepisy planowana jest instalacja systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych, podobnego do tych zastosowanych w londyńskiej strefie ULEZ. [Więcej na temat londyńskiej strefy ultra-niskiej emisji pisaliśmy między innymi tutaj.]

Nowa strefa wzmocni już obowiązuje przepisy, które zabraniają wjazdu do miasta samochodom niespełniającym określonych norm emisyjnych – dotyczą one jednak jedynie samochodów komercyjnych, m.in. transportujących towary.

Nie wszyscy popierają zakaz

BBC wskazuje z kolei na liczne kontrowersje, jakie pojawiły się wśród mieszkańców Bristolu. Choć nie brakuje głosów popierających przegłosowany przez radnych projekt (który w dodatku był wcześniej konsultowany społecznie), w mediach społecznościowych pojawiły się słowa oburzenia innych. Niektórzy dostrzegają „spisek”, jakoby zakaz miał mieć na celu przede wszystkim rozładowanie ruchu ulicznego, z którym  miasto sobie nie radzi, inni natomiast wskazują, że zakaz może ograniczyć biedniejszej części mieszkańców dostęp do znajdujących się w strefie szpitali: Bristol Royal Infirmary i dziecięcego Bristol Royal Children’s Hospital. Rzecznik uniwersyteckich szpitali zapewnia jednak, że przedstawiciele Rady zapewnili jednostki, iż zakaz nie utrudni dostępu do opieki medycznej.

Dalszy los przyjętych przepisów zależy w każdym razie od decyzji władz centralnych.

Szkodliwość tlenków azotu

Tlenki azotu (NOx) są – obok m.in.  pyłów zawieszonych (PM) i benzo(a)pirenu  – zanieczyszczeniami powietrza, które powszechnie trawią miasta na świecie.  Wśród szkód, jakie mogą wyrządzić ludzkiemu zdrowiu, wymienia się m.in. działanie drażniące na spojówki oraz śluzówki nosa i gardła; poważniejsze podrażnianie układu oddechowego, w tym wywoływanie duszności; czy zwiększanie podatności na infekcje dróg oddechowych, szczególnie w przypadku dzieci i osób z obniżoną odpornością. Są również szkodliwe dla osób cierpiących na astmę oraz przewlekłą chorobę obturacyjną płuc. [Więcej na temat szkodliwości tlenków azotu, bardziej fachowo, można przeczytać np. tutaj.]

 

Z mapą strefy, która miałaby zostać objęta zakazem, można zapoznać się tutaj.

Źródła: cleanairforbristol.org, The Guardian, BBC, SmogLab

Zdjęcie: Shutterstock/RikoBest

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.