Udostępnij

Chcą zakazu promowania SUV-ów. „Skończyliśmy z reklamowaniem papierosów, czas na auta”

05.08.2020

Rozpoczęta niedawno kampania społeczna w Wielkiej Brytanii nawołuje do zakazu reklamowania SUV-ów, czyli popularnych osobowych terenówek. Według jej autorów przemawia za tym szkodliwość emisji pochodzących z tego segmentu pojazdów. Ich zdaniem nie powinny być reklamowane, podobnie jak papierosy.

„Badvertising” (zlepek słów oznaczający złe reklamy) to nazwa najnowszej kampanii społecznej, przygotowanej przez New Weather Institute i inne organizacje środowiskowe działające na Wyspach Brytyjskich. Jej autorzy nawołują do zakazu reklamowania najbardziej emisyjnego segmentu pojazdów, którym są popularne SUV-y. Ich szkodliwość – w kontekście zdrowia obywateli i problemu zmian klimatycznych – porównują do wyrobów tytoniowych, których promowanie zostało przed laty zakazane.

Czytaj także: Zakaz wjazdu SUV-ów do centrów miast? Powodem bezpieczeństwo i emisje

Organizacjom pozarządowym chodzi o zakaz reklamowania samochodów o średniej emisji ponad 160 g dwutlenku węgla na kilometr oraz tych, których długość przekracza 4,8 metra.

Oprócz kwestii CO2, aktywiści poruszają m.in. problem zanieczyszczeń powietrza oraz większej przestrzeni, którą w stłoczonych miastach zajmują SUV-y.

4 na 10 nowych samochodów to SUV-y

Krytycy popularnych terenówek zwracają uwagę na wzrost sprzedaży, jaki odnotowuje się na Wyspach w ostatnich latach. Dziś 4 na 10 nowych samochodów, które wyjeżdżają z brytyjskich salonów, to właśnie SUV-y. Ich popularność jest wskazywana także jako przyczyna ponownego wzrostu średniej emisyjności CO2 wśród nowych pojazdów, co odnotowała Europejska Agencja Środowiska w 2019 roku. Łącznie na brytyjskie drogi trafiło wówczas 150 tys. nowych samochodów tego rodzaju.

Czytaj również: Elektryk emituje mniej CO2 od diesla, nawet kiedy jeździ na węgiel. Problemem baterie

„Skończyliśmy z reklamowaniem wyrobów tytoniowych, kiedy zrozumieliśmy, że stanowią one zagrożenie dla zdrowia publicznego. Teraz gdy wiemy, do jakich szkód wobec zdrowia ludzkiego oraz klimatu prowadzą zanieczyszczenia pochodzące z samochodów, pora zaprzestać reklamowania tych, które pogarszają sytuację. W świecie, w którym jesteśmy podatni na COVID-19, ludzie potrzebują czystego powietrza i większej przestrzeni na ulicach miast” – powiedział w oświadczeniu Andrew Simms z New Weather Institute.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Ralf Geithe

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.