Udostępnij

Unia ma pomysł na ograniczenie emisji w lotnictwie. E-paliwa i podatek

16.07.2021

W środę Komisja Europejska przedstawiła „Fit for 55„. Jest to pakiet legislacyjny, który ma pomóc UE w osiągnięciu zakładanych celów redukcji emisji CO2. Wśród propozycji znalazły się regulacje dotyczące lotnictwa. Ich celem ma być m.in. zwiększenie popytu na alternatywne, bardziej zrównoważone e-paliwa lotnicze.

W środę poznaliśmy propozycje Komisji Europejskiej, jeśli chodzi o strategię osiągnięcia celów klimatycznych UE. W redukcji emisji CO2 o 55 proc. względem poziomu z roku 1990 pomóc ma pakiet regulacji zwany „Fit for 55„. Obejmuje on m.in. zmiany w handlu uprawnieniami do emisji. O szczegółach – i opiniach ekspertów na ich temat – informowaliśmy TUTAJ.

Częścią pakietu są propozycje zmian w transporcie lotniczym, który wymienia się jako jedno z większych źródeł antropogenicznych emisji dwutlenku węgla. Według różnych szacunków, w 2018 roku lotnictwo odpowiadało za 2,5-3,5 proc. emisji CO2 w UE. Dodatkowo, od 2010 obserwuje się systematyczny wzrost w tym sektorze.

Czytaj także: Samoloty elektryczne czy na wodór? Firma, która to opracuje, zostanie zwolniona z opłat za lądowanie

Nowe prawo wesprze zrównoważone e-paliwa?

Jednym z istotnych elementów pakietu „Fit for 55 jest inicjatywa „ReFuelEU Aviation„, której celem jest zwiększenie udziału alternatywnych, bardziej zrównoważonych paliw w europejskim lotnictwie. Chodzi m.in. o syntetyczne e-paliwa („e” od „ekologii”), które mogłyby być wytwarzane z użyciem dwutlenku węgla, wodoru i energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł nisko- czy zeroemisyjnych.

Zaletą e-paliw jest to, że pozwalają wykorzystać te same silniki w samolotach, jednak barierą są wciąż wysokie koszty tego rodzaju paliw. Jak podaje portal EURACTIV, ich udział w rynku szacuje się obecnie na ok. 1 proc.

Czytaj także: Airbus zapowiedział samoloty na wodór. Pierwszy ma wystartować w 2035 roku

Dlatego niewykluczone, że na zmianach bardziej skorzystają firmy inwestujące w inne alternatywy, m.in. silniki wodorowe i elektryczne. Prace nad nowego typu maszynami wciąż nadal trwają, a rozwijające je producenci najczęściej deklarują koniec prac na koniec lat 20. XXI w. lub początek 30.

Pomijając kwestię tego, które paliwa okażą się przodować, plany Brukseli wydają się ambitne. Jak czytamy w założeniach dokumentu „ReFuelUE Aviation„, celem jest osiągnięcie 5-proc. udziału paliw alternatywnych w lotnictwie do 2030 roku i 63-proc. do 2050.

Podatek do dyskusji

W praktyce zniechęcanie do wysokoemisyjnego paliwa lotniczego miałoby się odbywać za sprawą podatku, wprowadzonego od 2023 roku i systematycznie wzrastającego w ciągu dekady. Póki co jednak nie ustalono maksymalnej stawki, którą wówczas osiągnąłby podatek.

Wiadomo natomiast, że miałby dotyczyć obowiązkowo lotów wewnątrz Unii Europejskiej, pozostawiając jednak furtkę dla państw UE, by samodzielnie obejmowały nim także loty poza obszar Wspólnoty.

Teraz propozycjami Brukseli zajmie się Parlament Europejski, a w dalszej kolejności liderzy poszczególnych państw UE. Czeka nas więc jeszcze długa droga, zanim poznamy ostateczny kształt regulacji.

_

Zdjęcie: Shutterstock/OlegRi

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.