Aktywiści Extinction Rebellion w Belgii odpowiedzieli na kampanię billboardową PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Jest to reakcja na pozew do TSUE ws. kopalni Turów. Oryginalna treść bilbordu została zastąpiona pytaniami o bierność wobec kryzysu klimatycznego.
W odpowiedzi na billboardy PGE Polskiej Grupy Energetycznej w Brukseli aktywiści Extinction Rebellion dokonali zastąpienia zamieszczonych na nich treści. Odnieśli się w nich do problemu zmian klimatycznych i niewystarczających działań w celu ich spowolnienia.
Komunikat dotyczący sprawiedliwej transformacji został zastąpiony pytaniami, takimi jak m.in. „Dlaczego nie działaliście, gdy jeszcze mieliście na to czas?”.
This is another example of how fossil fuel companies are kidnapping our #democracy and co-opting the environmental movement narrative. And another example of how we are not letting it happen.#Adbusting against #greenwashing of #Turow coal mine. pic.twitter.com/aCggWwg0Tj
— Extinction Rebellion Belgium (@XR_Belgium) May 10, 2021
Kampania billboardowa PGE ruszyła przed dwoma tygodniami jako reakcja na czeski pozew do TSUE ws. kopalni węgla brunatnego Turów. Przy zdjęciu dziecka znalazło się pytanie: „Dlaczego chcesz odebrać mojej rodzinie środki do życia?”.
Jak czytamy na stronie internetowej kampanii, chodziło o skutki z jakimi wiązałoby się wstrzymanie działalności kopalni do czasu wyjaśnienia sporu, o co (jako „środek tymczasowy”) wystąpili Czesi.
PGE Turów 2044?
Przypomnijmy: Kopalnia odkrywkowa Turów działa przy granicy z Czechami i Niemcami. Jej działalność jest obecnie przedmiotem sporu, który rozstrzygnąć ma Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Czesi złożyli pozew, ponieważ wydobycie – ich zdaniem – wpływa niekorzystnie na zasoby wodne. [Więcej na temat pozwu do TSUE informowaliśmy m.in. TUTAJ.]
Wystartowała międzynarodowa kampania informacyjna @Grupa_PGE w reakcji na bezpodstawną skargę do #TSUE i żądanie natychmiastowego wstrzymania pracy kopalni #Turów.Konieczny jest sprawiedliwy i solidarny #ZielonyŁad, a nie dzika #transformacjaenergetyczna
— PGE Polska Grupa Energetyczna (@Grupa_PGE) April 28, 2021
▶️https://t.co/8oxNfGPHAK pic.twitter.com/oPvsq0BabG
Mimo że przekaz zwracał uwagę na problem sprawiedliwej transformacji – a więc tego, że nie powinna pozostawiać ludzi bez pracy i środków do życia – kampania szybko znalazła grono krytyków, choćby wśród aktywistów zabiegających o zdecydowane działania w kierunku dekarbonizacji gospodarek.
W przekazie pojawił się bowiem dosyć odległy rok 2044 (obecny choćby w adresie strony www kampanii). Według najnowszych decyzji Ministra Środowiska i Klimatu właśnie do tego roku kopalnia miałaby działać . [Więcej na temat niedawnego przedłużenia koncesji na wydobycie w kopalni Turów pisaliśmy TUTAJ.]
_
Zdjęcie: Lukasz Barzowski