Udostępnij

Boty zaprzeczają zmianom klimatu. Zaskakujące wyniki badań mediów społecznościowych

26.02.2020

Badania przeprowadzone przez naukowców z Brown University ujawniły, że 1/4 postów na temat klimatu na Twitterze – opublikowanych przy okazji ogłoszenia decyzji Trumpa o wyjściu z Porozumienia Paryskiego – została wygenerowana… przez boty. Głównym zadaniem programów było negowanie powagi sytuacji oraz odpowiedzialności człowieka za zmiany klimatu. Nieopublikowane jeszcze wyniki badań naukowców ujawnił brytyjski „Guardian”.

Naukowcy z Brown University przeanalizowali 6,5 miliona tweetów, opublikowanych w maju i czerwcu 2017 roku, bezpośrednio przed i po ogłoszeniu decyzji Trumpa o wystąpieniu USA z Porozumienia Paryskiego. Największe zdziwienie wywołał fakt, że aż jedna czwarta tweetów o klimacie, opublikowanych w tym okresie, wskazana została jako pochodząca najprawdopodobniej od botów, czyli programów udających ludzi.

Wykorzystane zostało w tym celu narzędzie zwane „botometrem”, wypożyczone od badaczy z University of Indiana i potrafiące rozpoznawać z wysokim prawdopodobieństwem, że dany komunikat jest dziełem programu. Wyniki – nieopublikowane jeszcze oficjalnie w czasopiśmie naukowym – ujawnione zostały na łamach brytyjskiego „Guardiana„.

Kontrowersje wokół porozumienia z Paryża

Gdy w 2017 roku Trump ogłosił, że Stany Zjednoczone wystąpią z Porozumienia Paryskiego, na Twitterze pełno było głosów zadowolenia z decyzji amerykańskiego prezydenta. Porozumienie Paryskie – o którym pisaliśmy szerzej m.in. tutaj – nakłada na państwa-sygnatariuszy konieczność zdecydowanych działań zmierzających do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Z kolei Stany Zjednoczone to drugi co do wielkości emitent CO2, zaraz po Chinach.

Dlatego naukowcy z Brown University postanowili więc przyjrzeć się tweetom towarzyszącym ogłoszeniu decyzji Trumpa, aby sprawdzić, czy nie towarzyszyła jej zaplanowana kampania dezinformacyjna. „Pomyślcie o bocie jako o megafonie” – powiedział prof. Emilio Ferrara z University of Southern California, cytowany przez BBC. „Boty sprawiają wrażenie, że za [określoną] decyzją lub ideą kryje się >>organiczne wsparcie<<„.

„Organiczne” – jak mówią specjaliści od marketingu w sieci – czyli takie, które wynika z naturalnych reakcji osób obserwujących dane treści w Internecie. Wsparcie to służyć może budowaniu wrażenia, że dana reakcja jest powszechna wśród odbiorców, a także skłaniać myślących podobnie, by również dali wyraz swoich odczuć w sieci. Boty mogą więc stanowić skuteczne narzędzie do mobilizacji opinii publicznej po określonej stronie.

Czytaj także: Firmy naftowe wydają miliony na social media, by nic się nie zmieniło

Boty na usługach denializmu… choć nie tylko

Choć celem naukowców nie było sprawdzenie, kto stoi za konkretnymi kampaniami botów na Twitterze, wiele na ten temat mówi to, po której stronie się „opowiedziały”.

Okazuje się bowiem, że zdecydowana większość botów namierzonych przez badaczy rozpowszechniała treści negujące powagę zmian klimatycznych oraz odpowiedzialność człowieka za problem.

Według naukowców, spośród postów, które nazywały wówczas ustalenia klimatologów „fałszywą nauką” aż 38 proc. było dziełem botów. Aktywnie działały one również w temacie kontrowersji wokół działalności firmy naftowej Exxon, gdzie 28 proc. tweetów było napisanych przez programy. Jeśli natomiast chodzi o posty wspierające w tamtym okresie konsensus naukowy co do przyczyn zmian klimatycznych, jedynie 5 proc. było dziełem botów.

_

Źródła: Guardian, BBC, SmogLab

Zdjęcie: Shutterstock/Henryk Ditze

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.