Udostępnij

Szwedzi stworzyli ogniwa z odzysku. Rocznie chcą przetwarzać 125 tys. ton odpadów

27.11.2021

Northvolt chwali się stworzeniem pierwszej ogniwa, którego katoda niemal w całości powstała na bazie metali pochodzących z recyklingu. Szwedzka firma chce w najbliższych latach otworzyć zakład, zdolny do przetwarzania rocznie 125 tys ton odpadów. Eksperci od lat ostrzegają, że rosnąca popularność samochodów elektrycznych może oznaczać lawinę elektrośmieci. I problemy z pozyskaniem odpowiedniej ilości rzadkich metali.

Wzrost popularności pojazdów elektrycznych nieuchronnie prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na metale rzadkie. Jednym z pomysłów, by temu zaradzić, jest rozwój recyklingu baterii, nad którym pracuje wiele grup naukowców, przedsiębiorstwa i start-upy.

Szwedzka firma Northvolt pochwaliła się niedawno, że udało jej się po raz pierwszy wyprodukować baterię z katodą opierającą się niemal w całości na materiałach z odzysku: manganie, kobalcie i niklu. I chce rozwijać się dalej w tym kierunku, przetwarzając także kluczowy dla baterii lit.

Recykling 125 tys. ton odpadów rocznie

„W procesie recyklingu można odzyskać do 95% metali z baterii, które będą miały poziom czystości porównywalny ze świeżym materiałem pierwotnym. To, czego teraz potrzebujemy, to zwiększenie możliwości recyklingu w oczekiwaniu na przyszłe ilości ogniw wymagających recyklingu” – powiedziała w oświadczeniu Emma Nehrenheim, dyrektor ds. środowiska w Northvolt i szefowa programu Revolt. „Istnieje zrównoważona, preferowana ze względów środowiskowych, alternatywa dla konwencjonalnego górnictwa w celu pozyskiwania surowców do produkcji baterii” – podkreśliła Nehrenheim.

Póki co, szwedzki Northvolt planuje zacząć od produkcji akumulatorów, które w 50 proc. opierać się będą na surowcach z recyklingu. W najbliższych latach firma chce zbudować zakład, zdolny do odzysku 125 tys. ton zużytych baterii rocznie.

Czytaj także: Samochody elektryczne górą w Norwegii. To już ponad połowa rynku nowych aut

Problem braku surowców i nadmiaru odpadów

Jednym z problemów, na które odpowiadać będzie rozwijany w przyszłości recykling baterii litowo-jonowych, jest problem z dostępnością metali rzadkich.

Kluczowym spośród nich jest lit. Jak podaje portal Science News, jeszcze w 2018 roku na potrzeby różnego rodzaju ogniw zużywano 25 proc. wydobywanego litu. Szacuje się, że w 2025 roku będzie to już 50 procent. Jeśli chodzi o wielkość popytu na ten metal, w ciągu najbliższych 10-15 lat może on wzrosnąć o nawet 800 procent. Już dziś, wzrost zapotrzebowania na „białe złoto” prowadzi do wzrostu jego ceny na rynkach światowych.

Innym problemem są odpady, których ilość – w przypadku braku recyklingu – może rosnąć lawinowo wraz z postępującym boomem na pojazdy elektryczne.

Czytaj także: Chcą przerabiać stuosobowe samoloty na elektryczne. Za 5 lat będą gotowe do lotu

W stronę gospodarki o obiegu zamkniętym?

Według zeszłorocznego raportu Greenpeace East Asia, w latach 2021-2030 z eksploatacji wyłączonych zostanie 12,85 mln ton baterii litowo-jonowych pochodzących z pojazdów elektrycznych. Zużycie litu do produkcji ogniw do 2030 roku może wzrosnąć blisko 30-krotnie, w porównaniu do poziomu z 2018 roku. Stąd apel organizacji o działania w kierunku rozwoju recyklingu baterii.

„Wysoka konsumpcja i gospodarka 'jednorazowości’ spowodowały zmianę klimatu i eksploatację zasobów. Aby pojazdy elektryczne były zrównoważonym rozwiązaniem, społecznym obowiązkiem producentów baterii i firm motoryzacyjnych jest wspieranie modelu gospodarek o obiegu zamkniętym. A rządy mają obowiązek nakazania recyklingu” – powiedziała w oświadczeniu Ada Kong z Greenpeace East Asia.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Smile Fight

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.