Udostępnij

Będzie fala polskich pozwów za „dieselgate”? W USA już 9,5 mld dolarów odszkodowań

03.08.2020

Pozwy w sprawie „dieselgate” będzie można składać w dowolnym kraju Unii Europejskiej, a nie – jak do tej pory – wyłącznie w Niemczech. Zdecydował tak Trybunał Sprawiedliwości UE. U naszych zachodnich sąsiadów suma odszkodowań w ramach „dieselgate” przekroczyła miliard euro. W USA to już ponad 9,5 mld dolarów.

Orzeczenie TSUE dotyczy koncernu VAG, produkującego samochody kilku wiodących marek samochodów osobowych. Chodzi między innymi o Volkswagena, Audi, Seata i Skodę.

W 2015 roku wyszło na jaw, że firma zaniżała pomiary toksycznych substancji wydostających się do powietrza wraz ze spalinami swoich aut, reklamowanych jako „czyste diesle”. Służyło do tego oprogramowanie 40-krotnie obniżające pomiar stężenia tlenków azotu. Według szacunków wyposażonych w nie zostało ponad 11 milionów pojazdów. Podobnej manipulacji dopuścili się również inni niemieccy producenci: Mercedes i Porsche.



Czytaj również: Volkswagen zapłaci w Niemczech 1 miliard euro kary za „diesel gate”

Wprowadzeni w błąd klienci mogą teraz domagać się odszkodowań ze strony producenta. Do tej pory było to jednak możliwe jedynie w Niemczech – czyli kraju, gdzie decydowano o wprowadzeniu samochodów na rynek. Trybunał orzekł jednak, że fakt ten nie powinien mieć znaczenia dla kierowców. VAG można zatem podać do sądu w dowolnym kraju Unii Europejskiej – również w Polsce.

„W przypadku sprzedaży pojazdów wyposażonych przez ich producenta w oprogramowanie manipulujące danymi dotyczącymi emisji spalin szkoda, którą ponosi ostateczny nabywca, nie ma charakteru pośredniego ani też czysto majątkowego i urzeczywistnia się w momencie zakupu owego pojazdu od osoby trzeciej” – uzasadniał Trybunał. Oznacza to, że szkoda powstała w kraju, gdzie kupiono auto, a nie tam, gdzie je zaprojektowano.

Miliardy odszkodowań na całym świecie

Niedługo po orzeczeniu TSUE amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) podała, że w USA niemieccy producenci wypłacili już 9,5 mld dolarów rekompensat za „dieselgate”. W Stanach afera dotyczyła głównie samochodów Volkswagena i Audi – chodziło w sumie o ponad 550 tys. aut. Całość odszkodowań wypłaconych przez VAG szacuje się z kolei na 30 mld euro.

Koncern ma jednak kolejny problem. Niemiecki sąd orzekł, że producent będzie musiał wykupić od właścicieli pojazdy z fałszującym pomiary spalin oprogramowaniem – o ile ci się zgłoszą. Wcześniej akcja wykupu dotyczyła jedynie amerykańskich konsumentów.

Toksyczne tlenki azotu

Związki azotu są głównym składnikiem „samochodowego” smogu. Za ich emisję odpowiadają głównie samochody z silnikiem diesla. Narażenie na podwyższone stężenie tych gazów może mieć dramatyczne skutki przede wszystkim dla osób z chorobami układu oddechowego.

„U osób cierpiących na astmę dwutlenek azotu może powodować zwiększenie reaktywności oskrzeli, a u osób zmagających się z przewlekłą chorobą obturacyjną płuc dodatkowo ograniczyć sprawność tego narządu” – pisał dla Smoglabu Przemysław Ćwik.

Dopuszczalna średnia dla całego roku wynosi 40 µg/m3. W największych miastach Polski jest regularnie przekraczana.

Źródło zdjęcia: Karolis Kavolelis / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.