Udostępnij

Złotówka za każdy dzień przejazdów. Bilet roczny we Wrocławiu będzie kosztował 365 złotych?

31.05.2021

Złotówka za dzień korzystania z komunikacji miejskiej – to propozycja działaczy Zielonych i Nowoczesnej dla stolicy Dolnego Śląska. 365 złotych według nich powinien według nich kosztować bilet roczny we Wrocławiu. To rozwiązanie podpatrzone w Wiedniu, gdzie mieszkańcy za taki sam bilet płacą 365 euro.

Oznaczałoby to znaczną obniżkę cen. Dziś za bilet roczny we Wrocławiu trzeba zapłacić aż 1050 złotych. Mniej wydają osoby płacące w mieście podatki – dla nich cena za 365 dni nieograniczonych przejazdów to 800 złotych. Członkowie wrocławskich struktur Partii Zielonych i Nowoczesnej zgodnie twierdzą, że tak wysokie koszty odstraszają pasażerów. Zwracają też uwagę na dane Najwyższej Izby Kontroli wykazujące, że w latach 2012-2018 liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej w stolicy Dolnego Śląska spadła o 20 proc.

Dlatego proponują, by wziąć przykład z austriackiego miasta. Tamtejsze władze bilety roczne wyceniły na 365 euro – czyli na euro za dzień. Roczne bilety stały się dzięki temu o wiele bardziej popularne. Sprzedaż poszła w górę z 363 tys. przejazdówek sprzedanych w 2011 roku do 850 tys. w 2018 roku. Władze Wiednia podają, że ponad połowa mieszkańców dwumilionowego miasta korzysta z biletów okresowych. Jednocześnie po stolicy Austrii jeździ 719 tys. samochodów. Dla porównania: w około trzykrotnie mniejszym Wrocławiu zarejestrowanych jest 640 tys. aut.

Bilet roczny we Wrocławiu za drogi. Ceny odstraszają

– Zależy nam na osobach sporadycznie korzystających z komunikacji miejskiej, które można przekonać do transportu zbiorowego. Dla nich cena biletu jest barierą. Doświadczenie z Wiednia pokazuje, że po obniżce cen wzrasta nie tylko liczba sprzedanych biletów. Wzrasta też częstotliwość przejazdów osób, które wcześniej chętnie wybierały samochód. Mając ten bilet w portfelu łatwiej podjąć decyzję o wyborze tramwaju czy autobusu – twierdzi Robert Suligowski z wrocławskiego okręgu Partii Zieloni. Jak wspomina, w 2019 roku z biletu rocznego korzystało zaledwie 4,5 tysiąca wrocławian i wrocławianek.

Czytaj również: Mniej aut na ulicach, lepszy transport publiczny. To postulaty wrocławskiego panelu obywatelskiego

Suligowski twierdzi, że tak duża obniżka cen rocznych biletów nie doprowadzi lokalnego przewoźnika do finansowej ruiny. Według wiceprzewodniczącego lokalnych Zielonych miastu bardziej szkodzą podwyżki cen, które wcale nie przekładają się na wzrost przychodów MPK. Zwracał na to uwagę również radny Nowoczesnej Piotr Uhle. Jak mówił, wyniki finansowe MPK odbiegają od prognoz z początku roku.

– Zamiast 60 mln zł przychodu za pierwsze cztery miesiące mamy mniej niż 40 mln zł – mówił lokalny polityk cytowany przez portal Tu Wrocław.

– De facto łączymy dwie straty. Nie osiągamy celu ekologicznego i społecznego, a jednocześnie spada liczba sprzedanych biletów i przychody przewoźnika – zauważa Suligowski. Jednocześnie podkreśla, że oderwanie ludzi od kierownic samochodów może przyczynić się do poprawy jakości powietrza w mieście – a ta bywa fatalna.

Źródło zdjęcia: Uasacheva Ekaterina / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.